Mikael_L
Nu har jag alltså stressat på, rakt in i kaklet just innan jul, för att göra ett par ROT-jobb klara.
Sen fakturera så fort man kommer hem, så kunden får en chans att betala innan års-skiftet.

Och det knäppa är ju att enligt skatteverkets regler så måste betalningen synas på mitt konto innan årsskiftet för att blir ROT-berättigat. Så sista vardagen i året blir det omöjligt att utföra ROT-jobb, ty kontant betalning är inte heller godkänt.

Jag tycker att skatteverket borde ändra reglerna, så ROT-jobb kan utföras fram till den 31/12 kl 23.59, sen skicka faktura, och att kunden måste betala, så beloppet är bokfört senast den 31/1 året efter, dvs inom 30 dagar.

Och det är ju inte bara för att minska stressen och pressen sista veckan innan nyår utan en mycket viktigare anledning är ju för att kunderna ska få en rimlig chans att utvärdera det utförda arbetet innan de betalar.

Säg att det gäller en lite större entreprenad, och entreprenören lägger sista handen den 28/12, fakturan kommer den 29/12 och måste vara betald den 30/12 för att få ROT.
Hur ska kunden ha en rimlig chans att t.ex. få dit en besiktningsman ifall han känner att han vill det?

Vi vet ju alla hur dålig sits man hamnar i så fort man betalt !!!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Löfvén vill behålla slantarna!
 
optimum
Ja det verkar korkat.
Blir säkert en del luftfakturor
Alltså att jobbet avses göras början av 2020 men kunden betalar i december för att få med det på ROT då.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur ska kunden ha en rimlig chans att t.ex. få dit en besiktningsman ifall han känner att han vill det?
Man har ju ett helt år på sig att planera. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jaduuu ..
Ett av de ROT-jobben, som jag satt och fakturerade på julafton, skickade som PDF, fick betalt idag, och begärde utbetalning hos SKV idag började faktiskt för mig i april i år, då var jag och gjorde strömlöst och så planerade vi lite.

Men det var en rörmokare som hade gjort halva jobbet som sen absolut inte gick att få tag på i typ ett kvartal, som det hela hängde på.
Men nu i förra veckan så hade de till sist fått han att komma och göra det sista, så jag sen kunde slutföra mitt, och den stackars familjen fick ett badrum till jul.
 
Är det inte helt magiskt att allting alltid blir klart precis till deadline? :cool:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
På en större entreprenad så går det ju att sätta milestones så större delen av rot görs på innevarande år. Resterande kommer ju då på nästkommande år. Det är ju inte så att bidraget försvinner för att årsskiftet passerats.
Skulle säga att på en större entreprenad så vill kunden ha det delat på 2 år för att inte slå i taket.
 
Vi stressar på vår hantverkare just pga att vi vill hinna betala i år.. och få roten på detta år .. (andra projekt nästa år..).

Vi är eg inte klara än, men jaja.. det ordnar sig. Hen var snäll och mejlade fakturan idag (riktiga posten är för långsam - hen får komplettera med kvittona sedan). Så nu hinner vi betala idag (BG) och det ska gå iväg och ”vidare” måndag..

Sedan har hantverkaren Jan månad på sig tydligen att få ut roten av Skatteverket (?) Så det var mest bråttom för oss att betala..

...men lite snåla är de allt med reglerna.. (Skatteverket alltså).
 
Mikael_L
Ja förbaskat, nu sitter man med samma skit i år igen ...

Men OK, jag skrev faktiskt sista ROT-fakturan före julafton i år. :)
Men idag passade jag på att påminna en om att betalning måste komma in imorgon, annars brinner ROTen inne.
Och då kom jag ihåg denna tråden.
Måste man känna en politiker för att föreslå att ändra reglerna lite.
Arbete utfört under beskattningsåret, betalning inne senast den 31/1 året efter ... - är mitt förslag.

Som jag skrev i första inlägget, hur ska kunderna hinna bedöma jobbet och ta upp ev tokigheter om det ska vara så här stressigt.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja förbaskat, nu sitter man med samma skit i år igen ...

Men OK, jag skrev faktiskt sista ROT-fakturan före julafton i år. :)
Men idag passade jag på att påminna en om att betalning måste komma in imorgon, annars brinner ROTen inne.
Och då kom jag ihåg denna tråden.
Måste man känna en politiker för att föreslå att ändra reglerna lite.
Arbete utfört under beskattningsåret, betalning inne senast den 31/1 året efter ... - är mitt förslag.

Som jag skrev i första inlägget, hur ska kunderna hinna bedöma jobbet och ta upp ev tokigheter om det ska vara så här stressigt.
Driver du egen byrå @Mikael_L?
 
Mikael_L
Nä, byrån har jag för kalsongerna.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.