O
9x4 meter garage inrett som hemmagym. Endast isolerat uppåt. Värms upp mha en 2 kW byggfläkt från Biltema som sätts på max ca 2h innan jag ska börja träna, den får då upp temperaturen till ca 13-17 grader såhär när det är kring nollan ute.

Jag har två problem. Det blir väldigt fuktigt, trots den ganska låga tempen svettas jag som en gris och det bildas kondens på vikter. Särskilt om man är flera som är där samtidigt. Dessutom tar syret slut så man får ibland ont i huvudet.

Nuvarande ventilation är ett galler i porten och ett på motsatt kortsida.

vad borde jag stoppa in för att förbättra miljön? Bilen parkeras ej i garaget utan det används till 100% som gym och förvaring.
 
En avfuktare?
 
O
thomas33 thomas33 skrev:
En avfuktare?
Hjälper det mot syrebristen då?
 
Rickard.
Du behöver mer ventilation för att lösa syrebristen, öppna porten lite känns som det lättaste men en liten fläkt (typ pax fläkt) funkar säkert också. Varför det blir kondens på vikterna kan vara att dom fortfarande är kalla medans luften runt omkring värms upp snabbare och blir fuktig.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Hjälper det mot syrebristen då?
Knappast blir det syrebrist i ett 36 m2 garage!
 
En avfuktare är alltid bra att ha men den kommer inte ta all träningsfukt på en gång. Men det kommer hjälpa lite.

För ventilationen föreslår jag en frånluftsfläkt som man startar och kör på högt flöde under träning
 
O
thomas33 thomas33 skrev:
Knappast blir det syrebrist i ett 36 m2 garage!
Syrebrist är väl fel ordval. Men på samma sätt som det är obehagligt att gå in i ett sovrum där någon har sovit med stängt fönster och stängt dörr känner man av att det är dålig luft i garaget när man tränat där och varit ute en sväng.

Får man installera ventilation själv eller krävs att elektriker kopplar in det?
 
Du borde ha en högre grundtemperatur.

Varm luft bär fukt bättre än kall alltså får du fukt på kalla verktyg när luften värms upp, att du dessutom tillför fukt i form av svett ökar bara problemet.
 
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
Jag gjorde precis som du tidigare. Tränade hela året om i garaget. Men efter några vintrar började jag räkna på vad det kostade att värma upp garaget, och insåg då att det är bättre för mig att träna på gym vinterhalvåret, och endast träna hemma när det är mer än 10 grader ute (y)

Det där med kondens på utrustningen hade jag också problem med. Skivstång och hantlar fick aldrig upp temperaturen lika fort som omgivningen. Att ha garaget uppvärmt hela dagarna blev helt enkelt alldeles för dyrt.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Du borde ha en högre grundtemperatur.

Varm luft bär fukt bättre än kall alltså får du fukt på kalla verktyg när luften värms upp, att du dessutom tillför fukt i form av svett ökar bara problemet.
Som ovan skriver.
Du kan sätta ventilerande golv, men det kostar också en rätt bra slant att installera. Cirkulerar luften så att omgivningen känns varmare också.
 
M marcusjj skrev:
Jag gjorde precis som du tidigare. Tränade hela året om i garaget. Men efter några vintrar började jag räkna på vad det kostade att värma upp garaget, och insåg då att det är bättre för mig att träna på gym vinterhalvåret, och endast träna hemma när det är mer än 10 grader ute (y)

Det där med kondens på utrustningen hade jag också problem med. Skivstång och hantlar fick aldrig upp temperaturen lika fort som omgivningen. Att ha garaget uppvärmt hela dagarna blev helt enkelt alldeles för dyrt.
Exakt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.