Status
Inte öppen för fler kommentarer.
En byäldste som talar om hur saker fungerar?

gäller inte sveriges lagar och regler på denna plats?
 
  • Gilla
Kdog
  • Laddar…
V
Jag önskar att jag kunde säga var vi är men då blir byäldsten och ordföranden jättearga och jag riskerar uteslutning. De har ju redan varnat markägaren att han får ta sig i nackskinnet. Jag har inte vågat mig ut på internetforum förut. Menar ni att jag ska strunta i våra lärda gubbar på ön och försöka bli vän med markägaren. Det tar emot men jag är orolig och tycker det är obehagligt om han ringer fogden
 
V
A Avemo skrev:
Det är bra så länge det fungerar. Men det borde vara uppenbart att alla berörda tillfrågas. Om inte markägaren är med på mötena där ni diskuterar hur hans mark skall användas blir det inte bra. Och priset för att skippa papper och byråkrati kan vara att det senare visar sig att man inte har rätt till det man trodde. Vilket ni nu erfarit.


Det finns ett par tänkbara utfall. Ett är att markägaren inte orkar bråka. Då kan ni fortsätta att olovligen nyttja hans mark. Ett annat scenario är att han med stöd av lagen ser till att bryggorna försvinner. Driver ni det dit lär det inte öka hans medgörlighet om ni vill ha ett avtal med honom framöver.

Många gör otillåtna saker och kommer undan med det. Jag kan bara avråda.
Om det är som det säger att vi gör något otillåtet så är det ju fara och färde för oss. Den förra markägaren ville aldrig bråka det räckte med ett par barska samtal från byäldsten och hans gubbar. Den nya markägaren har sagt att han inte ger sig och att allt här måste vara lagligt.. jag får väl ta bort min brygga om det är som ni säger
 
V
A AndersS skrev:
Och så dyker detta upp med "avloppsanläggningar"
Nej, nu säger även jag Trollvarning:cool:
Inga riktiga avloppsanläggningar vi tar bara lite vatten och släpper ut lite diskvatten. Det är en liten slang till och från vår stuga
 
V Vissel-Johanna skrev:
De har ju redan varnat markägaren att han får ta sig i nackskinnet. Jag har inte vågat mig ut på internetforum förut.
Vad har de varnat honom med? Och vilken rätt hade de att göra detta?
V Vissel-Johanna skrev:
Menar ni att jag ska strunta i våra lärda gubbar på ön och försöka bli vän med markägaren. Det tar emot men jag är orolig och tycker det är obehagligt om han ringer fogden
Varför måste dessa två hänga ihop? Har era lärda gubbar på ön förbjudit dig att bli vän med markägaren?

Vi som läser här vet inte hur diskussionerna gått. Om markägaren varit oresonlig eller otrevlig är ingenting som framgått av tråden. Allt som framgår är att markägaren inte utan motprestation vill upplåta sin mark åt föreningen bara för att förra markägaren gjorde det. Baserat på det du skriver ser det ut som att föreningen inte respekterar markägarens rätt till sin mark. Det kanske finns orsaker till det. Men utan att veta de orsakerna är det svårt att se annat än att föreningen är oresonlig och otrevlig utan att ha rätten på sin sida.
 
V Vissel-Johanna skrev:
Om det är som det säger att vi gör något otillåtet så är det ju fara och färde för oss. Den förra markägaren ville aldrig bråka det räckte med ett par barska samtal från byäldsten och hans gubbar.
Läs den här meningen ordentligt. Vem ser ut att vara den oresonliga? Byäldsten skall inte driva igenom sin vilja med ett barskt samtal utan genom att visa sin lagliga rätt. Om den finns alltså.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
V
A Avemo skrev:
Vad har de varnat honom med? Och vilken rätt hade de att göra detta?

Varför måste dessa två hänga ihop? Har era lärda gubbar på ön förbjudit dig att bli vän med markägaren?

