Hej
Vi håller på att välja en braskamin till vårt nya hus .
Den skall fungera som ” smycke ” för vår övervåningen och det primära är inte värmehållande effekt , utan design och att kunna mys elda när andan faller på .
Frågan är om man är helt bakom flötet och intelligens befriad när man börjat titta på Centura 596 G style i vitt utförande !!!??
Har haft kamin i många år i vårt nuvarande hus och hur noga man är så blir det sot av eld ... så enkelt är det ju bara . Nu så har frugan fått syn på en vit !!!! Kamin och i mina ögon .... så visst är den fin och ett ” smycke ” i inredning. Men är det någon i detta avlånga land som har en vit bras kamin och hur är det att hålla den ren ?
Blir inte vit plåt gul och sunkig med tiden då man eldar när värme kommer kontakt med vit färg ?
Visst ..... vi kommer inte elda 3 kubik om året, utan det kanske blir Max 1 kubik men ändå .
Någon med erfarenhet som kan ta bort dessa tankar så vi fortsätter med svart som det alltid har varit . Grymt tacksam för många inputs
 
Börja den kommande diskussionen med din Fru med orden:
-Jag älskar dig, men..... ;)
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Börja den kommande diskussionen med din Fru med orden:
-Jag älskar dig, men..... ;)
Ha ha
 
I sammanhanget kan det vara intressant att reflektera över kakelugnar. Dessa är oftast vita. Även putsade rörspisar är ofta vita. Och där kan man inte få bort sotet om det kommit dit. Om man eldar rätt i en bra eldstad skall det inte komma in någon rök. Om eldstaden är bra och man kan elda ordentligt i den så är det inget problem att den är vit.
 
Har ingen erfarenhet av braskaminer i lackad vit plåt men ville också ha en vit för att gå ihop med vitvarorna i köket som ligger intill vardagsrummet.
Valer föll på en Contura Kakelkamin, en braskamin klädd i vitt kakel.
En underbar skapelse med extra sten i för att hålla värmen länge.

Vit Contura kakelkamin bredvid kök med vita skåp och vitvaror, matchande interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P-plats P-plats skrev:
Har ingen erfarenhet av braskaminer i lackad vit plåt men ville också ha en vit för att gå ihop med vitvarorna i köket som ligger intill vardagsrummet.
Valer föll på en Contura Kakelkamin, en braskamin klädd i vitt kakel.
En underbar skapelse med extra sten i för att hålla värmen länge.

[bild]
Kan tänka mig att en kamin som din som är i kakel fungerar bättre än plåt ...Har svårt att hitta på Conturas hemsida att de går att få kakel på den typen jag är intresserad av . Vi ha en så hög som möjligt med tanke på vår höga tak höjd i det rummet .
 
B Behörig elektriker skrev:
Kan tänka mig att en kamin som din som är i kakel fungerar bättre än plåt ...Har svårt att hitta på Conturas hemsida att de går att få kakel på den typen jag är intresserad av . Vi ha en så hög som möjligt med tanke på vår höga tak höjd i det rummet .
Här är Conturas kakelkaminer:
https://www.contura.se/sv-se/kaminer/kakelkaminer

Vi har en 790K och den är något högre än den ni kollat på, dock inte sidoglas.
 
Vi köpte en vit braskamin i brännlackerad plåt. Värmemaskinen "OSCAR" heter den och fortfarande efter 35 år är den riktigt fräsch, till och med runt luckan. Mycket ljusare och trevligare än en svart.
 
Thomas Forsmark Thomas Forsmark skrev:
Vi köpte en vit braskamin i brännlackerad plåt. Värmemaskinen "OSCAR" heter den och fortfarande efter 35 år är den riktigt fräsch, till och med runt luckan. Mycket ljusare och trevligare än en svart.
Låter bra det
 
En kompletterings fråga ?
Vad gäller för brandkrav vad bekräftande strålningsvärme bakom dessa kaminer ?
Dessa kaminer har ju ingen strålningsvärme bakåt att nämna I jämförelse med en gjutjärnskamin . Tänker på då på brandkraven av val av material bakom kaminen ?
Kan man tex sätta ett brännbart underlag som typ trä panel bakom eller måste det vara typ gips etc ?
 
B Behörig elektriker skrev:
En kompletterings fråga ?
Vad gäller för brandkrav vad bekräftande strålningsvärme bakom dessa kaminer ?
Dessa kaminer har ju ingen strålningsvärme bakåt att nämna I jämförelse med en gjutjärnskamin . Tänker på då på brandkraven av val av material bakom kaminen ?
Kan man tex sätta ett brännbart underlag som typ trä panel bakom eller måste det vara typ gips etc ?
Ladda ner manualen där har du en mycket bra skiss på min mått till vägg bakom.
 
  • Gilla
Behörig elektriker
  • Laddar…
B Behörig elektriker skrev:
En kompletterings fråga ?
Vad gäller för brandkrav vad bekräftande strålningsvärme bakom dessa kaminer ?
Dessa kaminer har ju ingen strålningsvärme bakåt att nämna I jämförelse med en gjutjärnskamin . Tänker på då på brandkraven av val av material bakom kaminen ?
Kan man tex sätta ett brännbart underlag som typ trä panel bakom eller måste det vara typ gips etc ?
exempel på
Contura 790K
 
  • Specifikationsdokument för Contura 790K med tekniska data och undertecknarens signatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Behörig elektriker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.