Hemmakatten
I vårt vattenskadade badrum står ett avfuktningsggregat sdan minst en månad och det är fortfarande fuktigt. Den 6/6 är det visning på huset då vi ska sälja det.

Är nu orolig för att badrummet torkar så sakta. Badrummet är ca 7 kvm stort, Det är ett betongbjälklag ca 20 cm ovan på det gjuten betong 20 cm där avlopp o vatten går. Det är delvis uppbilat eftersom rören är bytta. Det är i en hörna av badrummet som det är för fuktigt, drygt 100 på en mätskala där värdet ska ligga på 50-70.

Nedanför badrummet finns en toalett. Innertaket är nedrivet o betongbjälklaget är bart. I det taket är värdet mer, ca 115. Och i väggen utanför badrummet är det också fuktigt.

Nu är min fråga, kan man skynda på upptorkningen genom att sätta in ett till avfuktningsaggregat i badrummet och ett i toaletten??
 
  • Gilla
Palle81
  • Laddar…
Det borde vara så att fler aggregat avfuktar mer. Tänk också på att täta rummet så inte avfuktaren tar luft utifrån. Har du ventilation till rummet jobbar aggregatet med att avfukta uteluft som hela tiden fylls på...
 
Hemmakatten
Tack för tipset om ventilationsröret. Det hade vi inte tänkt på att täta. Fönstren är dock tejpade.
Men fortfarande undrar jag. Vitsen med ett avfuktningsaggregat måste ju vara att höja värmen så att fuktigheten kommer ut i luften i badrummet så att aggregaten kan "suga in" luften o omvandla det till vatten som sipprar ut i en liten övertäckt burk. Om man nu sätter in ett extra aggreagat i badrummet så måste ju värmen ökas (eller gör den inte det?) o luftfuktigheten bli större, eller?? ???. När då aggregaten suger in fuktigheten så minskar den ju o är det så att effekten då blir mindre, dvs, ju torrare det är desto mindre verkan har varje aggreagat. Eller hur är det?? Det finns ju massor med tekniksnubbar (ja, erkänner, det är ju mest män :D ) här som borde veta allt om detta!!

Och hur är det om man sätter in ett avfuktningsaggregat i toaletten inunder badrummet. I toans tak så är ju fuktigheten större än i badrummet (tom jag vet att vatten rinner neråt! ;D ). Om man då sätter in ett aggregat där, har det nån verkan? Toan måste vi ju använda, så helt tätt blir det ju inte eftersom dörren öppnas ett antal gånger per dag.

Kom igen nu gubbs ;), och delge mig era kunskaper!! ;D ;D Badrummet bara MÅSTE vara färdigt den 2/6!
 
När vi hade vattenskadan i vår kläddkammare från golvslingorna utöver avfuktaren satte vi en värmefläkt för att på skinda torkningen.
Det fungerade jätte bra. Det torkade drygt 4 veckor och då var det riktigt torrt.
 
Hemmakatten
Lösningen har blivit ett extra avfuktningsaggregat i toaletten som är belägen under badrummet. Hoppas det nu torkar snabbare.
 
Tänk på att vattnet i wc-stolen och vattenlås också "torkas". De avger ju fukt hela tiden som avfuktaren torkar upp. I hur stor grad de inverkar vet jag inte, nån annan?
 
Har fått brandskada och medföljande vattenskada, och Trygg Hansa har ställt dit två avfuktare från Munthers.

Det är lite mer kräm i proffsmaskiner, så jag vet inte om du kört med hobbyprylar tidigare, annars kontakta Munthers och se ifall du kan få hyra en maskin från dem.
 
Hemmakatten
Det är proffsavfuktningsaggregat.
Vi har också Trygg Hansa som försäkringsbolag, men har valt att inte ha deras hantverkare. en anledning är att det inte kunde komma förrän efter två veckor. En annan anledning är att vi ville anlita muraren som gjorde vår fasadrenovering med putsrenovering o färgning o mosaikinläggningar förra året. Han är jätteduktig o noggrann o gjorde ett kanonjobb till ett rimligt fast pris. Nackdelen är att TH bara vill betala ett standardpris för varje moment vilket inte täcker våra kostnader. Med detta standardpris verkar det helt omöjligt för en seriös hantverkare att arbeta för en rimlig timpenning. Hur gör ni, Fasting65?
 
Är källan till fukten klarlagd?
 
Hemmakatten
Japp, läcka på avtappningsröret från badkaret till brunnen samt skadat tätskikt därinunder. Badrummet var 40 år gammalt.
 
Vi har kommit med motsvar till TH:s alternativ. De ville att man river hela golvet, tar bort isoleringen manuellt, och därefter slår igen golvet med nytt virke. Billigt, rationellt och snabbt.

Jag föreslog att ABIS suger ur isoleringen med kompressor (dyrare lösning) och sedan köper jag virke för att laga hålet som brandkåren orsakade.

Nåja, deras förslag är ju listpriser. Man alltid ge motförslag.
 
Hemmakatten
Tack för tipset! Ska åtgärda det i morgon. Eftersom vi är i tidsnöd så har muraren börjat kakla väggarna (som är torra) o tar golvet sist. Imorgon ska jag hyra fuktmätare o kolla igen
.
 
Kan du inte ställa in en extra värmefläkt/element också?? Borde ju hjälpa till en del.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.