P
Hej

Nu är julen över och då är det självklart att börja tänka på sommarstugan.
I år kommer jag att köpa en robotgräsklippare och mitt val står mellan Automower 420 + GPS eller 430X.
Tomten är långt ifrån en horisontell fyrkant, den genomsnittliga lutningen ligger mellan 10-20 grader (ca 18-36%) samt att gräsmattan inte är sammanhängande, detta gör att gräsklippare kommer att dra mer ström...
Den uppskattade ytan på alla gräsmattepluttar som finns utspridda är ca 1600kvm.
En 420 klarar 2200kvm och en 430x 3200kvm.. men min fundering/fråga är om en 420 klarar av min tomt då det "alltid" är lutning på den..
Om jag köper en 430X så har jag mer marginal när det gäller batterikapacitet så den borde vara bättre men den kostar ju mer.

Vad har ni experter för erfarenheter gällande robotgräsklippare och dess batterikapacitet på en kuperad tomt?
Skall jag köpa den större för att vara på säkra sidan eller tror ni att jag klarar mig med den mindre?
 
Själv har jag 430X till ca 1500 kvm gräs. En ganska komplex gräsmatta, fördelad på flera ytor med passager emellan.
Är sjukt nöjd! Fastnade en gång i somras annars bara går och går...
 
P
Har den rymt någon gång?
Jag har ett vattenfyllt dike längs en kant som jag inte vill att den skall åka ner i..
Funderar på att sätta upp en låg vägg av brädor så att den inte kan åka ner... Kanske inte kommer att se snyggt ut dock..
 
Redigerat:
P P.O. skrev:
Har den rymt någon gång?
Jag har ett vattenfyllt dike ängs en kant som jag inte vill att den skall åka ner i..
Funderar på att sätta upp en låg vägg av brädor så att den inte kan åka ner... Kanske inte kommer att se snyggt ut dock..

Nej, den har inte rymt:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.