Det är dags för större familjebil, dvs jag ska gå från mellankombi till storkombi, alternativt suv.
Kör idag Megane -10 1.5dci 90hk. Varit riktigt nöjd, aldrig några fel. Bara förbrukningsdetaljer och service. Dock är den för liten nu. Plus att den blir 10 år nu =)
Bilen skall köpas i april-maj. Bensin, diesel eller hybrid kvittar. Inga elbilar för de finns inga inom kraven och jag vill inte ha en.

Kraven är
Max 170 000kr
max 13000 mil
Som äldst 2015
Automat
Max 2000 kr i skatt, om bilen är riktigt bra kan vi lägga till 500 kr till
Viktigaste platsen är min, dvs förarstolen, meganen är lite trång för mig när jag har passagerare bak.
Blåtand
Skärm, gps.
Bra ljud.

Bil jag hittills provat.
- Opel insignia 136hk diesel. Dock utan gps, ganska tråkigt utrustad. Men trevlig motorkaraktär.

Bilar jag har på listan
Peugeot 508
Renault kadjar

Fyll gärna listan och motivera varför.Jag har blivit helt blind på dessa nyare bilar. Det var roligare med bilar förr när de var lite karraktär och säregna lösningar som var märkesspecifika =) Dock är de roligare med nyare bil med mycket lull lull.
Vanliga fel? Enkla fel skrämmer ej, motorproblem och växellåda gör det.
 
AXS
Toyota Auris
Toyota Avensis
VW Passat
Hyundai i40
Mazda cx5
Skoda? Superb är grym men kanske lite dyr.

Är Kia niro för liten?
 
Bilen kommer minska i värde 2000 kr i månaden i den prisklassen så jag tycker inte du ska bry dig om skatten. 2000, 2500 eller 4000 gör ingen större skillnad. Om du är nöjd med prestandan idag kommer du iofs inte upp i någon hög skatt även om en större och tyngre bil behöver starkare motor. Jag skulle titta mer på försäkringspremien, speciellt om du bor i större stad.
Köp den bil du trivs att köra och lägg inte för stor vikt på vad andra tycker, här eller i recensioner.
 
AXS AXS skrev:
Toyota Auris
Toyota Avensis
VW Passat
Hyundai i40
Mazda cx5
Skoda? Superb är grym men kanske lite dyr.

Är Kia niro för liten?
Niron funkar faktiskt i kupen, bagaget är inte i klass med tex 508, men det väsentliga är att jag kan köra vettigt med en vuxen person bakom. Tack för listan.
Jag är dåligt påläst om passat från 2015 med automaten, är den fixad där?

P Pin skrev:
Bilen kommer minska i värde 2000 kr i månaden i den prisklassen så jag tycker inte du ska bry dig om skatten. 2000, 2500 eller 4000 gör ingen större skillnad. Om du är nöjd med prestandan idag kommer du iofs inte upp i någon hög skatt även om en större och tyngre bil behöver starkare motor. Jag skulle titta mer på försäkringspremien, speciellt om du bor i större stad.
Köp den bil du trivs att köra och lägg inte för stor vikt på vad andra tycker, här eller i recensioner.
I med jag kommer ha bilen tills den fyllt 10-11 år gammal så gör helhetsekonomin en del. De med hög skatt är ju typ Volvos D3 och uppåt.
Insignian hade 1103 kr i skatt med 136hk diesel vilket är bra i mina ögon. Min megane har totalt 1376kr.
Men om bilen kan garanteras dra tex 0,45 blandat så kan ju klart skatten vara lite högre.
Bor i en by på under 5000 personer, låst garage, även larmat när bilen kommer inhandlas (tror dock inte de gör något för premien) Så vi få inga fantasisummor som jag hört de får i städerna.

Syftet var att hitta alla kombimodeller och suvar som är billiga i drift, och som inte har alltför stora problem, bara problem man med lätthet skruvar själv med vanliga verktyg =)
Jag såg på listan som AXS gav mig att jag hade missat cx5 och faktiskt avensis av någon anledning.

