Rätta mig om jag har fel men upplever att generellt så byggs det väldigt långsamt i Sverige. Projekt tar flera år och är ALLTID försenade. Såg av en slump nu att förbifart Stockholm är försenad 5 år, LOL. Som att inte det redan var en sjuk lång byggtid.

Jag väcker min fråga för jag upplever i andra länder går det jävligt fort. Minns jag var en gång i dubai där en halv skyskrapa byggdes under min vistelse på 2 VECKOR. VAFAN?
 
Jag tror att det är som så att processen tills man faktiskt börjar bygga är det som tar lång tid i Sverige. När man väl börjar resa byggnaden går det rätt fort. Överklaganden, planprocesser etc. tar upp mycket tid. I Dubai bestämmer någon och så kör man.

Demokrati är krångligt...
 
Dessutom så utförs mycket av arbetet i Dubai av lågavlönade gästarbetare. Det i kombination med en stor budget gör att man kan anställa fler arbetare. Tror det är vanligt att man jobbar i skift, så bygget pågår dygnet runt.

Att projekten ofta är försenade i Sverige är vanligt ja. Det beror ofta på inkompetens i projekt/arbetsledning.
Man sätter upp en tidsplan som ingen ändå håller, så efter halva projektet skiter man i det.
Men slutdatum är ju bestämt, så när det börjar vankas vite, så springer alla runt i panik som yra höns de sista veckorna.
 
Redigerat:
  • Haha
Merin
  • Laddar…
Just förbifart Stockholm har god anledning att vara försenat, det kan de motivera ganska bra även om de givetvis förskönar sanningen en del.

Men visst tar det längre tid i Sverige än i många delar av världen, men det beror också på att vi har bättre arbetsmiljö än i princip alla länder förutom Storbritannien (Läs London).
Här strävar vi ofta efter noll allvarliga olyckor, medan man utomlands ofta räknar med att ett visst antal arbetare stryker med per 100000 arbetade timmar.
Sen så är det också så att vi har lite högre (läs mycket) högre kvalitetskrav på oss än resten av världen, samt att vi bryr oss om vad som finns i marken under och i områdena kring oss.
Det går att fortsätta på långa listor...

Med det sagt så har vi ändå kvar den dåliga projekteringen som alltsom oftast sker. Det är sällan försvarbart, men det står också för en väldigt liten del i sammanhanget.

Jag tar gärna emot namnet på den skyskrapa som byggde en hel färdig våning om dagen förresten, och det är jag nog inte ensam om. Eller var det endast stommen som gick upp så snabbt kanske?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Dessutom så utförs mycket av arbetet i Dubai av lågavlönade gästarbetare. Det i kombination med en stor budget gör att man kan anställa fler arbetare. Tror det är vanligt att man jobbar i skift, så bygget pågår dygnet runt.

Att projekten ofta är försenade i Sverige är vanligt ja. Det beror ofta på inkompetens i projekt/arbetsledning.
Man sätter upp en tidsplan som ingen ändå håller, så efter halva projektet skiter man i det.
Men slutdatum är ju bestämt, så när det börjar vankas vite, så springer alla runt i panik som yra höns de sista veckorna.
Hahah bästa kommentaren hittills! Ja Dubai var bara ett exempel jag drog för jag råkade vara där - och du har rätt jag tyckte jag såg arbetarna jobba i skift dag som natt. Men hur är det med andra länder då, någon som vet? Till exempel USA som har kommit långt som Sverige, tar det också evigheter att slutföra projekt?
 
Merin Merin skrev:
Hahah bästa kommentaren hittills! Ja Dubai var bara ett exempel jag drog för jag råkade vara där - och du har rätt jag tyckte jag såg arbetarna jobba i skift dag som natt. Men hur är det med andra länder då, någon som vet? Till exempel USA som har kommit långt som Sverige, tar det också evigheter att slutföra projekt?
USA, som du ville ha som exempel, bygger en våning bostadshus på 5-6 dagar. Detta gör de med fruktansvärt dålig arbetsmiljö och förhållande för arbetarna, vilket givetvis medför att det går snabbare än hos oss t.ex.
 
C C.Lundin skrev:
Just förbifart Stockholm har god anledning att vara försenat, det kan de motivera ganska bra även om de givetvis förskönar sanningen en del.

