K
Jag har mitt Anebyhus 913 inflyttningsklart om några veckor. Det har funkat över förväntan, lite småproblem, men Anebyhus har fixat det utan strul. Skicka mej ett medelande om du har några specifika frågor, jag har bilder, kostnadskalkyler etc. Några tips kanske.
 
Bygger egenritad souterräng i Sthlm och hittills har allting fungrerat bra, räknar med att flytta in i juni. Står gärna till förfogande med tips och är intresserad av kontakt med fler Anebyhusbyggare för utbyte av hantverkartips

/Fred
 
Är det någon som byggt Anebyhus i Östergötland ?
Vi jämför olika hus och Nr 909 (eller Nr 905) verkar vara alternativ som kan passa. Hur ligger Anebyhus prismässigt ?
 
Hej Ken
Har du fått ditt nya Anebyhus än?
Vi skall eventuellt skriva köpeavtal/kontrakt med dem och undrar om det är något speciellt du tycker att man tänka på när det gäller Anebyhus?
Stämmer priset med den kalkyl ni gjorde från början? Hur har hantverkarna skött sig och hur många olika entreprenörer skrev ni avtal med?
Vem har skött samordningen av bygget?

Ser fram emot utförligt svar  :)
 
K
Hej Mani,
jo då, huset fick jag i September, har just flyttat in. Jag har skött samordningen själv, inte lätt med 3 småbarn och egen firma samtidigt...men det gick. Skrev inga avtal alls med några hantverkare, kände alla sen förut, det har funkat bra. Hade 2 snickare, en rörmokare samt en elektriker. Gjorde mycket själv, grunden t.ex. tilsammans med min pappa som har gjutit grunder i 40 år. Anebyhus säljare gjorde en kostnadskalkyl åt mej från början, och sen gjorde jag en egen där jag hamnade ca 300 000 lägre än Anebyhus, bl.a billigare grund och mycket eget arbete. Men... i slutändan hamnade jag i alla fall nästan exakt på Anebyhus kalkyl. Några saker blev dyrare än mina beräkningar, men det mesta berodde på att jag under byggets gång lade till och ändrade en massa så jag hamnade på Anebys slutpris, men fick ett finare hus, t.ex stor täljstenskamin, centraldammsugare, råspont/papp på taket istället för takboard, OSB under gipsen i väggarna, dyrare vitvaror etc.
Att tänka på innan du skriver kontrakt är väl bara standardsvaret att specifiera så mycket som möjligt av dina ändringar och tillägg i kontraktet, det gjorde visserligen inte jag så mycket men det funkade ändå.
Jag är i alla fall väldigt nöjd med huset, nu är det bara tomten kvar ;D
Om du vill ha bilder och exakt kostnadskalkyl så skicka mej ett privat medelande med din e-mail adress.
 
FredrikB skrev:
Bygger egenritad souterräng i Sthlm och hittills har allting fungrerat bra, räknar med att flytta in i juni. Står gärna till förfogande med tips och är intresserad av kontakt med fler Anebyhusbyggare för utbyte av hantverkartips

/Fred
Hej Fred!
Anlitar du Anebyhus hantverkare eller fixar du det på egen hand? Hur fungerar det med samordningen av bygget?
Tar tacksamt del av dina erfarenheter

 
Anebyhus har inga egna hantverkare, dom säljer dig legot och du står för byggandet. Däremot har vi anlitat de hantverkare som vår fristående säljare brukar arbeta med. De bygger ca. 10 hus per år tillsammans och verkar vara samsnackade om det mesta. Pga eller tack vare jobb, en son på två år och fru med tvillingar i maggen så har jag inte tid att besöka bygget så ofta som jag borde... men det mesta verkar flyta på bra.

Mitt tips för dig med ont om tid är att i alla fall åka förbi och fotografera detaljer minst en gång i veckan och följa upp med den hantverkare som är satt att koordinera bygget. För att inga missförstånd skall uppstå bör du även gå även igenom de större arbetena, de som inte gärna kan göras om, i förväg. Egna beslut och lösningar är ju annars ganska vanliga och som bekant gör hantverkare det som är enklast för dem och inte alltid bäst för dig som byggherre så följ upp och ligg på!



Jag vill inte kasta mig i bilen stup i kvarten fär att kvittera leveranser  så en av snickarna är utsedd till "logistikkoordinator" för vårt bygge, det är t.ex. han som tar emot alla aviseringar och leveranser samt ser till att elen, VVS och kakel kommer på plats i rätt tid.
(Jodå vi har en projektledare från Anebyhus men jag undrar verkligen vad han gör om dagarna, spelar fickpingis?).

Spottar var i och för sig ett kapitel för sig, elkillen och jag kom överens om 20 spottar i vardagsrummet. Lite skamsen ringer han mig från bygget och berättar att han tänkt om och tagit upp 38 hål för spottar för att det skulle bli bättre ljus. Ska han låta montera ny glespanel i ryggåstaket och såga upp 20 hål eller vill jag ha 18 extra spottar för inköpspris? Schysst försäljningsknep...  :surprised:

Lycka till!  ::)
 
Hej Fredrik
Tack det var bra tips!
Om du har lite bilder på bygget vore det kul att se, du kan skicka ett meddelande direkt till mig.
 
Jag har lagt ett par bilder i min profil. Klicka på www
 
Vi har byggt ett modifierat sluttningshus (927) på västkusten. Tycker att det gått OK med levranser.
Har inte anlitat så många hantverkare dock utan gjort det mesta själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.