Hej,
Vi fick en värmepump luft/luft installerad från IVT i början av månaden. Märkte nu att yttre höljet på centralen har smält. Det lät även från den så jag tog bort kåpan för att se vad som pågår. Såg då att det var svart och smält hölje på de blå sladdarna. Stängde av luftvärmepumpen och då slutade det att låta. Firman som gjort installationen kommer givetvis få åtgärda problemet. Men nu är jag lite orolig om man vågar vänta tills dess att jag får tag i dem eller om det finns en risk för brand trots att jag stängt av värmepumpen?
 
  • Skadad värmepump med smält yttre hölje och synlig deformerad topp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smält hölje på blåa kablar och andra ledningar inuti en öppnad elektrisk central, tecken på överhettning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriker har inte vicka på ledaren och sedan efterdragit alla skruvar i elcentralen! Då blir det så här.
I en ny elcentral sitter inget fast, det är bara "medskickat".:worried:
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Även så kallad proffsmontage och enligt alla föreskrifter.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
N nejmensluta skrev:
Hej,
Vi fick en värmepump luft/luft installerad från IVT i början av månaden. Märkte nu att yttre höljet på centralen har smält. Det lät även från den så jag tog bort kåpan för att se vad som pågår. Såg då att det var svart och smält hölje på de blå sladdarna. Stängde av luftvärmepumpen och då slutade det att låta. Firman som gjort installationen kommer givetvis få åtgärda problemet. Men nu är jag lite orolig om man vågar vänta tills dess att jag får tag i dem eller om det finns en risk för brand trots att jag stängt av värmepumpen?
Det du har där är nog inte direkt beroende på den nya pumpen och jobbet för den utan en gammal brist som nu kom i dagen pga den högre enfasiga lasten från VP Det är ett om man nu ser rätt på bilden allvarligt fel sk flytande nolla, nollfel, glappande nolla mm. Dvs det som på forumet brukar varnas för och som kan ge förstörda apparater, brandrisk pga den varierande spänning som uppstår vid olika belastning.

Den grövre blå som har varmgång ser ut att vara bygeln till nollskenan från PEN så du bör försöka fixa det direkt när du nu haft sån tur så långt. Den klenare blå är nog en sekundär skada pga värmen från första felstället. Om du inte är alltför osäker kan du temporärt fixa till det så du klarar dig till dess du får tag i någon hjälp. I princip verkar det gå att korta av den blå så den blir frisk och sen välja ett hål invid om du inte har någon liknande ny trådbit. Bryt bara strömmen före centralen och inte bara med huvudbrytaren mätarsäkringarna passar fint här också efter och före du använder brytaren.
 
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
Knappast en ny central,
Tappar du kontakten mellan N och PE då går förmodligen en hel del elektronik sönder. med brandrisk som följd.

Vargången beror förmodligen pga skruven på N skenan vid byglingen är lös.
Risk för att kopparn i bygligen har oxiderat pga värmen samt den förkolnade isoleringen bildar syror.
sedan har värmen fortplantat sig längs med skenan och även skadat isoleringen på den klenare N-ledaren
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
De anslöt till en befintlig central, vilket är en av flera då huset är väldigt stort och gammalt. Bör de ha anslutit till huvudcentralen nere i källaren? Den central de anslutit den till går till en liten vvb på 30liter samt lite belysning som inte tänds så mycket. Så det är ju inte så mycket som går via den centralen. Nu har jag stängt av pumpen även med brytaren de installerade. Kanske bör stänga av snabbsäkringen också kanske? Finns det någon risk för brand eller andra skador nu när jag stängt av eller gör det ingen större skillnad?
Jag vågar inte pilla med något öht. Öppna centralen är det ända jag vågar göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du tar en bild på helheten är det lättare att svara på hur det är fördelat och vad det ev innebär för risker med det som är inkopplat där. Att du stängt av pumpen är huvudsaken till att börja med och är det inget nödvändigt med VVB och den belysning som matas här kan du som extra trygghet slå av huvudbrytaren under tiden du väntar på åtgärd.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
J
Ring in en jourelektriker som kan vars hos dig i morgon, förklara att du befara nollsläpp så att de skickar en som fixar att felsöka lite avancerat. Detta behöver du få koll på ordentligt innan värre saker händer
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Jag lyckades få tag på vd’n av företaget då jag inte hittade deras journummer och kontoret skulle vara stängt till 7/1. Han skulle se imorgon vilka som jobbar och skicka hit någon. I annat fall får jag ringa nån elektriker som nämndes här ovan.
Så felet verkar vara från innan de installerade pumpen alltså? Är det något de bör ha kontrollerat?
 
  • Elcentral och säkerhetsbrytare i ett tekniskt utrymme med ledningsrör och vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med öppen skyddsplåt och etikett märkt "Värme Pump".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre elcentral med flera strömbrytare och märkningar såsom "BEL SCEN" och "UTTAG".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre elektriskt säkringsskåp med öppna säkringshållare och porslinssäkringar, vissa märkta som fixade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkringsskåp med etiketter för olika kretsar såsom "Fönsterhålzkastare" och "Takbelysning", handskrivna på papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elskåp med säkringar och kopplade kablar, bland annat en strömbrytare märkt "VASAnorm" och säkringsautomater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kabelskåp med öppen ledningsklämma och diverse anslutna kablar och säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara pumpen inkopplade på N-bryggan. Samt den tjocka som går till jord-bryggan
 
  • Elcentral med kopplade kablar till en N-brygga och en tjock kabel till jord-bryggan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nejmensluta skrev:
Bara pumpen inkopplade på N-bryggan. Samt den tjocka som går till jord-bryggan
Ser bra ut inget mer än pumpen verkar vara inkopplat där så inget kommer hända nu när den är avstängd, du kan vara lugn för detta under tiden du väntar.

Förhoppningsvis fixar firman till det utan några krusiduller det går knappast att kräva att de ska kolla skruvarna skulle jag tro även om det som Leif nämnde tidigare borde vara självklart och fackmässigt särskilt när det är så lite runtomkring.

Den delen får du lägga in under Juridik då det inte hör hemma här och där finns de som är intresserade av att tugga både in och ad absurdum kring vad som helst som trillar in där.
 
  • Gilla
  • Haha
Okarlsson och 3 till
  • Laddar…
Sitter en säkring upp och ner??
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
sallad och 4 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ser bra ut inget mer än pumpen verkar vara inkopplat där så inget kommer hända nu när den är avstängd, du kan vara lugn för detta under tiden du väntar.
Vad skönt, då kan jag sova lugnt i natt.
Men problemet är om jag förstod det rätt, att skruven som håller den grövre blå inte är ordentligt åtdragen? Men nu när det är bränt så får de byta ut den sladdstumpen? Och sen är allt som det ska igen?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K Keld skrev:
Sitter en säkring upp och ner??
Ja :confused::worried:
 
K Keld skrev:
Sitter en säkring upp och ner??
Pjoffs.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.