Microkatten
En bra utgångspunkt är att börja med ett konkret projekt - en hylla, ram, vadsomhelst - och lista ut hur varje moment skall göras och vilka verktyg som kan användas. Och vilka verktyg du själv vill använda.

Själv började jag möbelsnickra genom att göra bokhyllor av limfogskivor, ett tv-stativ av vanliga byggreglar och en grönsakslår av planhyvlat virke. Inget av dessa projekt krävde t.ex. att jag skulle rikta och planhyvla virke, vilket jag tror är en bra idé för många att skippa till en början.

Istället för att utgå från verktygen så kan man titta på de moment som de flesta möbelprojekt innehåller och därigenom komma fram till några av de verktyg och maskiner som behövs/kan användas. Dessa moment inkluderar (obs! med nödvändighet en förenklad beskrivning!)

1. Grovdimensionera virket

Inkluderar att kapa virket (såga tvärs fibrerna) och klyva virket (såga längs med fibrerna). Kapa kan man ganska enkelt göra med en vanlig fogsvans, en ryggsåg eller japansåg. Klyva för hand är svårare, och små projekt med handsåg eller större projekt med bordssåg eller sänksåg (för skivmaterial) kan vara lämpligt för nybörjare.

2. Rikta och plana de grovdimensionerade delarna

Plana och parallella sidor och kanter med räta vinklar mellan är grunden. Kräver rikt- och planhyvelmaskin(er), något som en nybörjare antagligen inte har en susning om och tillgång till, eller arbete med manuella hyvlar, som kräver en del av snickaren. Som sagts ovan kan nybörjare undvika detta moment genom att arbeta med skivmaterial eller planhyvlat virke köpt i bygghandeln.

3. Dimensionera delarna till slutligt format

I enklaste fall räcker det med att kapa de inköpta limfogskivorna eller planhyvlade virket. Man måste kunna såga rakt med handsåg (svårare än man kan tro) alt med bordssåg eller sänksåg (bandsåg brukar inte nybörjare ha). Klyvning är som sagt svårare/jobbigare generellt, och maskiner kan förenkla. Vinkelhake krävs, och handhyvel (t.ex nr 4) kan behövas för att räta upp sågsnittet och finjustera dimensionerna.

4. Bearbeta delarna innan sammansättning

Detta kan inkludera att göra spår för skiljeväggar, handhyvla/maskinfräsa kantprofiler och annat. En handöverfräs, gärna inkl fräsbord, är en lämplig maskin för detta. Man kan också använda sticksåg för att såga ut profiler på sidorna på bokhyllor. Kanske behöver man göra urtag i en skiva med hjälp av handsåg eller stämjärn+klubba. Allt beroende på projekt och design.

5. Foga samman delarna

Här kan svårighetsgraden och möjligheterna variera enormt, allt ifrån att bara spika/skruva samman delarna som de är till att göra laxstjärtar för hand eller med fräs och mallar (jigs), pocket holes, kex- och dominofogar med maskiner, etc. Vilka verktyg och maskiner som behövs beror helt på vad man skall göra och hur man vill göra arbetet. Det enklaste för en nybörjare kan vara att skruva eller limma ihop delarna som de är. Tvingar behövs normalt till detta moment.

6. Slutbehandling

Fasa eller runda av kanter med handhyvel eller sandpapper. Sandpappra för hand för att få en fin yta (vilket oftast också göra innan sammanfogningen) och slipa av utstickande kanter. Förutom sandpappring för hand kan en slipmaskin vara bekväm för större ytor. Oljning, målning eller lackering tillkommer ev.


I tillägg till ovanstående moment så behöver man också ett arbetsbord, något sätt att spänna fast virket med samt möjlighet att slipa sina verktyg (hyvelstål, stämjärn), t.ex, med vattenstenar eller en Tormek-maskin (eller motsvarande). Plats för montering är också nödvändigt, t.ex. en bokhylla kan kräva sin plats.

Säkert har jag glömt något ovan eller förenklat för mycket. Eller så är det bara svammel. Det spelar egentligen ingen roll, det enda sättet att lära sig vilka verktyg just du behöver och hur just du vill arbeta är att börja snickra. Utgå från konkreta, inte alltför avancerade, projekt och jobba upp kunskapen efterhand. Det är först när man är mer erfaren som man verkligen vet vilka verktyg, maskiner och metoder som man kan och vill använda. Titta på Youtube, läs forum och artiklar på nätet, böcker och tidningar. Läs olika åsikter och hitta din egen väg. Skapa en projekttråd på Byggahus och få konkreta detaljtips. Eller gå en kurs.

