Hittade ett intressant objekt ,frågan är hur man skulle kunna få till öppen planlösning kök vardagsrum skulle gärna ta i mot förslag
 
  • Ritning av en bostadsplanlösning med indikation av kök, vardagsrum, sovrum, badrum och andra rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
Sätta igen ena dörren till tvättstugan, bygg vidare köket mot den väggen som blir och slå ner vägg mellan vardagsrum och kök?

Ritning över planlösning med markerad vägg som ska tas bort mellan vardagsrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Sätta igen ena dörren till tvättstugan, bygg vidare köket mot den väggen som blir och slå ner vägg mellan vardagsrum och kök?

Det skulle ju vara bekvämt och smidigt att göra så , dock så måste dörren vara kvar där,annars måste man gå ut och gå via kallförådet för att kunna komma åt bad och tvättstuga funderar på atkasta om totalt ,riva köksvägen å ha TBM mod bad mm
 
BirgitS
TBM?

Behöver det bli helöppet?
Kanske räcker med att riva den del av väggen där högskåpen inte är och göra en kökshalvö där det idag är underskåp med överskåp ovanför.
Med lite vägg kvar kan man hänga TV på den väggen och ha soffgruppen i nedre vänstra hörnet av vardagsrummet.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Sätta igen ena dörren till tvättstugan, bygg vidare köket mot den väggen som blir och slå ner vägg mellan vardagsrum och kök?
Du missade att det är enda vägen till tvättstugan och badrummet om man inte vill gå ut och genom förrådet ;-)
 
Är det en lägenhet eller ett kedjehus eller vad är det?
Det behövs information om hur det går att dra om vatten, avlopp och ventilation för att ge bra svar.

JanneJannes idé faller ju på att man då inte kommer åt tvättstuga och badrum inifrån bostaden. Det kräver då ombyggnad även av den delen så att man tar bort WC och öppnar den vägen.

Min dotter har liknande planlösning i sin lägenhet, där är det helt enkelt öppet mellan vardagsrum och matplats, vilket ger avskild matlagning men ändå öppet mellan vardagsrum och kök.
 
Jag hade nog hellre (eller också) funderat på hur man kan ändra så man inte behöver gå genom köket för att duscha. Det är lite märklig planlösning tycker jag. Annars tycker jag Birgit S har ett bra förslag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
TBM?

Behöver det bli helöppet?
Kanske räcker med att riva den del av väggen där högskåpen inte är och göra en kökshalvö där det idag är underskåp med överskåp ovanför.
Med lite vägg kvar kan man hänga TV på den väggen och ha soffgruppen i nedre vänstra hörnet av vardagsrummet.
jag hade nog tänkt att ha hel öppet ,vatten och avlopp är inga problem att dra om då det är krypgrund, jag
 
BirgitS BirgitS skrev:
TBM?

Behöver det bli helöppet?
Kanske räcker med att riva den del av väggen där högskåpen inte är och göra en kökshalvö där det idag är underskåp med överskåp ovanför. Tv n skulle det vara
Med lite vägg kvar kan man hänga TV på den väggen och ha soffgruppen i nedre vänstra hörnet av vardagsrummet.
 
BirgitS
Du skulle i princip kunna byta plats på innehållet i de två längderna med köksskåp, dvs mot WC och Bad ha kyl, frys och ugn/mikro närmast hallen följt av underskåp samt en lång kökshalvö där högskåpen finns idag. Sen var någonstans i dessa underskåp som du vill placera ut hon och hällen beror ju lite på om du vill ha hällen och/eller hon mot soffgruppen. Det blir ju rejält mindre med förvaring när det just inte blir några överskåp kvar så du behöver ha ytterligare förvaring på andra ställen t.ex. mellan fönstret och dörren till Tvätt går det att ha vitrinskåp.

Men är väggen mot KLK tillräckligt lång för att ha TV på den och ändå få en soffa någorlunda symmetriskt mittemot?
För om du sätter TV på vardagsrummets långvägg så hamnar soffan mot kökshalvön och det ser nog lite konstigt ut.

En större förändring är att placera ett L-format kök i hörnet vid KLK. Men det blir ju fortfarande problem med var TV ska vara.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du skulle i princip kunna byta plats på innehållet i de två längderna med köksskåp, dvs mot WC och Bad ha kyl, frys och ugn/mikro närmast hallen följt av underskåp samt en lång kökshalvö där högskåpen finns idag. Sen var någonstans i dessa underskåp som du vill placera ut hon och hällen beror ju lite på om du vill ha hällen och/eller hon mot soffgruppen. Det blir ju rejält mindre med förvaring när det just inte blir några överskåp kvar så du behöver ha ytterligare förvaring på andra ställen t.ex. mellan fönstret och dörren till Tvätt går det att ha vitrinskåp.

Men är väggen mot KLK tillräckligt lång för att ha TV på den och ändå få en soffa någorlunda symmetriskt mittemot?
För om du sätter TV på vardagsrummets långvägg så hamnar soffan mot kökshalvön och det ser nog lite konstigt ut.

En större förändring är att placera ett L-format kök i hörnet vid KLK. Men det blir ju fortfarande problem med var TV ska vara.
Är nog inne på din linje med L kök vid klädkammare sen är ju frågan var tv ska sitta skulle vara bra med ett ritprogram så man kunde planera ut möbler och alt ...
 
BirgitS
Du kan se om du gillar datorprogrammet Sweet Home 3D för det har jag använt för att planera rivning och flytt av väggar samt möblering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.