Hej! Min flickvän har en bostadsrättslägenhet, liten etta från tjugotalet med mycket litet badrum (cirka 115x170), som inte renoverats sedan 60-talet. Vi håller på att planera renovering nu, och får in offert från hantverkare om ett par veckor. Men vi tar gärna emot tips och idéer om vad man kan hitta på!

Som det är nu lutar det åt hörntvättställ, mindre toa än vanligt (55 istf 65 cm längd), och sedan vitt blankt kakel (15x15 eller 10x10) på väggarna, men inte ända upp till taket (270), utan bara till dörrhöjden (~210). Dessutom inmurad spegel ovanför hörntvättstället.

Golvvärme vill vi gärna ha, eftersom ventilationskanalerna inte tillåter elektriska fläktar. Golvbrunnen måste bytas, likaså måste golvet runt denna rivas upp (sprucket och gammalt). Väggarna är "ojämn" gammal puts på trä.

Frågan är hur mycket, på ett ungefär, detta kan kosta? Badrummet måste i princip göras om från grunden. Vi har räknat cirka 15-20000 för material, porslin, spegel, golvvärme osv -- verkar det realistiskt, och i så fall hur mycket kan arbetskostnaden tänkas bli? Totalt är det 13 kvm som ska kakelsättas. Uppskattningar som vi har sett har varierat mellan 30-90000 kr, ganska många som verkar renovera för omkring 50000 men då brukar det gälla något större badrum.

Många tack på förhand,

Jocke
 
Det är nog svårt att uppskatta kostnaden, kan ni göra något av jobbet själva tex. och få ner en del?

Vi har ett badrum om 160x235cm, knappt 4kvm som från början bara hade badkar/tvättställ/toa, efter renovering och flytt av wcstolen fick vi plats med både duschhörna och ett lite mindre, 150cm badkar..
 
Just när det gäller badrum är vi inte beredda att göra så mycket själv, tyvärr får man väl säga. Så det blir hantverkare till alltihop, för att försäkringar, garanti osv ska gälla. Vi funderar mest kring vad arbetskostnaden kan tänkas bli, vad som är rimligt för ett badrum på 2kvm, osv.

15-20' har vi räknat fram att materialet kostar. Det ska bli intressant om offerten visar liknande siffror för själva materialkostnaden, men ännu mer intressant är vad arbetskostnaden kan bli... Vi kommer också att låta sätta nytt kakel i köket, samtidigt med badrumsrenoveringen, och resten (målning/slipning) kommer vi att sköta själva (och det kommer många fler frågor om detta med tiden ;D).

Har sett uppskattningar på 1000-1200/kvm "inklusive allt" för badrumsarbete (el, våtrumsspärr, fall på golv, kakling osv), men frågan är om man "kryddar extra" när det är ett så litet badrum som ska göras?
 
Jag hade frågat lite snällt om de kunde jobba svart...det blir ändå fackmannamässigt utfört och bättre än om man gör det själv (troligast iaf) = godkänt.

Jag kanske är ute och cyklar, men jag tror det funkar så. Iallafall med kakel/klinker.
 
Det är förstås sant, men i och med att det handlar om en firma som nog inte gärna jobbar svart kan det bli svårt (vi ska ta in fler anbud senare). Svartjobb är lite klurigt -- dels billigare, men du förlorar två saker som kan vara viktiga just nu. Dels rotavdrag för arbetskostnaden (5000 kr), dels kan du inte tillgodoräkna dig hela renoveringskostnaden som anskaffningsutgift den dag lägenheten ska säljas...
 
Ja, självklart. Jag tillhör de som tror att de flesta svartjobb är ganska olönsamma om man väger in alla faktorer, förutom att det är omoraliskt...

Men det är en annan diskussion!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.