Vi tänkte fixa till vår hall och har kommit fram till att vi ska sätta upp pärlspont som ska vitmålas.

Finns det några tips och trix som man kan få ta del av?

Det jag tänker mest på är hur man gör för att få det snyggt runt fönster och dörrar.

Snyggast är (tycker jag) om pärlsponten går in under dörr/fönsterfodret. Min tanke är att ta bort den befintliga gipsskivan ( det sitter spånskiva bakom) och sätta ditt pärlsponten istället för gipsen.
Men det kanske är lite "overkill" att göra så?`

Hur har ni andra gjort?
Finns det några andra fallgropar?
 
Håller med om att det är snyggast att låta panelen gå in under fodret. Så har jag gjort i de rum jag satt panel i.
I stället för att ta bort gipsen kan man bygga ut ramarna (dörr och fönster) med en 10*20 mm list (rundad i ena hörnet) och sätta fodret på denna och panelen. Med en spikpistol som skjuter långa dyckert (typ 40-50 mm) kan man sätta fast panelen i gipsskivorna.

Se till att måla alla kvistar och mörkare partier med kvistlack. Annars kommer de att lysa igenom ett par veckor efter att ni har lackat.

Jag tycker det är bäst om man målar panelen innan man sätter upp den och sedan gör en slutstrykning när den sitter uppe. I vilket fall så bör man måla fjädern (eller om det är noten) innan man sätter ihop panelen så att man inte ser träet om panelen krymper.

Skulle det hända att panelen krymper efter att ni har satt upp den och målat den blir det sprickor/springor mellan panelbitarna. Då kan man fylla i dessa med latexfog och sedan måla över igen.
 
Spikar man i sponten så att spikarna inte syns eller ska man använda nån slags clips?
 
Rocketman skrev:
Spikar man i sponten så att spikarna inte syns eller ska man använda nån slags clips?
Man kan göra vilket som, men clips verkar smidigast. ;)
 
Rocketman skrev:
Spikar man i sponten så att spikarna inte syns eller ska man använda nån slags clips?
Det som är enklast att använda för att sätta upp panel är en spikpistol (för dyckert). Man kan ställa in hur långt pistolen ska skjuta spikarna. Jag ställde in pistolen så att den försänkte spikarna ca en mm. När man sedan målar kommer färgen att täppa igen försänkningen.

Jag tycker att det är när man inte ska måla över panelen och det finns risk att spikarna kommer att synas som man ska använda clips.
 
spikar personligen alltid i sponten så spikarna inte syns

aldrig förstått mig på dem som drar spik rakt i brädor eller kör clips ;)
 
Typ:
Inbyggd spotlight i ett träpaneltak
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
typ :)
 
Rocketman skrev:
Vi tänkte fixa till vår hall och har kommit fram till att vi ska sätta upp pärlspont som ska vitmålas.

Finns det några tips och trix som man kan få ta del av?

Det jag tänker mest på är hur man gör för att få det snyggt runt fönster och dörrar.

Snyggast är (tycker jag) om pärlsponten går in under dörr/fönsterfodret. Min tanke är att ta bort den befintliga gipsskivan ( det sitter spånskiva bakom) och sätta ditt pärlsponten istället för gipsen.
Men det kanske är lite "overkill" att göra så?`

Hur har ni andra gjort?
Finns det några andra fallgropar?
Hmm.. är det inte bra att ha gips som brandskydd.

Sedan är min erfaranhet att det är bättre att köpa smalare bräder, för då bilr det inte lika stora springor när det torkar isär, dvs. fler små springor....
 
Olfe skrev:
Hmm.. är det inte bra att ha gips som brandskydd.

Sedan är min erfaranhet att det är bättre att köpa smalare bräder, för då bilr det inte lika stora springor när det torkar isär, dvs. fler små springor....
Finns pärlsponten i olika bredder?
 
Rocketman skrev:
Finns pärlsponten i olika bredder?
Ja visst gör den det, 70/95/145
 
Olfe skrev:
Ja visst gör den det, 70/95/145
Jag har då aldrig sett annan pärlspont än den vanliga med bredden 95 mm. Däremot har jag sett andra typer av paneler med andra bredder. Någon annan?
 
Kungsstens Byggvaruhus i Gbg har

12 x 95 mm gran pärlspont

12 x 95 mm furu pärlspont

14 x 120 mm gran pärlspont

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.