Hej! Vi ska göra en snabb renovering i ett mindre badrum som vi om nått år gör om mer ordentligt. Vi ska måla på våtrumstapeten och sätta in lite ny inredning mm, då vi ska renovera större badrum k källaren.. Men det är några hål i själva duschutrymmen från en duschhylla, hur lagar vi det på bästa sätt? Silikon, latex eller annat? Och vi ska måla över det.
Med vänlig hälsning, Monica
 
Ändrar mig svar såg att det va väv på väggen då säger jag latex och mer färg
 
Claes Sörmland
Då ni ändå ska måla över hålen så fungerar färgen som tätskikt. Så lite filler typ Husfix eller liknande i hålen och sen några drag med sandpapper och våtrumsspackel för målningen. Latexfog torkar långsamt i hål och sjunker.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ändrar mig svar såg att det va väv på väggen då säger jag latex och mer färg
Det är ingen vän utan badrumsmatta
 
Monkut Monkut skrev:
Det är ingen vän utan badrumsmatta
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då ni ändå ska måla över hålen så fungerar färgen som tätskikt. Så lite filler typ Husfix eller liknande i hålen och sen några drag med sandpapper och våtrumsspackel för målningen. Latexfog torkar långsamt i hål och sjunker.
 
  • En hand håller en använd tub av Silora Våtrumsspackel LW på 0,5 liter, med text och logga synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Monkut Monkut skrev:
Det är ingen vän utan badrumsmatta
Är det tjock badrumsmatta på väggen och inte tunn våtrumstapet så tror jag mitt förslag med spackel inte är så bra. Mattan är för mjuk och rörlig för spackel.

Generellt så blir den nog svår att måla våtrumsfärg på.
 
Jag tror detsamma! Silikon och färg är inget som fungerar bra tillsammans.
Fyll med Husfix eller latexfog och måla med en godkänd färg för våtutrymme.
 
Monkut Monkut skrev:
Det är ingen vän utan badrumsmatta
Det va ju en tapet ingen matta
 
Jag spacklade skruvhålen med vanligt våtrumsspackel innan jag målade våtrumsmattan i vårat badrum. Har funkat två år iallafall...
Det är en ordinär våtrumstapet från 80-talet. Ca 2 mm tjock skulle jag gissa.
 
Claes Sörmland
Om man nu ändå vill måla på gammal tjock våtrumsmatta. Vad tror ni om plastprimer för PVC under våtrumsfärgen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.