Håller på att inreda ovanvåningen på en sk Villa Huskvarna från Smålandsvillan.

Ovanvåningen är isolerad, dvs glespanel i taket, isolerade ytterväggar och golvspån på golvet.

Vi tänker lägga golvvärme varpå jag undrar om man bör lägga de spårade spånskivorna innan eller efter att man reglat upp innerväggarna?
 

Bästa svaret

Jag skulle göra klart väggarna först nu när du har golvspånskivor att gå på
 
O Olaf3 skrev:
Jag skulle göra klart väggarna först nu när du har golvspånskivor att gå på
tack för input, lutar åt det också och sedan glesa för 20mm golvvärme...
 
I ena inlägget ska du lägga spårade golvspånskivor och sedan ska du glesa för golvvärmen? Man gör väl antingen det ena eller det andra, inte både och.
 
G gullegrizen skrev:
I ena inlägget ska du lägga spårade golvspånskivor och sedan ska du glesa för golvvärmen? Man gör väl antingen det ena eller det andra, inte både och.
förlåt, har läst på lite och kommit fram till att jag vill köra 20mm slang och därav glesa. Så frågan blir då istället: innerväggar innan eller efter glesad golvvärme?
 
N nonnos skrev:
Vi tänker lägga golvvärme varpå jag undrar om man bör lägga de spårade spånskivorna innan eller efter att man reglat upp innerväggarna?
Det spelar nog ingen större roll, men varför ställa väggarna på innergolvet?
Så följ du Olaf3's råd.
Man vill ju oftast låta golvmaterialet kunna svälla och krympa lite med temperatur och luftfuktighet, så det är bra att det inte är låst längs kanterna.
 
  • Gilla
norsketom och 2 till
  • Laddar…
Hur blev resultatet? Jag håller på att byta ut mina golvspån till spårade spån och ska flytta en innervägg som nu ligger på gamla spånskivorna.

Antar att jag ska sätta upp nya innerväggen direkt mot golvbjälklag och inte på spårade spånskivor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.