Hej alla,

Har ett Villavent VVX-400 (äldre modell) FTX-ventilationsaggregat. När kanalerna blåstes ur påpekade teknikern att fläktarna verkar köras på lägsta hastigheten oavsett vad reglaget ställts in på (min/norm/max) varför jag får ganska dåliga luftflödesvärden trots kanaler i gott skick. Det verkar inte vara något fel varken på själva reglaget eller på fläktarna.

Är det värt att ta hem en elektriker som tittar på detta, om man ens hittar någon som är beredd att göra det, och eventuellt därefter byta ut någon komponent, eller är det på grund av aggregatets ålder mer kostnadseffektivt att uppgradera till en nyare modell?

Någon som har (haft) ett likadant aggregat och stött på samma problem?

Stort tack på förhand och med önskan om god fortsättning!

Hälsningar,
Erik
 
En typ av korsväxlare och inte speciellt bra i återviningssyfte, fläktfabriken hade en sådan typ med sitt namn på, vem som tillverkade vet jag inte, men lika är dom
 
När jag söker efter reservdelar så får jag inte så många träffar. Kanske är motorn eller driftkondensatorn som gör att fläktarna går långsamt, eller så är där något annat reglersystem som styr varvtalet. Ibland används en enkel transformator för varvtalsstyrning.

Har du kollat hur det ser ut i maskineriet? Bilder kan ge ledtrådar hur systemet är uppbyggt.
 
E Erik Bodin skrev:
på lägsta hastigheten oavsett vad reglaget ställts in på (min/norm/max) varför jag får ganska dåliga luftflödesvärden trots kanaler i gott skick.
Vad fick du för flöde.
Man ska ha klart för sig att de rekommendationer om flöden som finns oftast ligger i överkant av vad som behövs, eftersom de utgår från att det finns folk i huset hela tiden.
Personligen så kör jag mitt VILLAVENT VX-700 på lägsta fart hela tiden, då vi ofta har fönster öppna samt en rökkanal.

Har du en fjärrpanel du styr med eller är det panelen på aggregatet?
Har för mig att det är detta som styr farten på fläktarna.
Elektriskt kopplingsschema för VILLAVENT VX-700 med markerad transformator och olika flödesspänningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är nära (men under) börvärdet på de don som sitter närmast aggregatet och har cirka halva börvärdet på de don som sitter längre från aggregatet.

Kan förstås vara som du säger att börvärdena är väl tilltagna. Å andra sidan hade iallafall jag fått för mig att ett väl fungerande FTX-system skulle göra vädring medels öppna fönster och dörrar onödigt eller till och med kontraproduktivt.
 
En liten gissning är att reläerna på kretskortet gått sönder eller fastnat (händer på andra fabrikat efter några år vad jag ve)t.
I inlägg #4 har du en bild på kretskortet, den röda ringen är spänningen från transformatorn till fläktarna som reläerna växlar mellan.
Reläerna är rektanglarna på bilden, dem fyra översta tror jag är till fläktarna och dem tre nedersta är för eftervärmare och rotormotor (om man har det).
Har du tur sitter reläerna i en sockel på kretskortet annars får man fram med lödkolven.

Håller man ändå på med kretskortet skulle jag satt nya reläer till eftervärmaren då dem kan hänga sig och då ge full värme hela tiden, värmen försvinner lite i huset men det kommer synas på elräkningen.
Alternativt/eventuellt om man bor i södra Sverige ta bort reläerna till eftervärmarna.

Myten om att man inte får vädra när man har FTX är svår att avliva, normalt skall ventilationen räcka till men aldrig fel att vädra rejält korta stunder vid behov.
 
Stort tack för alla bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.