Vi som läser här vet inte hur diskussionerna gått. Om markägaren varit oresonlig eller otrevlig är ingenting som framgått av tråden. Allt som framgår är att markägaren inte utan motprestation vill upplåta sin mark åt föreningen bara för att förra markägaren gjorde det. Baserat på det du skriver ser det ut som att föreningen inte respekterar markägarens rätt till sin mark. Det kanske finns orsaker till det. Men utan att veta de orsakerna är det svårt att se annat än att föreningen är oresonlig och otrevlig utan att ha rätten på sin sida.
Ja när jag läser vad ni skriver så har nog många här hållit förra markägaren i tukt och försökt fortsätta så med den nya markägaren. Jag själv har aldrig varit otrevlig men jag har ju trott på byäldsten och vår högt respekterade ordförande som säger att markägaren inte har några rättigheter eftersom han inte bor här och inte har hus.. ordföranden har ju byggt sig en stor brygga med bastu på där han håller sina möten. Om jag läser er rätt så har vi alla gjort bort oss?
 

Bästa svaret

V Vissel-Johanna skrev:
Jag önskar att jag kunde säga var vi är men då blir byäldsten och ordföranden jättearga och jag riskerar uteslutning. De har ju redan varnat markägaren att han får ta sig i nackskinnet.
Byäldsten... vad har han för rättigheter som andra inte har och på vilka grunder?
Vilket samhälle lever du i som regleras av att en gammal gubbe ger folk en uppsträckning och tar folk i nackskinnet?
I Sverige regleras saker genom lagar och avtal, inte av att en låtsasförening utan stadgar bestämmer saker över huvudet på markägare.
Och vad kan hända om du blir utesluten?
Att bli utesluten ur en totalitär förening utan några regler och stadgar som förlitar sig på en byäldste känns inte som ett problem. Vad kan de göra? Ta dig i nackskinnet?

Nej nu är det nog dags att du vaknar upp ur din lilla bubbla och kommer ut i verkligheten
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
I byn där jag bodde tidigare låg ett industriområde vid sjön, alla i byn jobbade där. Med företagsledningens goda minne anlade byborna en brygga, badstrand, båthus mm i kanten av området, det var så man gjorde förr.
Verksamheten avvecklades men byn levde vidare, man bildade en båtklubb, en större brygga byggdes vartefter folk köpte större båtar.
Plötslig köper nån området, den nya bryggan ligger på industriytan och hamnar bakom ett stängsel, resten tas bort med bandtraktor på några timmar.
De som vill får hyra båtplats av mark köparen.
Det fanns inga som helst papper på nånting, allt var muntligt med folk som inte levde längre.
Efter förrättning blir badstranden en skafttomt och klassad som parkmark.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F
V Vissel-Johanna skrev:
Ja när jag läser vad ni skriver så har nog många här hållit förra markägaren i tukt och försökt fortsätta så med den nya markägaren. Jag själv har aldrig varit otrevlig men jag har ju trott på byäldsten och vår högt respekterade ordförande som säger att markägaren inte har några rättigheter eftersom han inte bor här och inte har hus.. ordföranden har ju byggt sig en stor brygga med bastu på där han håller sina möten. Om jag läser er rätt så har vi alla gjort bort oss?
Antagligen. Och ordföranden är nog den som gjort bort sig mest tror jag. Rätt till brygga kan vara en sak, en jävla bastubyggnad uppförd på annans mark är något helt annat. Sköter markägaren detta som jag hoppas han skall göra så kan er ordförande ha bastat för sista gången.

Kan du förklara ungefär bad en byäldste är för nåt? Är det en officiell titel i eran klubb eller är det mer en titel han tagit sig själv, alternativt fått av ordföranden?

Det verkar ganska klarlagt att oavsett vad orföranden tror så är han inget annat än kung av sand..

Kan du inte skicka mig ett PM om var det är nånstans, skall inte säga nåt till nån här?
 
V
Byäldsten är äldsta i antal år bott längst och bor på ön mest av alla. Ordföranden är väldigt ilsk nu då han fått sig ett par utskällningar av markägaren. Det är krig mellan ordföranden och markägaren nu. Ordföranden och byäldsten vill nu att vi alla tar tydligt parti mot markägaren på nästa möte. Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Tycker inte om bråk
 
V Vissel-Johanna skrev:
Byäldsten är äldsta i antal år bott längst och bor på ön mest av alla. Ordföranden är väldigt ilsk nu då han fått sig ett par utskällningar av markägaren. Det är krig mellan ordföranden och markägaren nu. Ordföranden och byäldsten vill nu att vi alla tar tydligt parti mot markägaren på nästa möte. Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Tycker inte om bråk
Tycker du det är rimligt att han pga att han bott längst får bestämma?
Du måste ju själv förstå att er lilla kamratförening beter sig helt irrationellt som har möten utan markägaren och bestämmer hur ni ska få nyttja den personens mark.
Varför försöker ni inte lösa problemet på laglig väg istället för att ta parti, ta i nackskinnet etc?

