Hej

Jag har en Crawford takskjutsport.
Har ett problem med att det är för tätt i garaget efter jag bytte ut min vikport mot denna, det blir imma på fönstrena när man kör in en snöig och kall bil.
Har provat att låta porten stå med ca 1cm glipa mellan golv och list när jag kör in en bil och då blir det ej fuktigt på fönstrena. Antar därför jag måste få in en tillluftsventil.
Men problemet är att jag har kakel på väggarna så jag vill inte börja borra direkt igenom och sätta en ventil.

Så frågan är alltså hur kan jag lösa detta smidigast? Kan man borra ett hål i porten och montera en ventil där? Kan man köpa någon ventilerad list nertill? Eller är det ändå lättast att börja försöka få ett hål genom kaklet direkt genom ytterväggen?

Frånluft ventil finns.
 
S
Det är en takport , då är den delad i sektioner , såga upp ett rektangulärt hål i den nedre delen och sätt i ett galler
Ett tips kolla först vad det finns för galler att köpa , så hålet blir av rätt storlek
 
T Tebax skrev:
Har provat att låta porten stå med ca 1cm glipa mellan golv och list när jag kör in en bil och då blir det ej fuktigt på fönstrena.
Så frågan är alltså hur kan jag lösa detta smidigast?
Det enklaste borde väl vara att sätta ett centimeterhögt stopp i varje ända av porten, så den stannar med en liten glipa mot golvet.
Det borde ju dessutom var lätt att ordna.
 
När jag monterade min Crawford för nåt år sen hade jag valet att ha ventilationen längst ner på portbladet öppet eller stängt. Det var alltså inbyggt i gummilisten och var vändbar. Antar att det borde gå att plocka av bladet och ändra i efterhand.
 
Vet någon vad det blir för luftflöde med en ventilerande bottenlist? Har precis fått en Hörmann 42mm port installerad av Garageportexperten, är besviken att de inte informerar om att man behöver lösa ventilationen på något sätt (gamla porten hade galler i nederkant). Något jag kom på själv och började googla. De säljer ju ventilationsprodukterna och har en infotext på hemsidan om vikten av god ventilation. Oproffsigt.

Man kan antingen kapa upp hål och sätta ventil(er) eller ventilerande bottenlist som sagt. Är den något att ha? Nackdelar?
 
Tycker det absolut inte är något fel. Jag vill inte ha en otät port. Bättre med en väggventil bredvid.

Nackdel med ventilerad list är väl att det inte går att justera och att eventuellt regn kan komma in
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det absolut inte är något fel. Jag vill inte ha en otät port. Bättre med en väggventil bredvid.

Nackdel med ventilerad list är väl att det inte går att justera och att eventuellt regn kan komma in
Enda problemet är att för att ventilationen ska fungera behöver det finnas en ventil nertill i ena änden av rummet och upptill i andra änden. Då tillkommer kalluft i nerkant som pressar ut varmluft i överkant. Annars måste man installera mekanisk frånluft. Detta vet Garageportexperten, därav oproffsigt att inte informera om det när man tar bort en ventilerad port.

Porten blir inte mer otät än väggen som man sätter ventilen i. Någonstans måste luften in. Resten av väggen/porten behåller sin täthet=isolerar lika bra.

Jag tänkte också att listen kan lättare blir smutsig och tilltäppt. Men det känns mer estetiskt tilltalande bara..
 
Jag funderar hur man vet att man har ”rätt luftflöde”..
Jag satte in en ventil brevid porten på 125mm och har även en 125mm frånluft med fresh fläkt.
Men jag tror jag har för lite tilluft. Det blir jätte fuktigt inne länge.
Lämnar jag porten lite på glänt så åker fuktigheten ner rejält.

Storleken är drygt 40m2
 
Framfö
T Tebax skrev:
Jag funderar hur man vet att man har ”rätt luftflöde”..
Jag satte in en ventil brevid porten på 125mm och har även en 125mm frånluft med fresh fläkt.
Men jag tror jag har för lite tilluft. Det blir jätte fuktigt inne länge.
Lämnar jag porten lite på glänt så åker fuktigheten ner rejält.

Storleken är drygt 40m2
Framförallt måste man ha tilluft långt ned mot marken i ena änden av rummet. Annars pressas inte luften underifrån och upp och ut. Se mkt bra info på denna sida:

https://garagelivet.se/guider/isolering-garageport/
 
Sätt in en avfuktare om det är fuktigt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sätt in en avfuktare om det är fuktigt
Den samlade infon säger att ventilation och temperaturreglering är vad man ska fixa för att få till fuktproblem i första hand. Att sätta in avfuktare innan de andra bitarna är ordnade är fel väg att gå. De fungerar t.ex. dåligt mellan 0-10 grader samt drar massa ström.
 
Hur långt upp ovanför golvet menar du då, när du säger så långt ner som det är möjligt?
Då menar du typ tillufts ventil ca 2dm ovanför golv, är det ok? Eller borde ventilerna verkligen ligga dikt mot golv?
 
T Tebax skrev:
Hur långt upp ovanför golvet menar du då, när du säger så långt ner som det är möjligt?
Då menar du typ tillufts ventil ca 2dm ovanför golv, är det ok? Eller borde ventilerna verkligen ligga dikt mot golv?
2 dm är helt ok.
 
S Sweedbanana skrev:
Den samlade infon säger att ventilation och temperaturreglering är vad man ska fixa för att få till fuktproblem i första hand. Att sätta in avfuktare innan de andra bitarna är ordnade är fel väg att gå. De fungerar t.ex. dåligt mellan 0-10 grader samt drar massa ström.
Om du kör in en fuktig bil ofta så är det effektivare att lösa det med en avfuktare
 
A
Kör avfuktare i garaget vintertid,avfuktaren värmer samtidigt upp garaget så när den körs behövs inga element,håller ca 10 grader inne vid några minus ute.förbrukar ca 9-10 kw/ dygn i 40 m2 garage,när man istället kör element är det liknande förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.