Försöker igen på svenska! Nu kör vi!

Jag köpte nyligen en lägenhet på 34 meter och planerade att riva inre väggar för att skapa ett öppet utrymme. Min byggare har precis informerat mig om att alla väggar kan rivas, men att rören är i väggen direkt där jag skulle ha mitt kök. Nu är jag lite fast. Planen tidigare var ett kök med en ö. Ön skulle ha kylen och frysen i sig. Nu har jag ett väldigt besvärligt kök som är uppdelat i mitten. Några idéer? Den blå linjen är slitna i dräneringsrören i väggen. De röda är väggarna vi rivar ner. Väggen till hela vägen är en glasvägg som vi har installerat för sovrummet.

Tack för hjälpen!
 
  • Ritning över en lägenhetsplan med markerade väggar som ska rivas och positionering av rör för diskussion om köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett modernt kök med en köksö och överskåp, trägolv och en vit vägg med integrerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av lägenhet där röda linjer markerar väggar som ska rivas och en blå linje visar dräneringsrören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en planlösning med köksö, riven vägg och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av öppet köksutrymme med centrerad köksö och svarta skåp, diskbänk och kylskåp, i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle låta KLK vara som den är, förvaring behövs även i små lägenheter. Sen göra ett U-format kök genom att ställa den delen som du hade tänkt ha i KLK mellan de två andra delarna. Sen kan du ju anpassa delarna efter hur det passar ihop.

Varför behöver pelaren vara där mitt i?
 
Birgits förslag är enkelt och bra. Ett alternativ är att göra om matplats till sovalkov och sätta garderober mot entrén, riva klädkammaren så att det blir en passage mot stora rummet, behålla och förlänga köksinredningen längs högra väggen. Glasvägg med sovrum ut mot ytterväggen tycker jag är en dyr och dålig lösning.
 
Tack så mycket! Pelaren är för gas för andra lägenheterna.

Menar du så här?
 
  • Översiktsritning av en lägenhet som visar dimensioner och placering av möbler och gaspelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en vardagsrumsinredning med kök, soffa och en pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Nej, det var inte så jag menade eftersom jag tyckte att du skulle låta klädkammaren vara kvar så att du slipper få en vägg mitt i köket. I ditt nya förslag har du mycket mer köksskåp än i ditt första så vitt jag kan se. Var är gasledningen i originalplanlösningen?

Utrymmet för stammarna (rören) lär väl vara betydligt bredare än den smala vägg du har ritat in.
På mäklarritningen är inte den lägenhetsskiljande väggen rak utan gör ett hack mellan kök och klädkammare. Är det så i verkligheten också?
 
Så här är mycket bättre, gör som Jo föreslog en sovalkov av den inre hallen, ett långt kök, och allrummet bevarat som det är. Köket kan du göra hur långt du vill, eventuellt en liten bardisk som avslutning.

Ritning av en lägenhetsplan med markerade områden för hall, sovalkov, långt kök och allrum.
 
  • Gilla
SueCia och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så här är mycket bättre, gör som Jo föreslog en sovalkov av den inre hallen, ett långt kök, och allrummet bevarat som det är. Köket kan du göra hur långt du vill, eventuellt en liten bardisk som avslutning.

[bild]
Håller helt med! Den här lösningen innebär ett mindre ingrepp, så det borde bli billigare att utföra. Hellre att få in direktljus till vardagsrum/matplats än sovalkov, i sovalkoven vill man troligen ändå ha mörkt för det mesta. Går också att få till ett väldigt praktiskt kök på längden där om man bara tänker på arbetsflödet och planerar det väl.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
Anna_H Anna_H skrev:
Så här är mycket bättre, gör som Jo föreslog en sovalkov av den inre hallen, ett långt kök, och allrummet bevarat som det är. Köket kan du göra hur långt du vill, eventuellt en liten bardisk som avslutning.

[bild]
en stor fördel med den här lösningen är också att man slipper gå i allt grus skorna dragit in varje gång man går på toa.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.