Nej. Jag känner verkligen ingen sympati för dig eller någon annan som låter er hunsas av två gamla gubbar som anser sig stå över lagar och regler för att skaffa sig själva fördelar.
Om jag vore som du skulle jag antingen se till att det upprättas stadgar för er förening samt att ordförande ersätts. Alternativt gå ur föreningen. Vad kan hända?
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
tommib
V Vissel-Johanna skrev:
Inga riktiga avloppsanläggningar vi tar bara lite vatten och släpper ut lite diskvatten. Det är en liten slang till och från vår stuga
Det är en avloppsanläggning. En primitiv sådan men likafullt en avloppsanläggning (för BDT-vatten). Det är inte tillåtet med dagens regler (och har inte varit på många år). Detta bör du göra något åt oavsett.

Det låter också lite märkligt om du har en stuga 500 m från stranden och har en "liten slang till och från våran stuga". Det är inte en helt okomplicerad anläggning och ska man pumpa vatten 500 m så har man inte "en liten slang".

V Vissel-Johanna skrev:
Byäldsten är äldsta i antal år bott längst och bor på ön mest av alla
Jaha, och? Vad medför det för lagliga rättigheter?

V Vissel-Johanna skrev:
Ordföranden och byäldsten vill nu att vi alla tar tydligt parti mot markägaren på nästa möte.
Självklart vill de det. De ser sin makt försvinna och försöker nu gripa efter halmstrån. Detta är ett utmärkt tillfälle att formalisera saker och ting, precis som markägaren föreslår. Bilda en samfällighet, med korrekt servitut och avtal med markägaren. Gör det innan ni fullständigt bränt broarna genom att bete er omoget och korkat.

V Vissel-Johanna skrev:
Tycker inte om bråk
Många har den inställningen. Det är exakt det "byäldsten" och "ordföranden" lever på. Att många tycker det är obehagligt när man har olika uppfattningar och inte kommer överens. Man använder detta för att köra över folk och få sin vilja igenom.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
V Vissel-Johanna skrev:
Byäldsten är äldsta i antal år bott längst och bor på ön mest av alla. Ordföranden är väldigt ilsk nu då han fått sig ett par utskällningar av markägaren. Det är krig mellan ordföranden och markägaren nu. Ordföranden och byäldsten vill nu att vi alla tar tydligt parti mot markägaren på nästa möte. Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Tycker inte om bråk
Du befinner dig mitt i ett bråk vad du än tycker om det. Tyvärr. Har du själv pratat med markägaren? Är han lika oresonlig som ordföranden verkar vara? Är det någon i sammanhanget som är intresserad av vem som juridiskt har rätt eller är alla bufflar som bara vill maximera sin egen nytta?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
V Vissel-Johanna skrev:
Byäldsten är äldsta i antal år bott längst och bor på ön mest av alla. Ordföranden är väldigt ilsk nu då han fått sig ett par utskällningar av markägaren. Det är krig mellan ordföranden och markägaren nu. Ordföranden och byäldsten vill nu att vi alla tar tydligt parti mot markägaren på nästa möte. Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Tycker inte om bråk
Det du måste få dom att förstå är att tycka att man moraliskt eller av gammal hävd har rätt till nåt är inte alls samma sak som att ha juridisk rätt. Det låter som en korkad strategi att bråka med markägaren då allt du sagt tyder på att ni inte har nån rätt.

Säg att ordföranden som verkar ha mycket att förlora får alla med sig mot markägaren, på vilket sätt skall det aggressiva motståndet användas för att få ha kvar bryggorna? Det finns en påtaglig risk att det påskyndar allt i en negativ riktning för er.

Föreslå att ni fastighetsägare (inte ägaren av stranden då) avsätter en slant var som ger er ett par timmar med en lämplig jurist. Utse ett litet råd som inte bara består av ordföranden och gamlegubben som sköter kontakten med juristen. Ta ett nyktert beslut baserat på juristens rekommendation.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.