Så egentligen när de är dags för mig att byta bil nästa gång igen räknar jag med att få 0kr, allt över är en bonus för mig.
I slutändan kommer de bara vara min åsikt om vad jag köper för bil =) En bekväm trevlig och roligare än min nuvarande som har farthållare, regnsensor och fartbegränsare som top notch utrustning.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Ska det vara roligt faller väl Toyota snabbt bort. Annars är de bra. Jag gillar min Renault Megane Scenic. Finns väl en Grand Scenic också som är större. Inte kul men praktisk. Gillar att sitta högt.
 
Har du minsta intresse av bilkörning kommer du bli besviken på 508 automat.
Dottern fick en efter sin svärfar, det första de gjorde vara att åka till verkstad för att kolla vad det var för fel på växellådan, men det var inget fel på lådan, den ska ta några sekunder på sig mellan växlarna.
Skitjobbig att köra om man gasar på lite, det blir typ som man gasar, bromsar, gasar, bromsar, man åker jojo fram o tillbaka i sätet.
 
Jag har en Toyota Verso med automat. Kan bli sjusitsig men då får det vara barn längst bak.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Ford Mondeo. I regel rikligt utrustade, stort lastutrymme, får dra tunga släp med rätt motor och rätt körkort.
 
Tänk på att Insignians bagage inte är så stort som det ser ut, har en själv och min 9-3a kombi packar mer.
Riktigt trist på en annan fantastisk bil.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Röstar på Skoda. Om Superb är för dyr är Octavia bra. Hade en V70 innan och Skodan är faktiskt rymligare invändigt, i alla fall på bredden i baksätet. Gott om lastutrymme och väldigt trevlig att köra utifrån mina preferenser. Har kört en del Honda och Opel som hyrbilar och avskyr dem.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
S Stevie Deville skrev:
Ska det vara roligt faller väl Toyota snabbt bort. Annars är de bra. Jag gillar min Renault Megane Scenic. Finns väl en Grand Scenic också som är större. Inte kul men praktisk. Gillar att sitta högt.
Det fanns tyvärr bara en grand scenic i rätt årsmodell på blocket. Men tillhör inte även grand scenic som har galet dyr kamremsbyte? Har för mig att megane scenic kostade runt 14-16 tusen. Annars var grand scenic fräsig.
Så ny avensis har jag aldrig provat men får se om jag testar den om jag hittar en i rätt spec =)

Isakare Isakare skrev:
Har du minsta intresse av bilkörning kommer du bli besviken på 508 automat.
Dottern fick en efter sin svärfar, det första de gjorde vara att åka till verkstad för att kolla vad det var för fel på växellådan, men det var inget fel på lådan, den ska ta några sekunder på sig mellan växlarna.
Skitjobbig att köra om man gasar på lite, det blir typ som man gasar, bromsar, gasar, bromsar, man åker jojo fram o tillbaka i sätet.
Vet du om de gäller alla motoralternativen på 508? Låter om en relativt seg robotlåda. Men de kan funka för mig, jag pendlar till arbete och gör lite utflykter, kör till tippen och sånt. Har växt ifrån inspirerad körning. Får prova helt enkelt.

Värsta halvautomaten jag någonsin provat var en smart, den valde att växla just vid omkörning av en lastbil. Spännande att se lastbilen nästan dra iväg när vi är i mitten på den.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ford Mondeo. I regel rikligt utrustade, stort lastutrymme, får dra tunga släp med rätt motor och rätt körkort.
De ser fina ut utvändigt. Måste nog prova en för att få rätt uppfattning om insidan. Var faktiskt ganska lågt pris med mycket utrustning. De flesta hade dieselvärmare =)

G ekaa88 skrev:
Tänk på att Insignians bagage inte är så stort som det ser ut, har en själv och min 9-3a kombi packar mer.
Riktigt trist på en annan fantastisk bil.
Jo backluckan lurade ju ögat med sin storlek, nog den största baklucka jag sett på en bil. Men den är ju större än meganen i bagaget.
Upplever du isignian som mycket bra ?
 
