L
Vi ska bygga ett hus i fjällen som både ska vara eget fritidsboende under längre perioder samt för uthyrning. Stugan ska fungera både på sommar och vinter för vår familj på 5 personer. Ytan på mitt förslag är 96 kvm plus loft.

Efter att ha läst tips här tog jag med en rejält tilltagen kall-/groventré där man kan ta på och av skidutrustning för att slippa slask i hallen och första toan. Där finns sittbänkar, förvaring och torkskåp.
Toaletter och kök är placerade bredvid varann för att underlätta VVS-arbetet. Det blir ett rum på loft men är osäker på trappans placering till det.

Vad tycker ni om planlösningen? Tacksam för alla tips!
 
  • Ritad planlösning för ett 96 kvm fritidshus med loft, groventré, torkskåp och VVS-optimerat kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fundera på om ni inte bör göra något uteförråd att förvara skidor etc i. Många hus har det i anslutning till entrén. Där kan ni ha era egna vinterprylar när stugan hyrs ut.
 
L
O olotor skrev:
Fundera på om ni inte bör göra något uteförråd att förvara skidor etc i. Många hus har det i anslutning till entrén. Där kan ni ha era egna vinterprylar när stugan hyrs ut.
Jag tänkte också på förråd förut. Vi kommer att bygga ett skoterförråd på tomten senare, och där skulle man kunna ha en liten separat del för skidor. Alternativt som på ritningen, ett litet förråd till vänster om ingången eller att man drar det hela vägen till vänstra ytterväggen. Vad tror du om det?
 
  • Ritning av ett hus med potentiellt förrådsutrymme till vänster om entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det förslaget tror jag blir bra. Där kan ni ha era egna prylar.
 
  • Gilla
Lovih
  • Laddar…
Ett förråd i nära anslutning till bostaden är att föredra vid uthyrning. Förutom det som nämnts gällande skidutrustning är det smidigt att kunna låsa in finporslinet, barnens teve-spel och föräldrarnas goda olivolja. Ja du förstår nog, vi har själva lägenhet i fjällen som vi hyr ut och vi uppskattar alla låsbara förvaringsmöjligheter som kan uppbringas.
 
L
M Mattias_gbg skrev:
Ett förråd i nära anslutning till bostaden är att föredra vid uthyrning. Förutom det som nämnts gällande skidutrustning är det smidigt att kunna låsa in finporslinet, barnens teve-spel och föräldrarnas goda olivolja. Ja du förstår nog, vi har själva lägenhet i fjällen som vi hyr ut och vi uppskattar alla låsbara förvaringsmöjligheter som kan uppbringas.
Sant! Jag funderar på ett högskåp i köket där, och om det nu blir ett loft (vilket det troligen blir) kan man ha eget förrådsutrymme där också.
 
L
Vi ska bygga fjällstuga, och jag har nu två skisser på planlösningar klara. Vilken tycker ni ser bäst ut av de här två? Den ena har ingång mitt på och två hallar, först en grov/kallentré och vardagsrum/kök mot baksidan av huset, in mot tomten. Här saknar vi utsikten mot fjällen som är på framsidan.
Den andra planlösningen har genomgående kök/vardagsrum där köket har utsikt mot fjällen och vardagsrum utgång mot tomten. Det sista förslaget är något större och därmed dyrare produktionskostnad, men marginellt skulle jag gissa.

Tar gärna emot er input här!
 
  • Planritning av en fjällstuga med kök/vardagsrum, sovrum, bad och groventré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad planlösning av en fjällstuga med entré, två hallar, vardagsrum, kök, och sovrum markerade i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Båda är ju planerade för utsikt "bakåt" tycker jag.
Att man har ett litet fönster över diskbänken blir man ju inte så mycket gladare av.

Å andra sidan kan utsikt mot dalsidan vara bättre i längden, det beror ju även på väderstreck och sådant.

Går det att få se en karta?
 
L
Anna_H Anna_H skrev:
Båda är ju planerade för utsikt "bakåt" tycker jag.
Att man har ett litet fönster över diskbänken blir man ju inte så mycket gladare av.

Å andra sidan kan utsikt mot dalsidan vara bättre i längden, det beror ju även på väderstreck och sådant.

Går det att få se en karta?
Sant, ett litet fönster där kanske inte gör så stor skillnad. jag lägger upp två bilder, hoppas de ger lite bättre info. Den ena har markering av tomten. Baksidan är mot större delen av tomten och en äng samt gård. Vår tanke är att utgång från vardagsrummet ska vara där så man på sommaren har lite koll på barnen. Plus att vi inte vill ha lekytan mot vägen längre ner. Utsikt mot fjällen (höger på kartan) skyms lite av två hus nedanför mellan oss och vägen. Det finns även fjäll ”uppåt” på kartan, dvs höger om tomten. Hoppas du förstår hur jag menar.
 
  • Kartbild över Funäsdalen med markerad tomt och omgivning med vägar, ängar och vattendrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild över tomt markerad med gult vid Storkroksvägen, gränsar till äng och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog en liten street-view ute på stora vägen och konstaterar att det var ju inte så svårt?
För visst vill ni ha utsikten mot öster, precis som de har på Grönländaren och precis som huset som redan finns på tomten framför?

Satellitbild över en tomt med markerade områden för infart och planerad altan med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag tycker bättre om planlösningen i alternativ 1 för i alternativ 2 blockerar matbordet öppningen från hallen och ett sovrum samt man får ett stort utrymme mellan matbord och soffgrupp som inte går att använda till så mycket
 
L
Anna_H Anna_H skrev:
Tog en liten street-view ute på stora vägen och konstaterar att det var ju inte så svårt?
För visst vill ni ha utsikten mot öster, precis som de har på Grönländaren och precis som huset som redan finns på tomten framför?

[bild]
Vår tanke var att barnen vill kunna springa inåt mot ängen och gården. Vi vill helst inte att de är mot vägen. Det är en del trafik in i området och även nere på stora vägen. Men kanske inte är så illa som vi tänker oss. Ang placering av entrén vet jag inte om vi får använda gårdens väg in, men det kanske går att lösa med väg in via vår tomt om den inte blir alltför lång. Har inte kollat möjligheterna här än.

Det bästa vore ju utsikt både mot öster och altan in mot tomten.
 
L
Vände på huset nu och ritade till en lite altan österut där man kan sitta med utsikt över fjällen åt ena hållet. Bakom huset finns nu en altan längs med så man kan sitta där och äta medan man har all sol tillgänglig och samtidigt kan låta barnen springa fritt på tomten.
 
  • Husritning som visar planlösning med österut riktad altan och en annan längs husets baksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man ska inte ha inåtgående dörrar till badrum och toaletter. Om någon ramlar i lilla toaletten och blir liggande på golvet är det omöjligt att öppna dörren eftersom dörren blockeras av personen. Dessutom är det knepigt att öppna dörren inifrån utan att hamna bakom dörren eller behöva klättra över toaletten för att komma ut.
 
L
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska inte ha inåtgående dörrar till badrum och toaletter. Om någon ramlar i lilla toaletten och blir liggande på golvet är det omöjligt att öppna dörren eftersom dörren blockeras av personen. Dessutom är det knepigt att öppna dörren inifrån utan att hamna bakom dörren eller behöva klättra över toaletten för att komma ut.
Tack, jag vet inte varför jag fick för mig att jag skulle ha den inåtgående där. Har gjort motsatsen innan. En arkitekt hos husföretaget kommer att titta på ritningen innan produktion, men jag vill ha ett underlag som vi kan presentera.

Vad tycker du i övrigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.