Hejsan, God fortsättning. Vi ska bygga om vår nuvarande wc+dusch och tvättrum som är total (3700x3300mm) idag. Nuvarande wc+dusch är väldig lite. Eftersom vi har liten yta vi tänkte bygga badrum med tvätt+varmvattenberedare i större delen av den yta som är (2500x3300mm). Resten av ytan tänkte vi bygga en mini toa med dusch och garderob (1200x3300mm). Ritningen är bifogat. Inspiration för den stora badrum+tvätt fick jag från Byggahus.se.
Nu behöver vi synpunkter / feedback på vår ide. Tycker ni att det är en bra planlösning och praktiskt ? Behöver vi ändra något, t.ex. mått, placering, m.m ?

Tusen tack. Mvh ..
 
  • Ritning av bottenplan för ett hem med måttangivelser, nya planerade badrum och tvättutrymmmets layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med fristående badkar, toalett, handfat, tvättmaskin och handdukar, i grå och vit inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När du skriver WC/D på ritningen menar du då toastol + dusch eller bara dusch?
Om badkaret är 70 cm brett (normalt) så betyder det att duschen blir 60 cm bred enligt den ritningen och jag tror att det blir väldigt trångt i så fall.

Är 120 cm innermåttet på rummet med garderoberna?
På ritningen ser det mer ut som ett mått från utsidan av ytterväggen till den väggsida som är inne i badrummet.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Hejsan Birgit,. Tack. Det blir Bara Badkar i badrummet med en hängdusch munstycke hängs i väggen övan så vi ska bada/duscha i denna badkaret. Så det blir inga separat dusch utan bara Badkar.
Vi tänkte 1200 innermått i rummet med garderob. Vad är minsta bred mått om vi har 60cm breda garderober ? Tackar igen...
 
BirgitS
A Ahm.s skrev:
Vad är minsta bred mått om vi har 60cm breda garderober ?
Hej!
Det beror på hur smal gång ni tycker att ni kan klämma er igenom. Det får nog bli garderober utan dörrar.

Ta och rita upp bara de två aktuella rummen antingen i ett ritprogram eller på mm-rutat papper så att du kan rita skalenligt och se vad det blir för mått överallt. Jag vet inte om Ikeas planeringsverktyg fungerar för två rum men pröva för det är rätt lättanvänt.

Jag fattar inte vad den där 60 cm breda biten i det övre rummet ska användas till.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag fattar inte vad den där 60 cm breda biten i det övre rummet ska användas till.
Hej Birgit, normmässigt, vad är bredden bor vara för vardagsrummet ?
Sen den lilla wc+duschen, vad bor vara minsta måtten normmässigt ?
Själv hittar inte den 60 cm breda biten. Jag har inte gjort måttskala mässigt i badrumsbiten. Kan du vänligen förklara? Tackar.
 
Tycker det hela ser väldigt trångt ut. Här är ett förslag om man skippar 2st toaletter
Ritning av en våningsplan med handskrivna förslag för omplanering av toalettutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Eller så här, det beror lite på de exakta måtten om det får plats bra
Ritning av ett hus med mått och uppmärkta områden som kök och WC, med anteckningar och markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man river alla väggar, vad blir innermåtten då?
 
  • Gilla
Ahm.s och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eller så här, det beror lite på de exakta måtten om det får plats bra
[bild]

Om man river alla väggar, vad blir innermåtten då?
3550mm är längden × 3100mm bredden. Vi fick de trånga wc+badkar från olika katalogshuset som är lika stor som vårt hus 120 kvm. Vi kan ta bort duschen från lilla wc om det krävs. Tack snälla..
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det hela ser väldigt trångt ut. Här är ett förslag om man skippar 2st toaletter
[bild]
Tack. Vi kollade några 110 kvm kataloghus o där wc+bad är 6-7 kvm så tog inspiration från där den minimala lösningen.
 
BirgitS
A Ahm.s skrev:
vad är bredden bor vara för vardagsrummet ?
Vardagsrummet? Finns ingen sådan norm vad jag vet, mer än att det ska gå att möblera vettigt.

A Ahm.s skrev:
Själv hittar inte den 60 cm breda biten. Jag har inte gjort måttskala mässigt i badrumsbiten. Kan du vänligen förklara?
Skiss av badrum med mått och rödmarkering, inkluderar badkar, toalett och handfat.
Det är svårt att komma med synpunkter om ritningen inte är skalenlig. Enligt ritningen är den rödmarkerade biten 60 cm bred eftersom ett badkar är ung. 70 cm brett och en vägg ung. 10 cm.

Om det ska vara två toalettstolar och både badkar och dusch så tror jag förslaget i inlägg 7 är bra att utgå ifrån.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vardagsrummet? Finns ingen sådan norm vad jag vet, mer än att det ska gå att möblera vettigt.


[bild]
Det är svårt att komma med synpunkter om ritningen inte är skalenlig. Enligt ritningen är den rödmarkerade biten 60 cm bred eftersom ett badkar är ung. 70 cm brett och en vägg ung. 10 cm.

Om det ska vara två toalettstolar och både badkar och dusch så tror jag förslaget i inlägg 7 är bra att utgå ifrån.
BirgitS BirgitS skrev:
Vardagsrummet? Finns ingen sådan norm vad jag vet, mer än att det ska gå att möblera vettigt.


[bild]
Det är svårt att komma med synpunkter om ritningen inte är skalenlig. Enligt ritningen är den rödmarkerade biten 60 cm bred eftersom ett badkar är ung. 70 cm brett och en vägg ung. 10 cm.

Om det ska vara två toalettstolar och både badkar och dusch så tror jag förslaget i inlägg 7 är bra att utgå ifrån.
Tack. Jag återkommer med en uppdaterat skiss. Vi föredrar en badkar för det räcker för behov. Två WC är mer viktig för oss så övre delen kan vi ha en WC om det är trångt. En fråga: Hur många kvm (längdxbred) minst behövs för detta badrum som bifogat ? Tackar.
 
  • Modernt badrum med fristående badkar, toalett, handfat, tvättmaskin och handdukstork på kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ett normalstort badkar är 160 cm långt och 70 cm brett.
En tvättmaskin och en torktumlare är 60 cm breda och ung. lika djupa.
En toalettstol bör inte stå i ett utrymme som är mindre än 80 cm brett för då blir det svårstädat och man riskerar att slå knäna/axlarna i det som är på sidan. Det blir ung. 70 cm från väggen till framkanten av den.
Kommoder finns i olika storlekar men den på bilden skulle jag kunna tänka mig är 60 cm bred (normalstorlek).
Summera får du göra själv ;)
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
200x200 är ungerfär minsta för det rummet på bilden
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
200x200 är ungerfär minsta för det rummet på bilden
Tack. Jag har en kvadratisk 3500x3100mm yta, så logiskt vi har möjlighet att bygga de två rummena vi vill, eller hur :) ? Återkommer med en skiss med skala om vi klarar göra det..
 
Det jag riyade i inlägg 7 går att få in iallafall. En innervägg får du räkna bygger 150mm
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Hej alla igen, Nu har jag ritat med skala väldigt enkelt, som bifogat 2D och 3D. Blir tacksam för tips och rad.

mvh
 
  • Enkel 2D-skiss av badrumsdesign med mått, innehållande badkar, tvättmaskin, toalett och garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel 2D- och 3D-ritning av ett badrum med badkar, toalett, tvättmaskin och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.