Är relativt nyinflyttad i ett hus byggt 1904 där det sitter en Norah 309, från 1953, vattenburet system.
Jag har ingen kunskap om hur ett sånt här system fungerar, hur man ska elda i det och vad man ska tänka på.
Vi har eldat fåtal gånger, när vi eldat hårt, dvs rätt duktig fart på brinnandet, så har det runnit ut en hel del vatten ur röret från expansionskärlet på vinden och ut utomhus, är detta ok?
När vi eldat lugnare så upplever vi att det inte ger den värme som behövs.
Min far har fått för sig att expansionskärlet på vinden kan explodera om man eldar för hårt, men vad jag hittat så ska man elda hårt i denna sortens system?
Hela systemet blev godkänt av besiktningsman vid köpet och expansionskärlet blev påfyllt precis innan försäljning.
Hoppas någon kan förklara hur det funkar och hur jag ska elda säkert :)
 
Johnwinroth
Hej
Lite bilder här skulle underlätta.

Men troligen är det ett öppet kärl på vinden så ingen risk att det kan explodera. Även om du har ett slutet så har men en över trycksventil som släpper ut över tryck.

Kan var så att ni har fått ett slutet kärl på vinden som har en övertrycksventil som är dålig och läcker.

Vad har ni för system tryck?
 
Johnwinroth Johnwinroth skrev:
Hej
Lite bilder här skulle underlätta.

Men troligen är det ett öppet kärl på vinden så ingen risk att det kan explodera. Även om du har ett slutet så har men en över trycksventil som släpper ut över tryck.

Kan var så att ni har fått ett slutet kärl på vinden som har en övertrycksventil som är dålig och läcker.

Vad har ni för system tryck?

Ska se om jag kan lägga till lite bilder sen!

Vi har seriöst inte ens varit uppe på vinden och har ingen koll på systemtryck eller överhuvudtaget hur expansionskärlet ser ut..
Ska be sambon försöka ta sig upp där och ta lite bilder senare idag.
Är det på expansionskärlet man ser trycket?

Hade kontakt med säljaren när det läckte ut vatten och han trodde det var överflöd för att expansionskärlet var överfullt. Men tycker man får olika svar överallt och just information om systemet är väldigt svårt att hitta. :/

Ibland är man efterklok som köper hus med ett eldningsystem man aldrig hört talas om innan haha!
 
Redigerat:
Johnwinroth
Oftast sitter det en manometer på pannan där man kan se trycket, men om säljaren säger så så låter det som ett öppet expansion kjärl.

Men fixa bilder blir enklare att förstå då.

Huset jag växte upp i hade vedpanna, när man va runt 12 så fick man börja elda i den när föräldrarna va på jobbet på loven om man ville ha varmt
 
Man har en säkerhetsventil på varmvatten beredaren/slingan i pannan .
Är det ett öppet EXP på vinden kan man kalla krycka som går ut på taket för säkerhets ventil .
får du en kokning börja det komma i skvallerröret i pannrummet(överfyllnadsnivån i kärlet)
kokar det hårdare om dragregulatorn inte fungerar som den ska kommer det ånga och vatten ur kryckan på taket

har du en panna från 1953 (66 år) har den gjort sitt . lika effektiv som att elda i en öppen spis tyvärr.
rådet är att byta . vill du elda med ved köp en vedpanna med sugande fläkt och ett par acktankar
eller så en värmepump .
Med vänlig hälsning
 
V vvs facit skrev:
Man har en säkerhetsventil på varmvatten beredaren/slingan i pannan .
Är det ett öppet EXP på vinden kan man kalla krycka som går ut på taket för säkerhets ventil .
får du en kokning börja det komma i skvallerröret i pannrummet(överfyllnadsnivån i kärlet)
kokar det hårdare om dragregulatorn inte fungerar som den ska kommer det ånga och vatten ur kryckan på taket

har du en panna från 1953 (66 år) har den gjort sitt . lika effektiv som att elda i en öppen spis tyvärr.
rådet är att byta . vill du elda med ved köp en vedpanna med sugande fläkt och ett par acktankar
eller så en värmepump .
Med vänlig hälsning

Tack för svar!
Ja vi misstänkte att den gjort sitt, men vi tänkte att den får överleva denna vintern också så vi kan börja planera byte till våren. Vi har satt in en värmepump men då det är ett gammalt hus så "eldar vi för kråkorna". Står både golvbyte, fönsterbyte och massa mer på schemat nästa år nämligen.
Sitter en vanlig vedspis i huset också men den jäkeln sprider ingen värme alls haha.
 
