hehe läste tråden igen...hur vet du att de var 16-18 år?? :)

OLHA skrev:
Vilket två djupingar i 16-18 års åldern gjorde.
 
gluecifer skrev:
hehe läste tråden igen...hur vet du att de var 16-18 år??  :)
Det var sönerna till familjen som bodde där tidigare som försökte stjäla verktyg i huset. Grannarna såg dom och en annan granne snackade med pappan (som var kraftigt på röken som vanligt) och förklarade att det inte skulle upprepas. Pappan fick förklaringen till varför den ene sonen såg ut som han gjorde... Det här var dock någon månad efteråt.

Även Göteborg är en liten stad, speciellt i förorterna. ;D
 
NordiCs skrev:
Men om man har en skylt uppsatt som "inte går att missa ", typ som "Varning för hund, intrång sker på egen risk" så borde man gå fri. Detta eftersom inbrottstjyvarna blivit förvarnade om hunden.

Borde ju  vara samma sak som skyltarna som varnar för halka, de är ju för att "skriva" sig fri från skulden ifall nån halkar.

Kommer själv att sätta upp en skylt vid vår infart som informerar om Privat mark och olovligt intrång sker på egen risk...... Då borde jag ju vara friskriven från det mesta  :-/

Ett annat exempel på skylt från USA:
"Is there life after death ? Tresspass here and find out ..."
;D ;D
Njae, Har för mig sen jag läste juridik att prejudikatet som talar om/visar hur lagtexten skall tolkas, bygger på ett fall där en gammal kvinna hade haft en flaska med etiketten explorer på i kylskåpet. På den etiketten hade hon skrivit ättikssprit med blyerts. Efter ett antal år blev texten urvattnad och hon fick inbrott. Tjuven hittade flaskan och drog i sig, varför han nästan strök med. Hon blev dömd.

Tror inte det funkar så att om Du gillrar ett hagelgevär bakom dörren, sätter en skylt om det vid tomtgränsen och tjuven stryker med då han går in för att han inte "trodde" på det... Att man klarar sig då...

Knappast nödvärn och lagen säger "inte mer än nöden kräver".

Dvs att man kan inte göra som SM mästaren i K-pist skytte gjorde. Hör inbrottet från övervåningen. Laddar k-pisten går ner för trappan. Avfyrar ett magasin, laddar om och avfyrar ett till. Tjuvarna mådde sådär... Var i tidningarna för 10 år sedan. Man kan inte heller koppla el till skrapskyddet och handtaget i ytterdörren.

Skyltarna för halka tror jag inte heller räcker, om Du inte har en mängd skyltar, i ansenlig storlek samt ljudförstärkt i x-antal lämpliga språk.

Det är faktiskt lite klurigt juridiskt.
 
Ja på denna punkt är svensk lagstiftning idiotisk.

Har man genom brott utsatt sig för risk/fara så får man skylla sig själv enligt mig. Dock inga överdrifter men bryter man sig in och blir tuggleksak för hunden så knacka nästa gång va
 
Gammal tråd jag hittade via googlesökning på larm + rökmaskin.
Angående juridiken runt hundar. Menar ni att man kan bli åtalad om man låst in sin hund, sätter upp skyltar och pundaren bryter sig in i rummet där hunden finns? Hundgård? Vad händer om tjyven ramlar ner i en sån?
 
F
F Fredrik Jönsson skrev:
Gammal tråd jag hittade via googlesökning på larm + rökmaskin.
Angående juridiken runt hundar. Menar ni att man kan bli åtalad om man låst in sin hund, sätter upp skyltar och pundaren bryter sig in i rummet där hunden finns? Hundgård? Vad händer om tjyven ramlar ner i en sån?
Nej, det är långsökt. Man får inte gillra ”farliga fällor” för buset och man har ett strikt ägaransvar för sin hund. Men det är inte rimligt att anta att man kommer att ha inbrott och inte heller nåt man behöver vidta några direkta åtgärder för. Samma sak med en tveksamt snöröjd/saltad gång eller tex altan inne på ens egen fastighet. Det är inte heller nåt man är skyldig att hålla i perfekt skick för eventuella busar.
 
Ang. Hundar så är det mitt ansvar som hundägare att min hund inte skadar någon vid ett inbrott men man får väll hoppas att det saknas vittnen om det skulle inträffa.
 
Men det finns ju gränser. Om hunden är instängd. Lite samma som om tjyven går ut i köket och skär sig på en kniv.
 
F
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ang. Hundar så är det mitt ansvar som hundägare att min hund inte skadar någon vid ett inbrott men man får väll hoppas att det saknas vittnen om det skulle inträffa.
Faller lite på rimlighetsprincipen. Du har ett ansvar för din hund men den som blir attackerad är varken insläppt eller inbjuden av dig utan har troligtvis brutit sig in. Det är orimligt och det är djurplågeri att ha hunden instängd i ett litet rum, försedd med munkorg eller kopplad i de 5 timmar (eller vad det är) du får lov att lämna den ensam. Det rimliga är att du har vidtagit rimliga åtgärder för att hunden inte skall kunna lämna fastigheten eller anfalla nån som tex ringer på dörren.

Min gissning är att det är omöjligt att döma en hundägare under de förutsättningarna. Har man bokat diskmaskinsreparatör som råkar bli uppäten så är det naturligtvis en helt annan sak.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.