Status
Inte öppen för fler kommentarer.
V
hoppas på bra tips. Jag har hus på en ö inte sjötomt. Det är några andra som äger stranden. Jag och nästan alla andra i området anser att vi har rätt till att ha varsin privat brygga på stranden så har det alltid varit. Nu börjar de som äger marken säga att vi måste ha servitut och också strandskyddsdispens. Vad är det för tokerier? Hur är det hos er? Inte ska man väl behöva betala för att ha en brygga det är väl en rättighet
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
A
V Vissel-Johanna skrev:
hoppas på bra tips. Jag har hus på en ö inte sjötomt. Det är några andra som äger stranden. Jag och nästan alla andra i området anser att vi har rätt till att ha varsin privat brygga på stranden så har det alltid varit. Nu börjar de som äger marken säga att vi måste ha servitut och också strandskyddsdispens. Vad är det för tokerier? Hur är det hos er? Inte ska man väl behöva betala för att ha en brygga det är väl en rättighet
vilken verklighet lever du i?
 
  • Gilla
Nils82 och 5 till
  • Laddar…
V
Tack för snabbt svar! Jag menar att jag bor på en ö och att jag måste ha en privat brygga för att lägga båten vid och för att bada. Markägaren tycker inte att jag har rätt till privat brygga men så har det alltid varit hos oss. Marken ägdes av några pensionärer förut och vi gjorde då som vi tyckte var bäst själva. Nuvarande markägare lägger sig i och pratar om att vi ska betala arrende. Verkar ju knäppt för något vi har rätt till
 
Ni har inte rätt att göra någonting på någon annans mark. Varifrån har du fått den idén?
 
  • Gilla
Joakim90 och 6 till
  • Laddar…
V Vissel-Johanna skrev:
Tack för snabbt svar! Jag menar att jag bor på en ö och att jag måste ha en privat brygga för att lägga båten vid och för att bada. Markägaren tycker inte att jag har rätt till privat brygga men så har det alltid varit hos oss. Marken ägdes av några pensionärer förut och vi gjorde då som vi tyckte var bäst själva. Nuvarande markägare lägger sig i och pratar om att vi ska betala arrende. Verkar ju knäppt för något vi har rätt till
Njut av att ni fått det gratis tidigare. Tyvärr är det slut nu.
 
Det är möjligt att de har det. Man går begära en förrättning av lantmäteriet så reder de ut saken. Tyvärr tar det tid och är inte billigt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det mesta talar för att ni har rätt att ha en brygga, men att man måste gå tillbaka i äldre lantmäterihandlingar för att bevisa det. Lantmäteriet tar ordentligt betalt för allt de gör. Behöver de inte åka ut och mäta blir det dock billigare. Ett alternativ är att ni gör utredningen själva och sedan ber om ett beslut. De flesta älde dokument och kartor är fritt tillgängliga på internet. Alla nya bryggor, även de med servitut, kräver strandskyddsdispens. Däremot kan ni räkna med att få en sådan, eftersom bryggan behövs för att komma dit. Finns bryggan fysiskt sedan tidigare krävs ingen ny dispens.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Det är inte säkert att det finns bevis. Men att de ändå finner att det är motiverat. Men räkna med att det kommer att kosta om ni går den vägen.

Jag har en konflikt angående vattenrättigheter i min närhet. Där gick lantmäteriets förrättning på ca 200kkr tror jag.
 
V
Tyvärr bryr sig inte Lantmäteriet de säger att de bara kan hjälpa till om det är gemensamma utrymmen och gemensamma bryggor. Inte privata bryggor vi är 10 fastighetsägare som har varsin privat brygga. för 40 år sedan beslutade vi om rätt till varsin privat brygga per tomt. Vi hittar tyvärr inte föreningens stadgar. Markägaren bor inte här och har inget hus han säger att han har lagfart på marken där vi har våra bryggor. Han tycker det är för mycket bryggor och att han inte får plats med egen brygga. Vi har ju bestämt att det är gemensam mark och vi är fler än han. Inte kan väl han ha mer rätt till marken än vi som bor och är fler. Hjälp oss vi har inte råd att betala för bryggor vi har inte räknat med att betala för något vi har rätt till
 