Demonia Demonia skrev:
Vi har eldat fåtal gånger, när vi eldat hårt, dvs rätt duktig fart på brinnandet, så har det runnit ut en hel del vatten ur röret från expansionskärlet på vinden och ut utomhus, är detta ok?
Jepp det kan det vara , verkar som att ni inte har någon/ra ackumulatortankar,då när vattnet blir varmt så ökar det i volym,samt då ni har ett s.k öppet sytem så rinner överflödet ut, inget att oroa sig för.
Demonia Demonia skrev:
När vi eldat lugnare så upplever vi att det inte ger den värme som behövs.
Vid lugnare eldning så blir inte vattnet hett och utvidgas inte så mycket att det rinner över du säger blir inte så varmt i huset,finns det någon cirkulationspump som kanske inte är tillslagen, då kan värmen gå på självtryck runt samt att då fordras en riktigt hög temp på vattnet för detta. Kolla om det sitter en pump någonstans strax efter pannan, ta några foton från lite avstånd så det syns vad du har.
 
Om systemet är ny fyllt kommer det att rinna över vid första upphettningen. Om du får pannan i kokning kommer du inte att missa det. Det låter ordentligt.

Pannan är inte slut, men med tanke på årsmodellen är det sannolikt en kokspanna. De är inte särskilt bra att elda ved i. De ger mycket utsläpp och låg verkningsgrad. Även om det är klart bättre än en öppenspis.
 
Såhär ser det ut på vinden. Har själv ingen aning om hur det ska se ut. Tyvärr kunde inte sambon komma upp närmare så han kunde inte se någon termometer.

Det enda besiktningsmannen anmärkte på var ventilerna på elementen, vi fick inte pilla på de för då finns det risk att de går sönder.

Planen är att vi under nästa år ska fixa upp huset så att det håller värmen inne, just nu åker majoriteten av värmen rakt ut. Men hade gärna eldat i denna under vintern så att vi inte fryser ihjäl haha.
 
  • Bild på en vind med dålig isolering och synlig ventil, hintar om energiförlust och planer för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vedspis i vitt av märket Husqvarna, ej i bruk, med smuts och damm, placerad mot kakelklädd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en gammal vedspis med texten "NORRHAMMAR", modell- och årsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal hederlig kökspanna. Du får elda på en del om du inte har någon cirkulationspump. de brukar inte vara så lätta att få i kok, men det går. Många hade bara element runt skorstenen.
Stryp draget om det börjar småkoka. Det vore nog inte första gången i så fall.
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
K kest skrev:
Gammal hederlig kökspanna. Du får elda på en del om du inte har någon cirkulationspump. de brukar inte vara så lätta att få i kok, men det går. Många hade bara element runt skorstenen.
Stryp draget om det börjar småkoka. Det vore nog inte första gången i så fall.
Ja den äter ved som om den fick betalt för det, men den ger ändå ganska duktig värme. Så vi väntar oss extremt mycket ved i vinter.
Vi har som tur är 1 element i köket, 3 st runt skorsten + 2 på övervåningen, så värmen sprider sig i nästan hela huset. Men värmen håller ju tyvärr inte så länge.

Men då kan jag kanske sluta oroa mig för att allt ska explodera iaf :crysmile:
 
Demonia Demonia skrev:
Men då kan jag kanske sluta oroa mig för att allt ska explodera iaf
Inga problem med det. det som är nackdel för er, är det är en självcirk,finns ingen cirkpump som driver runt värmen till elementen,
då måste det vara lite fart på brasan så vattnet kan gå runt själv. Det blir då att om ni inte eldar med lite fart så blir det ingen värme heller och värmen falnar ganska snabbt, nästan 24/7 eldning för att hålla huset varmt
 
Demonia Demonia skrev:
värmen håller ju tyvärr inte så länge
Det blir snart till en vana att se till pannan. I med grova bitar och slå igen draget när man går och lägger sig och hoppas att det är glöd kvar till morgonen, för att få igång en a två ilägg innan jobbet.
Spänteved när man kommer hem och mata spisen hela kvällen.
Har sett någon hembyggd låda med patron so dockas på stigaren men jag antar att du har El element under fönstren så det ej blir minusgrader inne. Värmeloggs funkar bra
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Jag hade den större modellen av den pannan, den hade 2 kanaler i konvektionsdelen i bakänden av pannan. Visst mäter den sig inte med en modern panna i verkningsgrad men eldar man den rätt är den inte tokdålig heller. När man fått bra fyr matar man den med grova bitar och inte för mycket åt gången för då går för mycket gas ut i skorstenen istället för att brinna upp i pannan.
När ni kommit in i eldningsrutinen så lär ni er hur vedkorgen ska packas för att få torra fina stickor att tända med och grövre bitar kommer sist i tur.
Pannan är i gjutjärn och förmodligen i samma skick som när den var ny. Och så om 300år. Gjutjärn rostar i princip inte.
Min egen kökspanna har tagits ut men eldas fortfarande till våran badtunna.
 
  • Älska
kest
  • Laddar…
Staffans2000
Är det bara jag som reagerar på att toppanslutningen på expansionskärlet ser ut att vara öppen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.