Tänkte jag skulle dra om sladdarna till satellit mottagaren + kabel TV:n och köra dem via vinden istället.

Nu har vi kall-vind (även om den känns varm så här i högsommaren ::) ) så jag är lite orolig över hur man ska lösa det.

Problemet är ju att om man bara borrar ett hål i taket och drar igenom sladden får man kondens och vatten som rinner för kabeln, vilket känns typiskt obra. Fick tipset att man kunde täta med silikon, men jag vill kunna ha möjligheten att dra nätverkssladdar där senare när jag väl bestämt mig hur jag ska göra det. Och att ha fler hål än nödvändigt för varje ny kabel jag får för mig att dra känns onödigt.

Finns det någon möjlighet att undvika kondens utan att försluta ändarna på VP-rören jag ska ha sladdarna i?
 
När du skall dra mer kabel så pilla bort silikonen och dra sladden och lägg på ny silikon. ;)
 
T
Förslag:
1: Linda några varv eltejp runt röret och låta gå upp över kablarna så att det tätar helt.
2: Trycka i lite roockwool som tätar.
3: Bra tänk är att vinkla kabeln så att innan den går i röret, ska det vara omöjligt för kabeln att leda vatten in i röret (alltså göra en s.k lätt u-böj), detta gör man alltid på kablar som gå emot en husfasad på utsidan, där böjen då omöjliggör att kabeln kan leda vatten in mot husfasaden, och u:et blir då den punkt där vattnet droppar av kabeln.
4: Varför inte sätta en eldosa direkt mot röret på vinden som har 3-4 "uttag" som du då kan täta hur du vill, och så har du ett stort lock som man skruvar av/på med 2 skruvar, egentligen den bästa lösningen i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.