Jo, jag kollade på en Makita som såg väldigt fin ut, även om jag mer letar efter en gammal Jonsered eller Waco.
 
Det var en gammal tråd detta. Fick precis en notis där det stod att någon hade gillat ett inlägg jag hade gjort i denna tråd, så jag tänkte att det kunde vara läge att återkomma med en långtidsrapport!

Jag använde aldrig RPH 330 som en rikthyvel utan köpte istället en separata jonsereds rikt. Istället monterade jag av det ena bordet, byggde om och förbättreade utsuget. Monterade en polykarbonatskiva som petskydd och justerade in pelarna. Den fungerade mycket bra och stålen var rimligt lätta att posta. Matningen hade jag aldrig problem med.

Kort sagt så gjorde den sitt jobb väldigt bra för pengarna. Nu är både den, jonseredsrikten och lunchbox-planhyveln sålda sen länge men de funkade bra när jag sålde dem.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
har dammat av en gammel rph 330 i dagarna. allt verkar funka bra förutom matningen, som jag inte begriper hur den ska drivas. ska ändtappen på kutterns axel ha nån form av hylsa för att driva plasthjulet? som det är nu skiljer det 3 mm mellan de båda delarna

Närbild av en gammal RPH 330-maskin med fokus på kedjan och matningsmekanismen där det saknas en hylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
agent premier agent premier skrev:
har dammat av en gammel rph 330 i dagarna. allt verkar funka bra förutom matningen, som jag inte begriper hur den ska drivas. ska ändtappen på kutterns axel ha nån form av hylsa för att driva plasthjulet? som det är nu skiljer det 3 mm mellan de båda delarna

[bild]
Nej, har för mig att pinnen drev direkt på hjulet. Det är en spak på sidan som du ska ställa i rätt läge, då kommer pinnen i kontakt med hjulet.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nej, har för mig att pinnen drev direkt på hjulet. Det är en spak på sidan som du ska ställa i rätt läge, då kommer pinnen i kontakt med hjulet.
det ante mig. tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.