BiFuel BiFuel skrev:
Röstar på Skoda. Om Superb är för dyr är Octavia bra. Hade en V70 innan och Skodan är faktiskt rymligare invändigt, i alla fall på bredden i baksätet. Gott om lastutrymme och väldigt trevlig att köra utifrån mina preferenser. Har kört en del Honda och Opel som hyrbilar och avskyr dem.
Jo v70 är tyvärr för små i baksätet, av någon anledning så är det småbarnsbil och inte för fullvuxna människor runt 180-190 cm i fram och bak. De är dessutom dyra i mitt tycke både i inköp och drift. Annars hade valet fallit på en sådan.

Men jag får lägga till superb iallafall om vår skoda säljare orkar gå ut från kontoret, de är dessvärre den delen som vag måste sparka på när de gäller sina säljare här omkring.
 
R Rkarlsson skrev:
Vet du om de gäller alla motoralternativen på 508? Låter om en relativt seg robotlåda. Men de kan funka för mig, jag pendlar till arbete och gör lite utflykter, kör till tippen och sånt. Har växt ifrån inspirerad körning. Får prova helt enkelt.

Värsta halvautomaten jag någonsin provat var en smart, den valde att växla just vid omkörning av en lastbil. Spännande att se lastbilen nästan dra iväg när vi är i mitten på den.
Nej, vet bara att de har en diesel.
Som du redan anat kan det bli dyrt med Renault, de tillverkar fortfarande saker bakofram, delarna kan vara billiga, men få dit de svindyrt, det tar helt enkelt väldigt lång tid. Har du inte bytt rem på bilen du har nu ?? Polarn fick betala 13.000:- för rem och vanlig service på sin vanliga Megane.
 
Jag har en VW Sharan -11 diesel, kanonnöjd med den förutom att stolarna inte är jättebekväma att åka långt i. Jag trivdes bättre i 9-3:an från 2001. Skatten ligger på 3500:-/år, inte jättebra, men det kan vara värre. Drar 0.6 milen. Gott om utrymme, bra bagage om man åker 5, men fäller man upp bakersta raden säten så får man bara rum med några kassar mat. Du får en 5-7 år gammal för dryga 100kkr.
 
Isakare Isakare skrev:
Nej, vet bara att de har en diesel.
Som du redan anat kan det bli dyrt med Renault, de tillverkar fortfarande saker bakofram, delarna kan vara billiga, men få dit de svindyrt, det tar helt enkelt väldigt lång tid. Har du inte bytt rem på bilen du har nu ?? Polarn fick betala 13.000:- för rem och vanlig service på sin vanliga Megane.
Jo det vet jag. Men just min är ju en megane sporttourer. Inte lika komplicerad som scenicen som jag uppfattat det. Tror nästan modus är den allra värsta av Renaults program. Men motorn där är så liten att man kan ta den på axeln och lägga på bordet och skruva =)

Jag har bytt rem på min. En polare bytte den till mig för 4000kr med material. Men de var bara pga att den inte har garanti och den var inte så dyr i inköp. Han sa att den inte var så farlig att byta på heller.
Oljebyten kör jag var 1500e mil själv på denne. Monterade motorvärmare nyligen(slang) det var förvisso ganska trångt för mina dasslock till händer.
Bromsskivor har jag bytt med men det var ju en barnlek tyckte jag, bak har med hjullager i sig.
Styrleder fick jag med byta, men de var som vilken bil som helst =)
Prisuppgifter jag fick av Volvo som skruvar renault här var att det gick på 6500 kr med vattenpumpen. Rätt resonabelt pris.

Men bra du påminde mig. Ska ta prisuppgifter på dessa större ingrepp som jag nog vill ha stämpel på i denna prisklassen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.