God jul !

Jag eldade ett gammal vedpanna för att jag vill prova det ,sen det rök inte till upp , men det gör rök inom huset ! någon visst mig att det är kalt upp , och jag behöver att försattes med mer ved ! Ska jag göra så ? Eller hur kan jag gör ? tack i förhand
 
  • Gammal vedpanna med en synlig låga bakom ett eldstadsfönster och en termometer på dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar det som att du fått reda på att skorstenen är kall och att det därför inte blir bra drag.

Prova att börja med en mindre brasa, med papper och bara några småpinnar, så att du får fart på luftpelaren i skorstenen.
 
  • Gilla
Alyassa
  • Laddar…
A
Det kan även finnas ett spjäll som behöver öppnas så att rökgaserna går ut genom skorstenen och inte in rummet.

i övrigt håller jag med @kashieda, börja med liten brasa.
 
  • Gilla
Alyassa och 1 till
  • Laddar…
Men det sakar att fortsatte igen ! Hur läget tid det kanska behöver , och vad ska jag rädd av ?
 
mathiash77 skrev:
Det kan även finnas ett spjäll som behöver öppnas så att rökgaserna går ut genom skorstenen och inte in rummet.

i övrigt håller jag med @kashieda, börja med liten brasa.
ett spjäll som ventil eller sopor ?
 
A
Skorsten med öppet spjäll för ventilation, möjlig blockering av fågelbo ej synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett spjäll som detta kan finnas och måste öppnas.

om skorstenen inte varit använd på länge kan den vara igensatt av fågelbo också.
 
  • Gilla
Alyassa
  • Laddar…
Om spjället är öppet och skorstenen är ok är det nog så att skorsten är kall. Det kan vara svårt att få drag. Pröva det här: släck och ta ut det du lagt in, ställ in ett tänt ljus. Om lågan förmodligen böjer sig lågan utåt, in mot huset men om det är fritt i skorstenen och spjället är öppet brukar lågan böja sig mot skorstenen efter ett tag när det blivit drag i skorstenen. Ibland pratar man om "kallpropp" alltså att en kall skorsten har som ett lager kall-luft som måste bort. Ofta räcker det med ett ljus. Om det finns en sotlucka Rund sotlucka på en vägg täckt av vit färg ovanför vita kakelplattor, avsedd för ventilation eller rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som kan se ut som på bilden eller vara fyrkantig kan du öppna den och ställa ett värmeljus där en stund. Det är krångligt att tändaven panna som stått kall länge.
 
  • Gilla
Alyassa
  • Laddar…
Har man så mycket el i pannan som på bilden så är inte brist på värme ett problem. Men jag har svårt att förstå TS.
 
D Daniel 109 skrev:
Har man så mycket el i pannan som på bilden så är inte brist på värme ett problem. Men jag har svårt att förstå TS.
Det är sönder så jag borta el . Bra vill bliv försakar att det inte stäng så jag kan köpa ny ved panna ,
 
Alyassa har ju inte eldat på länge så ....
När vi avvecklade panna således det ett lock på skorstenen.

Protte
 
Behöver jag att klarar upp ? Eller hur vet jag ?huset var tomt för ca 10 år
Jag såg pannan först gången här i sverige
 
Har sotaren sotat och godkänt skorstenen?
Om inte ska du börja med det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.