Jag har en turbodiesel som har haft pyspunka på intercoolern ett tag. Bilen går som den ska och drar inte onormalt mycket olja. Enda 'defekten' har varit blåsljud under huven när turbon laddar och att det luktar avgaser i kupén när man står still.
Bilen har gått 18 000 mil.

Nu har jag dock drabbats av lite följdproblem. Intercoolern sitter precis framför generatorn och nu har den blivit indränkt i olja och har slutat ladda.

Under julhelgen har jag tagit tag i problemet och rivit ner hela fronten på bilen för att komma åt prylarna.
Då inser jag att det är ganska mycket olja på och omkring kylaren och frågan är vad som är normalt?
Att det följer med lite olja via vevhusventilationen och turbons lager är ju inget konstigt. Inte heller att det samlas i lågpunkterna där oljan dessutom kyls ner.
Jag har fått lite olika svar; Alltifrån att det är helt normalt att det samlas en del olja där eftersom det är lägsta punkten till att motorn kommer att skena och skära ihop när den suger i sig oljan.

Borde jag vara orolig och se över vevhusventilationen och lossa turbon och se att den verkar ok?

Så här ser gamla och nya kylaren ut:

En gammal oljeindränkt kylare bredvid en ny ren intercooler på ett arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Patrik440
  • Laddar…
Johnwinroth
Tja
Ser ju inte normalt ut, min IC är mer eller mindre helt ren.
Vad är det för bil modell?
 
Motorn är en Renault k9k 846.

Förhoppningsvis är det vevhusventilationen som krånglar eftersom det luktar ganska mycket avgaser.
 
Johnwinroth
Ja man kan få den där symtomen om vvt är täppt och den då trycker ut det i turbon, lika så om man kör med för mycket olja
 
Var är läckan i laddluftkylaren? Den ser ju ut att vara belagd med ett jämnt och tjockt lager olja och smuts. Kan det verkligen ha kommit från laddluftkylaren i sig? Och nej det ser inte normalt ut. Hur mycket olja drar den?
 
Det blir nog att kavla upp ärmarna och riva lite till. Bokstavligt talat eftersom både insug och avgas/turbo sitter på baksidan av motorn i det redan trånga utrymmet.
 
A Avemo skrev:
Var är läckan i laddluftkylaren? Den ser ju ut att vara belagd med ett jämnt och tjockt lager olja och smuts. Kan det verkligen ha kommit från laddluftkylaren i sig? Och nej det ser inte normalt ut. Hur mycket olja drar den?
Ja, beläggningen är väldigt jämnt fördelad, men det kanske blir så om det är ett litet hål som trycker ut oljedimma under en längre tid.
Jag brukar byta olja var 1000'e mil. Har aldrig kollat exakt hur mycket den drar, men det är inte så många dl.
 
Jag har fått lära mig att det sedan länge inte är några problem att göra en motor så att oljeförbrukningen ur ett användarperspektiv är obetydlig. Men den olja som kommer in är fortfarande ett elände för avgasutsläppen. Om du måste fylla olja under de 1000 milen låter det inte normalt.
 
H
A Avemo skrev:
Jag har fått lära mig att det sedan länge inte är några problem att göra en motor så att oljeförbrukningen ur ett användarperspektiv är obetydlig. Men den olja som kommer in är fortfarande ett elände för avgasutsläppen. Om du måste fylla olja under de 1000 milen låter det inte normalt.
helt klar får man på en del bilar efterfylla olja. och biltillverkarna har gräns för vad som är en normal efterfyllning mellan service.
Kan nämna att vi har x antal amarok i firman.
2 liters motorn på den så får man fylla olja.
Ca 1-2 liter på 3000 mil.
Helt normalt enligt vw och då det va en skit motor.
Nya V6 som är i amarok så kanske bara 1 dl försvinner mellan servicen.
Med det sagt.
Ska va rent invändigt i ic och turbo slangar.
Att ic ser ut så är för det har läckt olja på den sen har skit klägat igen den.
Så se på turbo och vevhusvent.
 
H Hallerudsbo skrev:
Ca 1-2 liter på 3000 mil.
Helt normalt enligt vw och då det va en skit motor.
Säger Vw centralt att det är normalt med 2 l på 3000 mil? Eller är det återförsäljaren som försöker förhala sitt ansvar? Det låter för mig helt orimligt att det skulle vara normalt.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
H
Det är vw Tyskland som säger.
Helt normalt med 1-2 liter extra olja mellan service
.jag anser att det är onormalt men alla amarok vi har ca 10-15 tal drar lika.
De nya med v6 motor drar typ en dl som jag menar är normalt mellan service
 
3 000 mil? På den sträckan hinner man med minst två och helst tre oljebyten.
Inte konstigt att det drar olja då...min erfarenhet är att förbrukningen börjar öka efter 13-1400 mil, ganska oberoende vilken olja man slår i, vilket säger mig att tillsatser i oljan börjar ha gjort sitt. Tappa ur skiten och i med nytt.
Oljeförbrukning och oljenivå kan vara lite lurigt, späds oljan ut med bränslerester och div kondensat kan detta maskera oljeförbrukning. Detta händer främst vid körvanor där oljan aldrig hinner bli såpass driftvarm att allt gammalt mög dunstar av. För detta krävs bortåt 10 mil landsväg i fart. Sitta i köer och stadstrafik kan man göra hela dagen utan att få nån oljetemp.
 
Det är inte så bra att köra med hål på trycksidan för turbon varvar då mer än vad som är tänkt med lagerras som följd..... hur stort var hålet?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Säger Vw centralt att det är normalt med 2 l på 3000 mil? Eller är det återförsäljaren som försöker förhala sitt ansvar? Det låter för mig helt orimligt att det skulle vara normalt.
Det är VAG som säger det, de misslyckades fatalt med rätt många motorer. Upp till 3 liter är normal förbrukning enl dem. Hade en kollega med en Audi A5 som drog ca 3 liter mellan varje service. Han kollade upp det och fick svar från exakt alla att det var normalt.
vw (dock bara återförsäljaren nu) ansåg att det var normalt att tsi ecofuel motorerna skulle rasa inom 20 tusen mil också trots tätare oljebyten och lugnt körda motorer. Vi fick även fylla på olja på dessa trots bara 1000-1500 mil, betänk att de kördes de milen på 1-1.5 månad blir många kronor på bilens livslängd.

Så att ts renault behöver påfyllning med någon enstaka dl är helt rimligt.

Dock är tipset till ts att plocka ner, rengöra och byt ut gamla packningar och dylikt, slangklämmor och var nöjd över att du gjort ett ordentligt arbete. Det är inte bra eller normalt att du ska ha avgaser i kupen.
 
Ojsan hoppsan.

Att din ic ser ut som den gör är inte allt i världen.
Men att den trycker olja är inte bra, nu är jag lite ringrostig men eftersom du har avgaslukt i bilen så är antagligen din vevhusventilation trasig.
Skulle kolla alla slangar och även backventilerna så dom är hela, för annars trycksätter du motorn med laddtryck som gör att du blåser packningar eller trycker ut olja ur ställen det inte ska komma olja. Vet inte hur ventilationen på din bil ser ut men det kan finnas möjlighet att du genom laddtrycket trycker olja fram till sugsidan på turbon om backventilerna är trasiga.

Finns en risk att turbon är slut och det kommer olja från den men jag hade kört med den tills vidare.
Tycker nästan att alla lite äldre turbobilar jag har skruvat i har varit fuktiga av olja i tryckrör och slangar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.