Hej. Köket skall renoveras, men där bänkskiva med vask hamnar, sitter en vattenburen radiator som bygger ut ca 10 cm. Någon som har en smart lösning på detta? Radiatorn behövs då rummet är stort (32m2).
Golvvärme ej möjlig. Dra ut skåpen från väggen och sätta en bredare bänkskiva, samt ventilerad sockel?
Alla förslag välkomnas. Så här ser det ut idag. Vattenburen radiator som sticker ut från väggen i ett rum före köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här blev det under skåpen.
Installation av vattenledningar med avstängningsventiler under köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cabaooman och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag hade samma problem. Vände/flyttade radiatorn så att den sitter till vänster om fönstret. Bänkskåp fram till fönstrets vänsterkant således och så har jag bara bänkskiva ovan radiatorn. Fräste spår i skivan (limträ) för luftgenomströmning. Under skivan har jag krokar för handdukar och plats för en stegpall som behövs då jag har väggskåp upp till tak. Funkade med min tanke om mitt kök men ska du ha bänkskåp längs hela väggen så är det nog sockelradiator som gäller. Jag har hört att de låter lite men kan ha fel. Bygg inte in radiatorer är i alla fall regel nummero uno.
 
Jag instämmer med ollos förslag!
Vattenuppvärmd fläktkonvektor Eveco Spacesaver SS80 för inbyggnad i kökssockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan W Persson Stefan W Persson skrev:
Tack för bra svar. Hittade en sockelmonterad från kickspace som går på el. Någon som har erfarenhet av denna, eller liknande produkter?
[länk]
Är väl bättre att köra på vatten om de nu redan är rör framme?
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Är väl bättre att köra på vatten om de nu redan är rör framme?
Vi har bara drygt 30 grader varmt vatten till radioatorerna. Tror det funkar dåligt. Eller?
 
Ska du bygga Ikea-kök så sätter du 40-bänkskåp framför radiatorn, struntar i att montera ryggen/täckskivab på skåpet/skåpen samt fäller in ett galler i bänkskivan ovanför radiatorn. Detta är min plan på kommande renovering i vårt hus.
 
Så kan man göra. Men hade tänkt vask och diskmaskin mot den väggen. Det blir kanske svårt att få till. En lösning kanske är att montera skåpen 15 cm längre ut och köra med en bänkskiva på 75 cm. Kanske byta radiator till en som inte bygger ut så mycket. Ventilationshål i sockel och bänkskiva.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Stefan W Persson Stefan W Persson skrev:
Så kan man göra. Men hade tänkt vask och diskmaskin mot den väggen. Det blir kanske svårt att få till. En lösning kanske är att montera skåpen 15 cm längre ut och köra med en bänkskiva på 75 cm. Kanske byta radiator till en som inte bygger ut så mycket. Ventilationshål i sockel och bänkskiva.
Det funkar säkert, men då blir det nog betydligt dyrare bänkskiva, men det kanske inte spelar nån roll? Tänk bara på att kunna komma åt där bakom på ett relativt enkelt sätt. Diskmaskin framför kanske inte är optimalt, vask däremot verkar mer praktiskt, där brukar man ju inte ha täckskiva/rygg ändå.
 
B
Kan du inte sätta en radiator någon annanstans i köket som täcker värmebehovet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.