När man flyttar från villa eller bostadsrätt kan det uppstå fråga om vad som inte får medtagas utan måste lämnas kvar.
Exempelvis hatthylla (finare), fönsterbänkar (marmor), vägghyllor, badrumsskåp, handdukshängare, elmangel, handduksvärmare mm. En del av detta fanns inte vid den första inflyttningen utan har tillförts senare.
Allt utom mangeln är fastskruvat och värmaren är även elansluten. Vad av detta får man inte ta med (utan överenskommelse)?
 
H Henri skrev:
När man flyttar från villa eller bostadsrätt kan det uppstå fråga om vad som inte får medtagas utan måste lämnas kvar.
Exempelvis hatthylla (finare), fönsterbänkar (marmor), vägghyllor, badrumsskåp, handdukshängare, elmangel, handduksvärmare mm. En del av detta fanns inte vid den första inflyttningen utan har tillförts senare.
Allt utom mangeln är fastskruvat och värmaren är även elansluten. Vad av detta får man inte ta med (utan överenskommelse)?
Det finns trådar här som visar att det kan bli konflikt kring dessa frågor så en viktig punkt är att i information till köpare tydligt säga vad som gäller. I så fall kan man göra som man vill, alltså lämna eller ta med, om man informerat tydligt. Då får köparen anpassa sitt pris efter vad som ingår respektive saknas. Om sakerna fanns installerade när ni själva flyttade in har ingen betydelse. Grundprincipen är annars att allt som är fast monterat ingår i bostaden, så du har egentligen redan själv svarat på frågan.
 
Det som hänger på krok eller spik får du ta med dig. Det som är fastskruvat låter du va kvar såvida inget annat har överenskommits.
 
Av det du nämnde så skulle jag påstå att ingenting får tas med. Men det bästa är givetvis att prata med mäklaren, det är ändå det som står i dennes papper som gäller sedan. Var i.s.f. övertydlig med vad du vill ta med och att det inte ingår i bostad, men var också beredd på att det givetvis kan påverka buden ni får.
 
Det enda av det du räknar upp skulle kunna vara mangeln, om den står lös. Resten tillhör huset vill jag påstå. Vill man ta med tex hatthylla eller fönsterbänkar får man ta bort/ersätta med "något billigare" innan säljprocessen drag igång, med fotografering och visningar.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Tack för de entydiga svaren. Jag väljer att lämna kvar allt som jag nämnde. Om jag vill behålla elmangeln kan jag enklast ta undan den före visning.
 
H Henri skrev:
Tack för de entydiga svaren. Jag väljer att lämna kvar allt som jag nämnde. Om jag vill behålla elmangeln kan jag enklast ta undan den före visning.
Har du fristående frys så har det varit uppe tidigare om den ska vara kvar eller inte ( mest i villor där den står i källaren ) så den ska inte vara kvar och det sägs till mäklare/spekulant
 
BirgitS
H Henri skrev:
Tack för de entydiga svaren. Jag väljer att lämna kvar allt som jag nämnde. Om jag vill behålla elmangeln kan jag enklast ta undan den före visning.
Ta undan den före fotograferingen samt se till att mäklaren inte nämner den i prospektet.

När det gäller vägghyllor kan det bero på var de finns, om det är ett ställe där det är troligt att de flesta vill ha hyllor så kan man nog anse att de ska vara kvar, men inte överallt. Prata med mäklaren.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.