Hej! Vi har en Cylinda 11002 och nu plötsligt går ej trumman runt. Maskinen startar men trumman står fortfarande stilla. Drivremmen är OK. Kan det vara kondensatorn som lagt av, men då har jag hört att detta inte är fallet om trumman sitter i ett fast läge.
 
Får du en felkod?
Kolla kolen i motorn. Skulle gissa på att där ligger felet. Nytt kol kostar runt 10-20kr.
 
Läste att trumman sitter fast. Har den väsnat mycket på senaste? För i sådant fall är det ett lager i trumman.

Om inte så är det nog något som sitter fast i trumman.
 
R Retob skrev:
Hej! Vi har en Cylinda 11002 och nu plötsligt går ej trumman runt. Maskinen startar men trumman står fortfarande stilla. Drivremmen är OK. Kan det vara kondensatorn som lagt av, men då har jag hört att detta inte är fallet om trumman sitter i ett fast läge.
Kan du dra runt trumman för hand så kan det kanske vara kondensatorn eller själva motorn. Kan du inte dra runt den så är det väl nåt mekaniskt fel, inte elektriskt.
 
A
R Retob skrev:
Hej! Vi har en Cylinda 11002 och nu plötsligt går ej trumman runt. Maskinen startar men trumman står fortfarande stilla. Drivremmen är OK. Kan det vara kondensatorn som lagt av, men då har jag hört att detta inte är fallet om trumman sitter i ett fast läge.
Om trumman sitter fast är det troligen motorns lager som skurit
 
Tack för era svar. Har nu testat det mesta utan framgång och bestämt att köpa ny tbättmaskin.
 
Har du kollat så inte tex en BH-bygel lossnat och spärrar trumman i något hål? De kan vara ganska små och lirka sig in på nästan osynliga ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.