Hej,

Följer goda råd på detta forum och håller på med en lekmanna-inspektion av min egen anläggning. Började med att skruva ur alla proppar ur centralen. Där fanns fyra utav 20 proppar som inte hade någon passdel bakom. I vissa fall kan man skönja ett flisa porslin (eller vad de nu är). Samtliga har en "knapp" av metall som jag antar är botten på passdelen som finns kvar, och att den är gängad in i skenan på centralen.

Är det något man bör åtgärda? Vad fyller passdelen för funktion (annat än at beränsa storleken på säkring) och kan jag bryta all ström och ta en tång, skruva ur metallbrickan, och sedan sätta dit en hel passdel med porslinsringen?

Återkommer med fler frågor allteftersom inspektionen fortskrider.
 

Bästa svaret

Utan passdel når inte säkringen fram, men det är inte syftet med passdelar utan syftet är att förhindra att man av misstag sätter i en för stor säkring. Trasiga passdelar ska bytas. Då det inte finns något porslin kvar fungerar inga billiga passdelsnycklar utan man får göra som du skriver i strömlöst tillstånd. Inspektera även propphuven. Den ska vara blank o fin liksom passdelen. Det är vanligt med "svetsloppor" och sot på propphuvar och passdelar pga för löst åtdragen säkring.
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Tack för svar!
Är det alltså korrekt uppfattat att knappen jag ser är gängad, och sitter inskruvad i skenan? Och om jag köper en ny passdel så sitter det en metallknapp i botten på porslinsringen?

De grupper som saknar porslinsring fungerar i dagsläget utmärkt, och alla har metallknapen kvar. Men det är märkligt att det varit minst två elektriker här och grejjat med berörda grupper . . . men de kanske bröt all ström och sket i att skruva ut proppen, eller så har dom andra metoder. Känns bra att få koll på elsäkerheten på nån slags grundnivå, tack för råd.

Propphuvarna ser mycket fina ut, möjligtvis reagerar man på att vissa är trögare än andra att skruva i, men på det hela taget ser det bra ut. De huvar som hade sprickor har jag redan bytt ut.
 
C camelspin skrev:
Tack för svar!
Är det alltså korrekt uppfattat att knappen jag ser är gängad, och sitter inskruvad i skenan? Och om jag köper en ny passdel så sitter det en metallknapp i botten på porslinsringen?

De grupper som saknar porslinsring fungerar i dagsläget utmärkt, och alla har metallknapen kvar. Men det är märkligt att det varit minst två elektriker här och grejjat med berörda grupper . . . men de kanske bröt all ström och sket i att skruva ut proppen, eller så har dom andra metoder. Känns bra att få koll på elsäkerheten på nån slags grundnivå, tack för råd.

Propphuvarna ser mycket fina ut, möjligtvis reagerar man på att vissa är trögare än andra att skruva i, men på det hela taget ser det bra ut. De huvar som hade sprickor har jag redan bytt ut.
Svar ja på båda dina frågor. Det är bra att som du gör, se över skicket på både passdelar och propphuvar. Har varit och bytt både passdelar och propphuvar där det varit fyrverkeri pga. Dålig kontakt. Egentligen ska säkringar inte sättas i när det finns last på, det blir en svetsloppa.
 
Magnus E K
Frågan är om passdelarna har gått sönder av misstag (är de verkligen så ömtåliga?), eller om de hafts sönder medvetet för att kunna skruva i en större säkring utan att behöva köpa nya passdelar. (Både och lika fel.)
 
hsd
Kontrollera även att det blir rätt storlek på passdelen, ska stå på gruppförteckningen
 
Hej

Tack för många bra svar. Jag har inte kollat så noga tidigare så det har nog aldrig funnits passdelar så länge jag ägt huset, och jag vet inte hur det kan ha gått till när de försvann. Under de fyra år jag bott här har aldrig någon säkring gått, så elen verkar stabil, men det är klart någon kan ju ha dragit i för stora proppar och tagit bort porslinringarna tidigare, men är någon så dum och tar den risken? Det finns förteckning, alla trasiga är 10 A och det är 1,5 ledare så allt verkar stämma.

Om det lägger sig i min komfortzon provar jag att byta, annars får jag få tag på en yrkesman. Måste alltid våndas lite inför dylika projekt.
 
hsd
En öite intressant fundering, var det rätt säkringar isatta
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, det var rätt. Jag kollar att det är röd dutt, och bredden vid basen på de som sitter där motsvarar 10A, så allt lugnt. Föregående ägare hade lämnat några säkringar i den lilla hylsvagn som sitter bredvid centralen, alla var 10A så ingen ledtråd där att det skulle förekommit uppsäkring i frånvaro av passdel.

Eg tror jag det här är ganska vanligt - normala människor går inte och inspekterar sin central, så det finns nog många som har samma fel. Min är från -75. Tänk bara hur det kan se ut i en från -55. Om lekmannen inte får i proppen, tar i och det spricker -vad skall man göra? Bara att skruva i och hoppas på det bästa. Vet man inte vad en passdel är så struntar man nog i det så länge allt fungerar.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Ett tips, bryt inte bara huvudbrytaren på aktuella gruppcentralen utan ta även bort huvudsäkringarna vid mätarplatsen, samt mät att det blir/är spänningslöst.

Sedan fungerar typ 7mm hylsan bra till att lossa/ta bort metalldelen av passdelen.
 
Ett tips, är huvudbrytaren gammal kan den gå sönder då den bryter med last. Stäng därför av allt du kan innan du bryter. Det är väl inte jättevanligt men byte av huvudbrytare bör ske lite mer planerat.
 
När passdelen gått sönder så slipper man svarva nya proppar i mässing då man kan köra 25:surprised:r till allt. Och med glödheta koppartrådar kan man kortvarit spara på uppvärmningskostnaden:cry:
 
K kest skrev:
När passdelen gått sönder så slipper man svarva nya proppar i mässing då man kan köra 25:surprised:r till allt. Och med glödheta koppartrådar kan man kortvarit spara på uppvärmningskostnaden:cry:
Så man betalar inte för värmeförlusterna i kablarna då menar du? :thinking:
 
Hur vanligt är det att porslinet försvinnner på passdelar? Dessutom på flera i samma central?

Jag tycker det borde lysa varningslampor här om att man kört med för stora säkringar någon gång i tiden. Isåfall bör man ju undersöka konditionen på kablar och kopplingspunkter på dessa grupper. Eller?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Så man betalar inte för värmeförlusterna i kablarna då menar du? :thinking:
Jo men när kåken brinner så blir uppvärmnings kostnaden lägre
Dock en del andra problem med boende och försäkring mm
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.