Dränerade för drygt en månad sen. Konstaterar när jag tittar ner i brunnen att det rinner vatten konstant från ett av tre dräneringsrör (har dock runnit från övriga två tidigare så de fungerar). Rinner inte jättemycket men tillräckligt för att pumpen ska gå. Upptäckte 21 dec att pumpen inte gick och sannolikt inte fungerat sedan dräneringen gjordes vilket gjorde att allt vatten trycktes tillbaka i ledningarna :( men fick ordning på den och den har nu gått konstant sedan dess. Blir dock konfunderad över hur mycket dräneringsvatten det är. Har förvisso varit riktigt blött i höst/vinter, hade hällregn konstant i en vecka i oktober o trädgården blev helt vattensjuk. Men nån gång borde väl vattnet ta slut o upphöra att rinna åtminstone för ett tag? Ligger en slänt ovanför vårt hus och funderar på om vi kan ha en vattenåder under marken? Lite orolig för kostnaderna om pumpen ska gå nonstop... Hur ser det ut för er andra, rinner det vatten hela tiden i dräneringsrören? Hur mycket är era pumpar igång?
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Vet två stycken som har pumpar som går alltid. Den ena bor vid en sjö som det var en liten bäck där de skulle bygga huset på. Det låter som en flod i deras dränering.

Den andra byggde en pool. Han trodde inte ha skulle behöva dränering men en sa till honom att göra det för att det kan komma mycket vatten. Den pumpen går alltid med fast att han bor långt uppe på ett berg.

Mitt egna hus har jag aldrig sätt vatten i dräneringen. Fungerar om jag provat den.

Menar med allt detta att det kan vara att den ska köra hela tiden och att det är normalt.
 
  • Gilla
Neo Gucci och 1 till
  • Laddar…
S steffe79 skrev:
Dränerade för drygt en månad sen. Konstaterar när jag tittar ner i brunnen att det rinner vatten konstant från ett av tre dräneringsrör (har dock runnit från övriga två tidigare så de fungerar). Rinner inte jättemycket men tillräckligt för att pumpen ska gå. Upptäckte 21 dec att pumpen inte gick och sannolikt inte fungerat sedan dräneringen gjordes vilket gjorde att allt vatten trycktes tillbaka i ledningarna :( men fick ordning på den och den har nu gått konstant sedan dess. Blir dock konfunderad över hur mycket dräneringsvatten det är. Har förvisso varit riktigt blött i höst/vinter, hade hällregn konstant i en vecka i oktober o trädgården blev helt vattensjuk. Men nån gång borde väl vattnet ta slut o upphöra att rinna åtminstone för ett tag? Ligger en slänt ovanför vårt hus och funderar på om vi kan ha en vattenåder under marken? Lite orolig för kostnaderna om pumpen ska gå nonstop... Hur ser det ut för er andra, rinner det vatten hela tiden i dräneringsrören? Hur mycket är era pumpar igång?
Kan du inte försöka få bort lite av ytvattnet som rinner mot huset med ett tvärgående dränering i slänten ovanför huset?
 
T topmount skrev:
Kan du inte försöka få bort lite av ytvattnet som rinner mot huset med ett tvärgående dränering i slänten ovanför huset?
Jo, finns en liten plan för det till våren... :)
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Vet två stycken som har pumpar som går alltid. Den ena bor vid en sjö som det var en liten bäck där de skulle bygga huset på. Det låter som en flod i deras dränering.

Den andra byggde en pool. Han trodde inte ha skulle behöva dränering men en sa till honom att göra det för att det kan komma mycket vatten. Den pumpen går alltid med fast att han bor långt uppe på ett berg.

Mitt egna hus har jag aldrig sätt vatten i dräneringen. Fungerar om jag provat den.

Menar med allt detta att det kan vara att den ska köra hela tiden och att det är normalt.
Känns ju lite betryggande. Lite störigt dock med ljudet från pumpen. Pumpbrunnen är precis utanför gillestugan och det låter rätt illa från pumpen. Sen blir man ju lite fundersam på vad som händer om pumpen går sönder? Lär ju nästan ha en extra pump hemma i så fall. Alt. jordfelsbrytaren löser ut när man är på semester...
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Vet att i fastigheter har de för det mesta två pumpsystem. En som går på en nivå. Kommer det ännu högre startar pump 2.
Går pump ett sönder och bara pump 2 startar tänds ett fellarm. (Inte helt optimalt med tanke på att pump 2 också kan gå sönder).
Var på ett ställe det var vatten i källaren. Vaktmästaren hade set en varningslamp lysa i över ett år. Till sist tog han bort lampan för att den var igång hela tiden. Han fick inte för sig att fundera på om något kanske var fel.

Ett annat ställe med två pumpar hade någon kopplat om så att både pump 1 & 2 kördes hela tiden och så kopplade de bort varningsystemet.. Blev lite panik för dom också när ett hel våning på ett vårdhem hade vatten på golvet.

Sista stället jag har varit med om med två pumpar som inte kanske är optimalt var de kopplade att pump 1 startar på en nivå. Pump 2 nästa nivå och fellarm på ytligaste en nivå. Så när fellarmet kommer är det redan försent.
 
Grannen fick plötsligt lägre tryck mm.

Det var slidkopplingen av mässing ca 2 meter ned i brunnsröret vars gängade del gått av på utsidan röret.

Till den gängade delen är slangen kopplad med en skärkona o mutter.

Endast lera och jord, höll emot så att det blev lite tryck.

Värt att undersöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.