Vi gillar vridfönster i vår familj. Det är ju sällan man vill ställa upp ett fönster på vid gavel; oftast öppnar man ju bara lite grand, så det kommer in frisk luft. Dessutom slipper man oroa sig om det skulle komma en regnskur eller så.

Men.

I det pyttelilla badrummet ska vi ha ett pyttelitet 6x9 fönster. Nu funderar jag på om det är lämpligare med ett sidohängt fönster där, eftersom man i just badrummet kanske oftare vill öppna rejält för att snabbt släppa ut en ondsint rökare eller ånga efter en het dusch?

Tankar runt detta nån?

Utseende och design har absolut noll vikt, huset är skitfult på precis alla sätt och det finns inga fönster i världen som kan rädda det. Funktion får helt enkelt gå före.

Ritning av ett litet badrum med toalett, handfat och dusch, till möjliga fönsterdiskussioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om inte utseendet spelar någon roll sätt in ett pvc fönster,dre/kip fönster har 3 öppningslägen och med mictoläget har ni bra ventilation i badrummet
 
Vi siktar på glasfiber, sitter just nu i bilen på väg mot Ängelholm (Nordiska fönster) för att klämma lite på dem. Deras Norrsken stadig lockar mig.
Möjligheterna med Dreh-kipp är lockande, men ser tyvärr inte ut att finnas i den serien jag kikar på.
 
Norrsken stadig är ett sidohängt utåtgående fönster men titta även på fjäll stadig
 
och återkom gärna med info om hur du upplevde fönstren./LOB
 
L lob skrev:
och återkom gärna med info om hur du upplevde fönstren./LOB
Mja, plastytan är ju plastig och tråkig, som man kan vänta sig. Men vad som inte framgår så tydligt på hemsidan är att man kan välja till lite olika ytbehandlingar, som faktiskt livar upp det hela ordentligt. Det går dock inte att få glasfiberfönstren målade, bara nån sorts påsvetsad PVC-yta. Såg faktiskt helt ok ut på armlängds håll och går även att få på insidan. Bilden visar en av många varianter. Svetsen i hörnen är ju som man kan vänta sig, men jag tycker nog inte att den stör så väldigt mycket.

Spilka Opus var ju huvudanledningen till att jag började leta efter alternativa tillverkare. Beslaget på vridfönstren sitter helt dolt mellan karm och båge, så man slipper de där fula urtagen på utsidan av fönsterbågen. Dessutom gör Opus att fönstret känn mycket stabilare jämfört med vanliga beslag. Just Norrsken Stadig har även en lite lyxigare spanjolett, med riktigt trevlig känsla och bra precision.
 
  • Närbild på ett fönster med PVC-ytbehandling och en svetsfog i hörnet mot en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.