Hallå, håller på med vindsrenovering, och behöver putsa o måla murstocken. Huset byggt 1929. Tegel under förstås, tidigare putsad, lagad o målad på sina håll.

Behöver putslaga, jämna till och sen måla vitt är tanken.

Börjat knacka ner lite lös puts nu, och märkte att det verkar vara nåt ljust men rätt hårt bruk original på teglet, kanske KC-bruk.

Sen verkar det på sina håll putsats över med ett finkornigt bruk, som sitter bra utan bom, men som är väldigt poröst och i princip går att skrapa ner med murarhammare och murarmejsel. Detta är rosamålat resp gult på bilderna nedan. Borde vara kalkbruk, även om man inte riktigt ser ballasten i vilket jag tycker man brukar se när det är kalkputs. Men när de är så löst kan det väl knappast bara nåt annat?

Alltså - skippa att ta ner det porösa bruket och putsa/laga/jämna resten med kalkbruk. Eller ta bort allt löst bruk, så bara det hårdare KC-bruket är kvar, och sen laga/jämna det som behövs med C-bruk?

Delvis putsad murstock med synligt tegel och lös puts i en vindsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En murstock med flagnad och ojämn puts, verktyg ligger på golvet i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle använda kalkputs och en färg som andas
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Kalkputs borde vara det som ursprungligen använts, och måste fungera utmärkt idag också. Om du målar putsen med linoljefärg får du en bra patentering på köpet. Jag har själv använt linoljefärg på putsade murstockar med utmärkt resultat. Den står sig i decennier.
 
  • Gilla
Karin falk och 1 till
  • Laddar…
allexx allexx skrev:
Jag skulle använda kalkputs och en färg som andas
Är inte utomhus, borde inte vara nödvändigt med silikat/kalkfärg, jag tänkte använda typ matt väggfärg. Eller linoljefärg enl. ovan, men det är många kvadrat och skulle nog bli rätt dyrt :thinking:
 
Använd inte akrylatfärg, den är diffusionstät och därför olämplig på puts. Alkydoljefärg fungerar men ger inte samma goda resultat som linoljefärg. Linoljefärg är inte överdrivet dyrt, allra minst i förhållande till livslängden.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Absolut, det är jag med på, hela vårt hus (20-tal) är ett kalkputsat tegelhus, målat med kalkfärg från Sto senast 1996, hållt extremt bra.

Men lärde mig av en gammal murare att det där med val av putsfärger beror på vilket bruk man målar på. På kalkputs, KC-puts, självklart silikat, kalkfärg eller iaf mineraliskt.

Men på vår putsade (typ B-bruk, hårt iallafall) betongsockel målade vi enligt murarens råd med vanlig Alcro sockelfärg, troligen akrylat. Hållt lika bra som kalkfärgen på kalkputsen. Grunden ska putsas med hårdare bruk o kan lika gärna målas med akrylat.

Beror också på om det är väderutsatt, inomhus har jag svårt att tro att färgen måste vara lika diffussionsöppen som utomhus.

Men min fundering är om det är riskabelt att använda C-bruk när underlaget är lite blandat KC o kalkbruk.
 
Huvudregeln är att inte använda ett hårdare bruk utanpå ett mjukare, men det är nog ingen katastrof att nvända C-bruk. Men frågan är varför? Att måla en sockel (betonghålsten eller ren betong) på en sida med en akrylatbaserad färg, kan nog inte jämföras med att måla en murstock, som blir varm i mitten, med samma typ av färg. En annan huvudregel är att diffusionstäta skikt ska anbringas på den varma sidan av en konstruktion. Jag skulle inte chansa.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Ok, då är jag med, tack för klargörandet. Men med tanke på att man helst målar hyvlade snarare än sågade träytor med linoljefärg, undrar jag hur det funkar att måla på kalkputsade ytor. Ser framför mig att det inte flyter ut nånting, suger massor, och penseln slits ut direkt. Men kanske ska utmana mina farhågor då :D
 
Jag var själv skeptisk första gången (flera decennier sedan), men det fungerar hur bra som helst.
 
Innan putsen stelnar så ta en lätt fuktad svamp och släta ut ytan.
 
allexx allexx skrev:
Innan putsen stelnar så ta en lätt fuktad svamp och släta ut ytan.
Jodå, jag har putsat en del tidigare, både med A, B, C- bruk och kalkbruk, det brukar bli hyfsat resultat.
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Ok, då var det putsat o klart. Nu eftervattnar jag 3 dagar, sen tänkte jag gå på med kalkfärg (funderade ju på linoljefärg, men fick tag på vit "kultur-kalkfärg" från Weber billigt på Beijer 10 minuter bort!).

Men! Nu såg jag på nån site (Alcro) att "Putsen skall ha hårdnat (karbonatiserats) ca 3-4 veckor under regelbunden befuktning."

Jobbigt! Är det verkligen nödvändigt inomhus? Jag minns att vår murare målade kalkfärg på kalkputs ganska omgående utomhus på vår fasad. Och det har ju hållt 8 år nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.