Jag ska dra en ny nätverkskabel till grabbens rum genom befintliga hål i väggen och behöver då sätta på egna kontakter i ändarna. Det finns två sorter har jag sett : en variant som man klämmer ihop för hand och en med en speciell tång. Den för hand blir lite billigare om man räknar med tången för en enhångsinsats.... Antar att tångvarianten blir bättre?

Så jag behöver råd om valet.... blir det bra nog med handklämmandet?
 
G Gallianoman skrev:
Jag ska dra en ny nätverkskabel till grabbens rum genom befintliga hål i väggen och behöver då sätta på egna kontakter i ändarna. Det finns två sorter har jag sett : en variant som man klämmer ihop för hand och en med en speciell tång. Den för hand blir lite billigare om man räknar med tången för en enhångsinsats.... Antar att tångvarianten blir bättre?

Så jag behöver råd om valet.... blir det bra nog med handklämmandet?
Har använt modellen som man klämmer ihop för hand. Fick dra en ny kabel genom halva huset eftersom IP-only inte var särskilt tillmötesgående angående placering av inkommande fiber. Lätt använda och har fungerat i tre år nu. Kan dock inte veta om en "riktig" montering blivit bättre/snabbare.
Köpte mina kontakter hos Kjell och de var lätta att montera.
/LOB
 
Montera någon form av uttag eller patchpanel istället. Enklare och ser bättre ut :)
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nja, det är betongväggar och trångt och inte läge med montering av paneler. Tänkt tanken men förkastat....
 
Vad har du valt för typ av kabel, solid eller mjuk?
För bägge måste rätt typ av kontakter användas. Tänk även på böjradie mm.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det är mjuk kabel.....
 
Kjells cat 6 kontakt verktygslös funkar bra, iallafall på solid kabel.
 
Jag har Schneiders verktygslösa. Visserligen på solid kabel men det ska funka på flertrådig också
 
Välj en kontakt som är specad för mjuk kabel om det är det du tänker använda.
Det är viktigare än om den är verktygsfri eller ej.
Tex denna från Kjelle klara både och.

Beroende på rum och placering så kan jag rekommendera lite enklare fast uttag för halvpermanent installation. Det har väldigt låg bygghöjd och kabeln går ut åt sidan vilket kan vara bra om man har någon möbel framför. Har ett liknande dubbeluttag i mitt hobbyrum under skrivbordet och kabel går längs två väggar bakom bokhyllor till ett annat hörn där kabel kommer in i rummet. Att lägga VP-rör i betonghålstensväggen kändes inte som något alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.