Men visst tar det längre tid i Sverige än i många delar av världen, men det beror också på att vi har bättre arbetsmiljö än i princip alla länder förutom Storbritannien (Läs London).
Här strävar vi ofta efter noll allvarliga olyckor, medan man utomlands ofta räknar med att ett visst antal arbetare stryker med per 100000 arbetade timmar.
Sen så är det också så att vi har lite högre (läs mycket) högre kvalitetskrav på oss än resten av världen, samt att vi bryr oss om vad som finns i marken under och i områdena kring oss.
Det går att fortsätta på långa listor...

Med det sagt så har vi ändå kvar den dåliga projekteringen som alltsom oftast sker. Det är sällan försvarbart, men det står också för en väldigt liten del i sammanhanget.

Jag tar gärna emot namnet på den skyskrapa som byggde en hel färdig våning om dagen förresten, och det är jag nog inte ensam om. Eller var det endast stommen som gick upp så snabbt kanske?
Jag har faktiskt ingen aning vad den heter, minns bara att vi blev så förvånade att den dök upp från ingenstans.
Stadsbild med tätt byggda höghus och en byggnad under konstruktion markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men det går fort i Sverige också, jag skulle på vårdcentralen och vid en tomt i byn står det några lastbilar med släp med husdelar.
När jag var klar på vårdcentralen och åker förbi igen lägger man på takplåten.
Speciellt sjuk var jag inte så det gick fort på vårdcentralen.

Protte
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Intressant läsning av er som var seriösa, fick mig bättre uppfattning. Personligen tycker jag det är bra som det är i Sverige, att säkerheten går först och bättre arbetsförhållanden. Jag var bara nyfiken och därmed min fråga.
 
B
Svar: för att marknaden kan.

Bygg och tillhörande professioner har av olika anledningar inte något krav på sig att följa tidsplanen. De behöver inte heller konkurrera på s.k. öppna marknader.

De flesta företagare måste leverera så kunderna blir nöjda.
Det behöver inte byggbranschen
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Svar: för att marknaden kan.

Bygg och tillhörande professioner har av olika anledningar inte något krav på sig att följa tidsplanen. De behöver inte heller konkurrera på s.k. öppna marknader.

De flesta företagare måste leverera så kunderna blir nöjda.
Det behöver inte byggbranschen
Låter inte som att du sitter på en position som behöver hantera all vite i alla fall.

Det är nog många som vill veta hur man kan gå tillväga för att låta bli att följa tidplan utan några konsekvenser.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Svar: för att marknaden kan.

Bygg och tillhörande professioner har av olika anledningar inte något krav på sig att följa tidsplanen. De behöver inte heller konkurrera på s.k. öppna marknader.

De flesta företagare måste leverera så kunderna blir nöjda.
Det behöver inte byggbranschen
Jo, byggbranschen behöver i allra högsta grad hålla tidplanen. Det är ofta förenat med vite om färdigställandet blir försenat.
Däremot så slarvas det med att hålla tidplanen för de olika delmålen under bygget. Därför blir det ofta panik i slutet.

Och visst konkurrerar företag inom byggbranschen med varandra på den öppna marknaden.

Du behöver nog utveckla dina påståenden lite här.
 
Sen får man ju inte glömma att det faktiskt finns hus som går riktigt snabbt, mycket prefabricerat och bra förarbete med alla papper på bordet, tillsammans med duktiga arbetare gör att det ibland går väldigt snabbt i Sverige med. Kom ihåg för typ 10 år sen byggde man studentbostäder i uppsala (flogsta ekeby ) det tog inte många månader innan dessa höghus var uppe. Ge väldigt snabbt så visst kan det gå snabbt i Sverige med!
 
L lordi skrev:
Jo, byggbranschen behöver i allra högsta grad hålla tidplanen. Det är ofta förenat med vite om färdigställandet blir försenat.
Jaså, verkligen? Då undrar man förstås hur stort vitet blir när exempelvis 50-miljardersprojektet Förbifart Stockholm blir fem år försenat. Det borde bli ett vite som heter duga!

Hur är vitesklausulerna för byggen konstruerade? I ett fall när vi hade försenade hantverkare vill jag minnas att vitet var 1% av kontraktssumman per månads försening. Är det standard även för större beställningar? Det låter ganska behagligt att jobba på projektet när man får tid över och offra 6% av priset för att det tar ett halvår extra. Å andra sidan skulle det nog kännas för byggaren av Förbifarten om de måste ge 60% rabatt på 50 mrd kr.
 
Vitet beror ju på varför saker är försenade. Är det på grund av saker som ligger utanför byggarens kontroll (nyupptäckta fornlämningar t ex) så ger det inget eller reducerat vite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.