Hej!
Jag har byggt en trappa i granit som jag är väldigt nöjd med.
Dock missade jag att lägga in en regnvattenkanal mellan trappen och en trappavsats (också i granit).
Således rinner det regnvatten in i trappan i onödan. Det är både smutsigt vatten samt att det såklart fryser till is när det blir kallt och blir mycket onödig is.
Jag hittade då att det finns stenfräsar typ denna https://www.flex-tools.com/en/products/lst-1503-vr-2-1/
Jag hade tänkt mig fräsa en 4-5cm bred kanske 0.5cm djup kanal.
Är det någon som har erfarenhet av liknade jobb och eventuella erfarenhet?
Vart skulle man kunna hyra en sådan maskin i Stockholmstrakten?

Tack på förhand!
 
Du skulle naturligtvis lagt in värmeslingor i trappen. Smälter både snö och is.
Även med en vattenkanal så lär det frysa till is
 
Det du söker heter spårfräs finns på cramo bla. Vet ju inte var du bor men dom finns nog lite överallt
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Njae.....låter snarare som ett jobb för en motorkap alt. En vanlig vinkelkap med diamantskiva.

Eftersom du inte ska såga så djupt så räcker det troligtvis med vinkelkap och diamantskiva från tex biltema.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Har du en bild på hur det ser ut så kan jag snabbt avgöra vad du behöver.

Har spenderat större delen av sommaren med att spåra i granit, som en del av ett större dräneringsprojekt.
 
  • Gilla
Izze och 1 till
  • Laddar…
@Derbyboy svårt att köra 2-3 paralella spår med vinkelslip sen går spårfräs köra mot skena blir snyggare tycker jag
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Har du en bild på hur det ser ut så kan jag snabbt avgöra vad du behöver.

Har spenderat större delen av sommaren med att spåra i granit, som en del av ett större dräneringsprojekt.
Hej Derbyboy, tack för feedback och se bifogat foto. Är den ok?
Tänkte mig rännan ungefär vid det svarta strecket.
Blir det inte lite svårt att få jämn djup och yta med vinkelslip?
 
  • Betongtrappa med markerat svart streck där en ränna är planerad, intill stenhusvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GoC GoC skrev:
Du skulle naturligtvis lagt in värmeslingor i trappen. Smälter både snö och is.
Även med en vattenkanal så lär det frysa till is
Jodå, har värme...men tänkte försöka leda bort så mycket vatten som möjligt för att kunna stänga av värmen så fort som möjligt och spara någon kWh :)

Såklart blev det lite felbyggt och i nedan foto ser man hur vattnet rinner från avsatsen. Trappan är faktiskt redan torr och jag hade inte behövt värma den mer...om inte vattnet från avsatsen runnit över.
 
  • Trappa i sten med vatten som rinner från avsatsen ovanför och rester av snö på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag vette sjutton om jag hade givit mig på att fräsa en ränna där, dels för att du inte kommer komma åt i hörnet (alltså vid trappsteget) och dels för att du oavsett vinkelslip eller spårfräs kommer behöva bila bort mittbiten (vid tex användning av spårfräs).

Jag har bara använt spårfräs på betong visserligen var det sån där överjävligt hård betong men granit är hårdare, mycket hårdare.

Hittar du en spårfräs med skivor för granit så kanske....

När jag körde granit, alltså riktig granit (berg) så tyckte jag vinkelkapen var väldigt följasam, gjorde raka fina snitt och det var inte svårt att reglera djupet.

Du kan inte bönda bort skivan och ta dig till en stenhuggare....
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
I Izze skrev:
Blir det inte lite svårt att få jämn djup och yta med vinkelslip?
Du får rigga med vinkeljärn ( 45 grader ) och brädor ( för djupet ) så du har något följa, ska väl bara vara en halv cenimeter djupt, lite svårt kanske att få bitarna att ligga kvar, men skam den som ger sig, samt att du kommer få svårt mot steget,kanske gå lite på sidan om det
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@Derbyboy svårt att köra 2-3 paralella spår med vinkelslip sen går spårfräs köra mot skena blir snyggare tycker jag
Tack för feedback och hittade även spårfräsar med flera klingor typ denna, då borde man slippa hacka bort "mittbiten"
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71LSvn+8wzL._SX425_.jpg

Ett av problemen är nog som Derbyboy är inne på hur man får till det vid trappsteget.
 
D Derbyboy skrev:
Du kan inte bönda bort skivan och ta dig till en stenhuggare....
Jag önskar att det vore möjligt men den sitter nog väldigt hårt fast med fästmassa för sten....
 
I Izze skrev:
Tack för feedback och hittade även spårfräsar med flera klingor typ denna, då borde man slippa hacka bort "mittbiten"
.
Du kommer få flera ”mittbitar” med den där maskinen också. Ska du slippa mittbitar måste du fräsa med en pinfräs eller motsvarande

Fördelen med en sådan där spårfräs är att rännan automatiskt bli rak och exakt lika djup.
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.