Det är ju hans mark, ni kan inte konfiskera den bara för att ni är fler. Det argumentet var riktigt dåligt, vad ni beslutar i er förening är inte heller relevant. Vad som är intressant är vilken rätt som följde med tomten när den köptes. Fins det något dokument så är det bäst. Men det kan även ha viss bäring vad som varit praxis sedan dess. Det är ju rimligt att det behövs brygga för att komma till ön. Sedan kan säkerligen omfattningen diskuteras. Det låter konstigt att lantmäteriet inte vill ta i frågan.

Edit: Jag vet inte om jag blandade ihop trådar eller fantiserade. Det var ju ingen ö det handlade om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
V Vissel-Johanna skrev:
Tyvärr bryr sig inte Lantmäteriet de säger att de bara kan hjälpa till om det är gemensamma utrymmen och gemensamma bryggor. Inte privata bryggor vi är 10 fastighetsägare som har varsin privat brygga. för 40 år sedan beslutade vi om rätt till varsin privat brygga per tomt. Vi hittar tyvärr inte föreningens stadgar. Markägaren bor inte här och har inget hus han säger att han har lagfart på marken där vi har våra bryggor. Han tycker det är för mycket bryggor och att han inte får plats med egen brygga. Vi har ju bestämt att det är gemensam mark och vi är fler än han. Inte kan väl han ha mer rätt till marken än vi som bor och är fler. Hjälp oss vi har inte råd att betala för bryggor vi har inte räknat med att betala för något vi har rätt till
Nu har vi väldigt begränsat med information om ditt fall, men det jag och så vitt jag kan se många med mig reagerar på är att du verkar tycka att det är rimligt att ni lägger era bryggor på någon annans mark för att "Vi har ju bestämt att det är gemensam mark och vi är fler än han". Det är inte så äganderätten funkar.

Mitt förslag är att du i en egen tråd lägger upp kanske en karta som förklarar var bryggor ligger och tomtgränser går, och gärna också en bild på hur det ser ut vid bryggorna i dagsläget.
 
Har du kollat vad som står om din fastighet i lantmäteriets register? Det är bara att söka på "Min fastighet" på lantmäteriets hemsida (lantmateriet.se) och legitimera sig med BankID. Fastigheter har antingen en beteckning typ 1:3 och ägs av en eller fler fysiska eller juridiska personer, eller så är de samfalligheter, typ S3 och ägs till lika del av en eller flera fastigheter.. Det är ingen mening att diskutera detta utan att först ta reda på det faktiska läget.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
V
Hur gör man för att starta en egen tråd? Nej vi äger inte stranden där vi har våra bryggor. våra hus ligger en halv kilometer bort från stranden. MEN vi har bestämt för 40 år sedan om rätt till en brygga per tomt. vi är många fler som bor här dessutom. Han markägaren är inte här och har inget hus. Varför ska han få bestämma över mark som vi alltid har använt och byggt på? Det verkar jättekonstigt. Att han äger är ju inte rätt till brygga han behöver ingen brygga. Varför ska vi betala honom.
 
För att han äger den. Det är inte alls konstigt. Finns det inget servitut så har ni sannolikt ingen rätt att ha någon brygga där.
 
  • Gilla
hakbol och 5 till
  • Laddar…
V Vissel-Johanna skrev:
Varför ska han få bestämma över mark som vi alltid har använt och byggt på? Det verkar jättekonstigt.
Men det är så ägande fungerar. Man får bestämma över det man äger. Skulle det kännas ok om jag och min granne går ihop och bestämmer att vi behöver din bil mycket mer än du behöver den. Jag och min granne har ju mycket större pendlingsbehov än du har...

V Vissel-Johanna skrev:
Att han äger är ju inte rätt till brygga han behöver ingen brygga
Du skriver ju själv ovan att han vill bygga egen brygga men att det inte finns plats:

V Vissel-Johanna skrev:
Han tycker det är för mycket bryggor och att han inte får plats med egen brygga
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.