Hej forumet,
min första post här, så hoppas på lite tur :D

Jag har ett hus från 1939 där det tidigare var en garagenedfart till ett garage i källaren som nu är igenlagd. I den tidigare garagenedfarten var det en spygatt som leddes in via ett gjutjärnsrör till en djupare brunn (ca: 1.2 m) i garaget och som sedan leddes vidare till avloppet via ett avrinningsrör.

På originalritningarna är spygattens inlopp över brunnens utlopp, men utloppet tar sedan en sväng uppåt som ett vattenlås innan den rinner ut i det övriga avloppet. (se grön-markerade områden på ritningsbild).

När jag satte igen spygatten trodde jag att brunnen skulle kunna tömmas på vatten, men när jag rensat den och pumpat ur den ser jag att det läcker in vatten genom vad jag tror är en skada i grunden. Det finns ingenting på ritningen som tyder på att det skulle vara ihopsatt med någon form av dränering, och det finns inte heller något regelrätt inlopp i brunnen, men som bilden visar verkar betongen vara skadad och genom skadan sipprar det in vatten. Jag har försökt (och misslyckats!) med att laga själva skadan, så därför ser bilden lite konstig ut med gummirester, ett borrat hål m.m.

Jag har nu två frågor:
1. Ska jag sätta igen brunnen? Jag skulle vilja fixa till golvet med klinker och helst slippa ha den kvar.
2. Om ja - hur sjutton får jag stopp på vattnet så att jag kan gjuta igen? Det är en hopplös arbetsposition att hålla på där nere och svårt att få tryck emot. Jag har försökt med vattenstopp och cement, men det sipprade igenom och släppte och jag har försökt att skapa ett "gummilock" med tätningmassa från Tec7 (https://www.clasohlson.com/se/Fog--och-tätningsmassa-Tec7,-310-ml/p/41-9023) men det stoppar inte vattnet även om jag lyckats skapa ett lock...

Lite bilder:
Ritning
Handannoterad ritning av avloppssystem med markerade avlopp, spygatt och skadad betonggrund.

Brunn:
Skadad betongbrunn med synlig vattenskada, borrat hål och rester av reparationsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skada i betongen:
Skadad betong med vatteninträngning och rester av tätningmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fyll igen med stora stenar och toppa med betong.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kan tillägga att vattnet rinner till med någon liter per minut kanske, så på ett halvt dygn är den full. Därför är det lite svårt att gjuta igen den. Och fyller jag igen avloppsröret är jag rädd att vattnet kommer stiga upp i källaren
 
Claes Sörmland
Var är skadan på väggen? Kan du markera på bild 2?

Kan du inte bygga en formvägg av råspont som du ställer på bottnen av brunnen och stöttar med några reglar mot motstående brunnsvägg. Sen gjuter du en betongkaka på 5-10 cm med snabbhärdande betong. När läckan sedan är tätad så är det bara att fylla upp brunnen med sten/makadem/leca/vad-du-nu-har-tillgängligt-i-stenväg och gjuta på ett betonglock.
 
  • Gilla
Martin30talsVillan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fyll igen med stora stenar och toppa med betong.
Tack för svar! Problemet är att tillrinningen av vatten hör att det inte går att göra så på något bra sätt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var är skadan på väggen? Kan du markera på bild 2?

Kan du inte bygga en formvägg av råspont som du ställer på bottnen av brunnen och stöttar med några reglar mot motstående brunnsvägg. Sen gjuter du en betongkaka på 5-10 cm med snabbhärdande betong. När läckan sedan är tätad så är det bara att fylla upp brunnen med sten/makadem/leca/vad-du-nu-har-tillgängligt-i-stenväg och gjuta på ett betonglock.
Jag försökte med precis det, men vattnet hann gräva ut en liten kanal innan betongen härdade .
Kanske värt att försöka igen?

Byggplatsgolv med en oavslutad betongkanal, trådar, verktyg och en upp-och-nedvänd hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
M Martin30talsVillan skrev:
Jag försökte med precis det, men vattnet hann gräva ut en liten kanal innan betongen härdade .
Kanske värt att försöka igen?

[bild]
Imponerande! Använde du sån där snabbhärdande betong som stelnar på några få minuter?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var är skadan på väggen? Kan du markera på bild 2?

Kan du inte bygga en formvägg av råspont som du ställer på bottnen av brunnen och stöttar med några reglar mot motstående brunnsvägg. Sen gjuter du en betongkaka på 5-10 cm med snabbhärdande betong. När läckan sedan är tätad så är det bara att fylla upp brunnen med sten/makadem/leca/vad-du-nu-har-tillgängligt-i-stenväg och gjuta på ett betonglock.
Här är skadan markerad:
Skada på betong med röd cirkel runt defekten i en konstruktionsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Imponerande! Använde du sån där snabbhärdande betong som stelnar på några få minuter?
Nej, det kanske var det som var missen. Den jag provat (vattenstopp+cement) stelnar så fort att den trodde jag inte jag skulle kunna fylla formen med. Kanske finns det något mellanting - vet du något bra?
 
Claes Sörmland
Nytt uppslag:

Ett annat alternativ är ju att ställa ett 100 mm avloppsrör i mitten av brunnen, fylla upp med sten/grovmakadam till alldeles under skadan. Sen gjuta med vanlig billig grovbetong över hela brunnen utan alldeles vid skadan (inpassad bräda som form). Nån dag senare fyller du det lilla utrymmet där det läcker med den dyra snabbhärdande betongen. Avloppsröret möjliggör att pumpa ut det sista vattnet ur brunnen innan du fyller igen helt med sten och gjuter igen.
 
M Martin30talsVillan skrev:
Jag kan tillägga att vattnet rinner till med någon liter per minut kanske, så på ett halvt dygn är den full. Därför är det lite svårt att gjuta igen den./QUOTE]
Rinner det till så är det grundvatten som läcker in i den, slår du igen den så är jag säker på att du får problem med fukt och vatten i källaren, så att det som sägs om diverse tätningar ska du nog ta med en nypa salt och inte bygga in dig i något otyg
 
  • Gilla
Martin30talsVillan
  • Laddar…
Angående att det läcker in grundvatten i brunnen Jonas:

Jo, jag förstår tänket - men frågan är ju om det verkligen är så att brunnen är tänkt för det här. I så fall borde det väl vara så att det var ett hål in i den med dräneringsrör, eller? Huset står på lergrund utan utan några sluttningar eller berg i närheten. Grundvattentrycket borde ju därför vara samma mot hela garagegolvet/grunden, eller? Att täta just den här lilla läckan borde väl inte påverka den situationen så mycket? Jag gissar att det inte är dränerande material under plattan någonstans med tanke på byggåret (1939) så det borde väl vara lika fuktigt mot hela golvet? Huset är dränerat och det är inga problem med fultighet i källaren i övrigt.
 
Hur högt stiger vattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.