Hej
En före detta toalett med dusch som stått oanvänt >10 år ska göras om till förråd. Rummet ligger på andra våningen, betongbjälklag. Där duschen en gång fanns, finns ett tråg/nedsänkning i betonggolvet så att duschvattnet inte skulle rinna över hela rummet. Nu behöver jag höja golvet här, så att det kommer i nivå med resten av rummet. Vad använder jag? Flytspackel?? Ska jag armera på något sätt, tex lägga glasfiber i ”cementen”?Höjdskillnad är 3-4 cm. Rummet ska som sagt bli förråd, inrett med hyllor som ska innehålla böcker mm. Tänker att ”cementen” måste kunna bära en del last. Tacksam för tips.
 
Gissningsvis handlar det bara om ca. 1x1 meter? Flytspackel duger gott, eller expanderbetong om du vill komma lite billigare undan.
 
Tack! Ja ca 1x1 m.
Antar att prisskillnaden är hanterlig. Vilket är enklast för en amatör att använda?
 
B Blåbetong skrev:
Tack! Ja ca 1x1 m.
Antar att prisskillnaden är hanterlig. Vilket är enklast för en amatör att använda?
Flytspackel är smidigast, det hade jag använt.
 
Då får det nog bli så. Bärigheten är inget jag behöver ängslas över? Bokhyllor kan ju bära många kg/ben.
 
B Blåbetong skrev:
Då får det nog bli så. Bärigheten är inget jag behöver ängslas över? Bokhyllor kan ju bära många kg/ben.
Vanligt flytspackel tål ungefär 250 kg/cm² har jag för mig.
Omöjligt att ha sönder med en bokhylla.:)
 
Nej, då får man vara ovanligt oförsiktig :rofl: . Tack!
 
Är det avlopp i "tråget" också? Kolla isåfall så att du inte råkar fylla hela ditt avloppssystem med cement....
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Korrekt. Finns avlopp, men jag har lagt Plexiglas över och silikon runt kanten. Luktade bleka döden i utrymmet tidigare. Planen är att lägga plast på golvet i fd duschen, innan jag gjuter. En framtida ägare kanske vill göra det till dusch igen. Eftersom jag avser lägga överblivet klickgolv i rummet så tror jag det funkar hyggligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.