Hej!
ett elföretag har börjat arbete på min lägenhet och själva arbetet är inte klart än men idag fick jag fakturan för den delen. Min fråga är : ska man betala den delen eller ska jag vänta tills arbetet blir klart. på fakturan står ingenting om rotavdrag, gör inte alla företag rotavdrag? eller bara en del som gör rotavdrag? hur tänker ni? mvh Bokani
 
Om du önskar att använda ROT ska de avtalas med utförande.
Har det inte gjorts så kan du i efterhand fråga om de vill/kan hantera det.
Förutsätter att du har en bostadsrätt och äger den.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
tack för svaret, jag äger bostadsrätten. jag hade för mig att de har rotavdrag och nu när jag såg fakturan upptäckte jag att det inte står något om rotavdrag.
 
BirgitS
B Bokani skrev:
ska man betala den delen eller ska jag vänta tills arbetet blir klart.
Det beror på vad som är avtalat.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
B Bokani skrev:
tack för svaret, jag äger bostadsrätten. jag hade för mig att de har rotavdrag och nu när jag såg fakturan upptäckte jag att det inte står något om rotavdrag.
Du måste tala om att du vill nyttja ROT. Det går inte automatiskt.
Elfirman kan ju inte veta om du är berättigad till ROT-avdrag. Det kan redan vara nyttjat till fullo t ex.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Hemmakatten
Hör av dig till elfirman, be firman att kreditera denna faktura och skicka en ny faktura med ROT-avdrag.

Gör detta idag. Viktigt att fakturan dateras i år för att få ROT-avdrag för 2019.

Nästa faktura kommer att avse arbete utfört 2020 och då får ni ROT-avdrag för 2020.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Mikael_L
Och det är ingen rättighet att få använda ROT, det finns firmor som inte "befattar" sig med det. Inte så vanligt, men det finns.
Dessutom kan en del ha en del villkor i samband med ROT-arbete.
T.ex. en fast avgift, annan timpenning, jag själv vill t.ex. inte åta mig ROT om det gäller mindre än 3 timmar, ty det administrativa arbetet motiveras inte av ett alltför lågt ROT-avdrag, tycker jag.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Hemmakatten
Tar ju inte många minuter att mejla SKV. Det säger iaf de hantverkare jag känner.
 
Mikael_L
Jag klickade alldeles nyss iväg två st till skv.
Det tog väl kanske en 20-30 minuter med inloggningar och allt. Jag gör det lite för sällan, så jag är lite ringrostig, blippade jag iväg sådana varje dag så tog nog varje ärende max 5 minuter.
Sen är det också lite extra tid vid faktura-skrivningen, jag som plitar fakturorna manuellt, inte har ett ekonomisystem som bara spottar ut rätt uppgifter på fakturan direkt, så tar det även där en 10 minuter extra.
Och så går det lite tid också på att be kunderna skicka nödvändiga uppgifter och sånt.

Så totalt går det nog, för mig, kanske en 20 minuter extra, ev uppåt 30 minuter, per ärende. Men säg 20, det är nog den tiden att räkna med. Det motsvarar alltså nästan 200 kr, som timpenning sett, om jag skulle lagt det på kundens faktura.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.