Har varit och tittat på induktionshäll på elgiganten. Jag hittade en jag gillar men fick reda på att en elektriker måste komma och installera den. Innan jag vill köpa den och anlita en elektriker så vill jag först förstå om jag har rätt inkoppling i huset. Jag ser att i huset har jag följande inkoppling.

f5Haszu.png 00RyI3Q.png

I spisen så finns det följande kabel:
XUKFXLC.png

Ser det ut som att jag har rätt inkoppling i huset? Verkar som att nollan är inkopplad. Innebär det också att man behöver byta ut kabeln i spisen? Eller kan man använda samma kabel?

Jag tänker om det är mycket jobb som krävs så får jag nog titta på något annat.
 
  • Gilla
TreStjärnor
  • Laddar…
A
det ser rätt ut men man måste dubbelkolla genom att mäta.
tar du dit en elektriker så skall han göra detta
troligtvis inget extra jobb
 
Kan vara en 1-fas häll
 
Enligt manualen kan man koppla hällen på flera sätt. Jag förstår inte riktigt hur de menar. Menar de att man kanske behöver byta ut sladden som följer med spisen till den bifogade sladden?
 
  • Illustration av olika sätt att ansluta en kökshäll till elnätet, inklusive varningstext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel med avskalad isolering som visar flera färgkodade ledare inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan koppla in hällen på flera olika sätt, gissningsvis 3x10, 2x16 eller 1x25 A. Jag gissar att du har 1-fas 230 V i väggen, om den blå tråden är en nolla. Sladden som följde med verkar vara för det fallet. För de andra fallen hade du behövt byta sladd. Men är din säkring redan 25 amp 230 volt, om hällen kräver den säkringen? Då är det bara att koppla ihop. I annat fall behöver nån dra fram mer kräm för att det ska funka.
 
Aspa Hasse, TS ser ut att ha ett fullkopplat 3-fas Perilex uttag, INTE enfas....
Inkopplingen 400V 3N≈ är den bästa men man måste byta kabeln.

Protte
 
Men finns det 3x400V induktionshällar?
Jag hade ingen större framgång när jag letade för ett tag sedan.
 
A alexnil skrev:
Enligt manualen kan man koppla hällen på flera sätt. Jag förstår inte riktigt hur de menar. Menar de att man kanske behöver byta ut sladden som följer med spisen till den bifogade sladden?
är det där manualen till den häll du tänka att köpa?? Det är en spis på bilden i manualen.
 
Om det är en spis så lär den väl behöva 3x16 amp och det väl gå att koppla in i ditt perilex-uttag om det är ok kopplat vilket borde kollas, om säkringarna är 3x16 och om du byter sladd.
 
A aspa-hasse skrev:
Om det är en spis så lär den väl behöva 3x16 amp och det väl gå att koppla in i ditt perilex-uttag om det är ok kopplat vilket borde kollas, om säkringarna är 3x16 och om du byter sladd.
Och om det finns en nolla
 
tommib
Det är nog väldigt osannolikt att den där blåa ledaren inte är inkopplad, men visst är det en bra idé att kolla.

Alla villaägare borde ha en spänningsprovare i verktygslådan för enklare felsökning och verifiering av spänningslöshet. Med en sådan kontrollerar man snabbt att uttaget är rätt kopplat.

TS, din tänkta spis kommer att fungera bra. Köp ett perilexsladdställ och montera dit istället för den medföljande sladden. Säljaren på elgiganten är okunnig och/eller korkad (då vederbörande inte klarar av att läsa en installationsanvisning).

Här är ett exempel på sladdställ. https://www.elbutik.se/product.html/perilex-vinklad-sladdstall-5g15
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är nog väldigt osannolikt att den där blåa ledaren inte är inkopplad, men visst är det en bra idé att kolla.

Alla villaägare borde ha en spänningsprovare i verktygslådan för enklare felsökning och verifiering av spänningslöshet. Med en sådan kontrollerar man snabbt att uttaget är rätt kopplat.

TS, din tänkta spis kommer att fungera bra. Köp ett perilexsladdställ och montera dit istället för den medföljande sladden. Säljaren på elgiganten är okunnig och/eller korkad (då vederbörande inte klarar av att läsa en installationsanvisning).

Här är ett exempel på sladdställ. [länk][/
tommib tommib skrev:
Det är nog väldigt osannolikt att den där blåa ledaren inte är inkopplad, men visst är det en bra idé att kolla.

Alla villaägare borde ha en spänningsprovare i verktygslådan för enklare felsökning och verifiering av spänningslöshet. Med en sådan kontrollerar man snabbt att uttaget är rätt kopplat.

TS, din tänkta spis kommer att fungera bra. Köp ett perilexsladdställ och montera dit istället för den medföljande sladden. Säljaren på elgiganten är okunnig och/eller korkad (då vederbörande inte klarar av att läsa en installationsanvisning).

Här är ett exempel på sladdställ. [länk]
Vid 14:00 en fredag och bråttom till bolaget och en färg tar slut så är det inte omöjligt att en annan färg används felaktigt, så att dubbelkolla är mycket bättre än att förutsätta. Sen vet jag inte om Elgiganten säljarna är korkade det är inte riktigt rättvist sagt...okunniga möjligtvis men det är ngt helt annat.
 
tommib
D DFYD123 skrev:
Vid 14:00 en fredag och bråttom till bolaget och en färg tar slut så är det inte omöjligt att en annan färg används felaktigt, så att dubbelkolla är mycket bättre än att förutsätta. Sen vet jag inte om Elgiganten säljarna är korkade det är inte riktigt rättvist sagt...okunniga möjligtvis men det är ngt helt annat.
Varför skulle den färgen då användas i nollposition? Uttaget vi ser på bild är fullkopplat. Man ska visserligen försäkra sig genom mätning men man ska också undvika att måla fan på väggen.

Jag anser definitivt att en säljare som arbetar med att sälja vitvaror som inte kan detta elementära är korkad. Eller möjligen lat. Det är inte som att frågan är ny eller ovanlig.

ps, du har tappat en tagg i ditt citat. Det krävdes lite manuellt mickel för att citera dig.
 
Den där spisen kostar tio tusen spänn och det står med all sannolikhet i manualen att den ska kopplas in av en elektriker. Om det görs fel kan spisen gå sönder och det kan bli personskador. Jag tycker nog att det var ett bra tips när säljaren bad kunden att ringa en elektriker, om det är det som ni diskuterar. Det är inte jättelätt heller och det är en del att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.