Jag har en jordbruksfastighet och har läst runt lite om solceller. 99% av all info gäller microproducerad el, max 43.5kW max 63A osv osv....

Om man nu skulle vilja bygga mer än så, 100-250kW så är det annat som gäller. Är det någon som har funderat på detta och kan säga direkt att det inte är en lönsam ide? Kostnaden för solceller och material har jag väll hyfsad koll på men inte vad som gäller i övrigt och vad man kan räkna med för intäkter när man blir näringsidkare


Som jordbruk kan man förövrigt få upp till 40% i stöd + att jag gör allt tänkbart jobb själv förutom själva elinstallationen vilket bör göra gott för kalkylen.
 
En del jordbruk som installerat solceller här i Dalarna med 40% stöd och de låg på en återbetalningstid på 5-8 år har jag för mig. Det var färdiga lösningar så om du kan få stöd och göra mycket själv så kan det bli riktigt lönsamt.
 
Jag har mailat länstyrelsen för att få svar på några enkla frågor. Ser i mailhistoriken att det har skickats vidare till inte mindre än 8personer...... Får ta tag i det efter julhelgerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.