Ni som jobbar med era hus och trädgårdar i hettan som vi har nu. Tänk på att dricka mycket. Jag är helt färdig efter en lång dag på bygget. Två liter vatten har intagits men ändå känner man sig lite dehydrerad.
 
Gräver grund nu... drack 3 liter vatten idag... gick endast på toan 1 gång :D
 
Drick mer vatten, när ni börjar bli kissenödiga ofta då är ni uppe i rätt nivå! Två liter dricker jag en normaldag utan denna värme så öka på!!
 
Tänk även på att dricka mineralvatten emellanåt eller på något annat sätt ersätta de salter som man förlorar genom kraftig svettning.
 
När jag är ute varma dagar som det har vart brukar det bli 3-4 1,5 liters pet flaskor med vatten... Det är ett måste i denna värmen... Om jag dricker mindre får jag en sprängande huvudvärk på kvällen..
 
FlitigaLisa skrev:
Drick mer vatten, när ni börjar bli kissenödiga ofta då är ni uppe i rätt nivå! Två liter dricker jag en normaldag utan denna värme så öka på!!
det där kan ju diskuteras... dricker du för mycket så blir du av med mer salter och mineraler...

saltbrist kan leda till att du mår uruselt också

förra veckan då jag gjöt och höll på så vart det ca 1 liter i timmen, men också mer salt på lunchen än vanligt... blir inte mycket urinerande under dagarna... ;D
 
Dricker du mer så blir du inte av med salter. Det är när man svettas eller kissar som man blir av med salter och dessa måste ersättas antigen med saltabletter men helst genom att dricka mineralvatten. Det är inte bara natriumkloriden som måste ersättas utan en hel knippa andra salter.
 
TiGGrE skrev:
dricker du för mycket så blir du av med mer salter och mineraler...
quotar mig själv... dricker du för mycket så kissar du mer :)

= loosar salter och mineraler
 
Men som det står skrivet i tidigare inlägg så spelar det ibland ingen roll att man dricker mycket. När det är varmt och man svettas så går man inte nödvändigtvis och kissar ofta. Både jag och en annan inläggsförfattare har just den erfarenheten. Därav min kommentar till ditt inlägg.
 
sen är ju alla olika... det får man inte heller glömma

kroppen funkar inte lika på alla
 
I just det här fallet fungerar alla likadant. Om kroppen är varm och behöver kylas prioriterar våra system automatiskt svettning före urinering.
 
syftade på mängden vätska man trycker i sig ;D
 
Just nu råder det ingen vätskebrist regnet öser ner.. Både bra och dåligt med regn.
Jag tillhör nog kategorin som dricker lite och inget alls oavsett hur varmt det än e. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.