/en Microkatt som smälter all julmat genom att skriva uppsatser på Byggahus
 
  • Gilla
Vagabond78 och 6 till
  • Laddar…
När jag började snickra möbler för ca 20 år sedan så skaffade jag en överhandsfräs (idag skulle jag rekommendera AEG mf1400ke för 2995:) och en sticksåg (ta en bra kvalitetssåg, tex blå Bosch, dewalt eller makita). Dessutom hade jag redan en skaplig verktygslåda med lite filar, en rasp, några stämjärn, hammare osv. Strax därefter blev det en bordscirkelsåg och en grovdammsugare från Clas Ohlsson. Sen klarade jag mig egentligen rätt länge även om saker som oscillerande slip, bandslip, borrmaskin, skruvdragare (9 st), bandsåg, svarv, rikthyvel osv har dykt upp.
 
Knepet är att inte snickra rakt. Äldre möbler och fönster och inredningar är oftast litet sneda och urmått just för <att det är enklare att snickra tätt än att snickra rakt med handverktyg.
Innan jag fick råd att skaffa rikt/planhyvel så hyvlade jag en hel del virke för hand med långhyvel då jag husbehovssnickrade. Det var inte effektivt men det gick.

Hur man än gör så behöver man en metod att hyvla virke någorlunda rakt och i mått. Findus använder såvitt jag vet rikt och planhyvel för att förbereda materialet på förhand och då behövs bara småhyvlar för finjustering. Har man tillgång till sådana maskiner underlättar det enormt men för mig tog det tio år att komma så långt.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Du kanske inte behöver skaffa något i över huvud taget. Har du tur med var du bor så finns det hobbysnickarföreningar som man kan gå med i. Då får du tillgång till riktigt bra maskiner och säkert en genomgång på hur dom fungerar. Har man riktigt tur så skaffar dom också in virket till föreningen som man som medlem kan köpa, det är annars rätt bökigt för en privatperson utan kontakter att hitta.

Annars hade jag nog skaffat verktyg som är bra att ha, även om det visar sig att snickrandet inte är något för dig. Cirkelsåg, sticksåg, fräs, borr/skruvdragare, några stämmjärn, putshyvel och fogsvans. Det räcker rätt långt. En plats att vara på är kanske det svåraste att få tag på.

Lycka till!
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Som så många andra här frågat, vad mer exakt vill du kunna åstadkomma? Jag som många andra glada amatörer började med material som är plana och har relativt raka 90 gradersvinklar som skivmaterial och färdighyvlade reglar och brädor. Det ger en bra ingång till snickeriets sköna värld. Att reparera gamla möbler där du kan använda gamla delar som mall är också bra.

Det jag hade när jag började var en cirkelsåg som jag gjorde en skena till, en sticksåg, en kap- och gersåg, en batteridriven borr- och skruvdragare samt en oscillerande slipmaskin. Sen hade jag en uppsättning billiga stämjärn, en liten billig hyvel samt vinkeljärn av olika modeller. Under åren har sedan detta utökats när jag känt behovet och har haft tid och pengar att införskaffa grejerna. Sen är det lim, träplugg mm.

Börja testa dig fram med det du vill göra, stöt på problem, ställ frågor, ta beslut utifrån svaren. Införskaffa det du känner kan hjälpa dig vidare.
 
Denna kanalen är rätt avslappnad för "maskindrivet" snickeri.
 
Var i din sits för ca 2 år sedan, och har köpt det mesta på blocket. Finns lite gubbar som blivit för gamla för snickeri och
avvecklar sin snickarbod om du har tålamod, ofta slänger de med några fina träbitar eller nåt extra verktyg. Har köpt bra bandsåg, bordssåg, (liten) planhyvel, tvingar, pelarborr, handöverfräs och ett gäng handverktyg så jag klarar mig för ca 10-12 kkr totalt, men det har tagit tid, både min tid på blocket och kalendertid. Kan nog komma undan snabbare med liknande om du köper nya billiga grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.