Hej Forumet.

Jag har ett 1 plans med källare och har en gammal matkällare under källartrappan som jag skulle vilja ventilera på något sätt då det luktar väldigt instängt där inne och blir lite orolig att det skall sprida sig.

Problemet jag har är att entreplanet är i litet etage så det är 4 trappsteg när du kommer in, vilket är precis ovanför detta rum så ni förstår nog att hela rummet ligger under marknivå pga yttertrappan. Trappan ner till källaren är till vänster om entrén, till höger på bilden.

Hur hade ni gjort? Vill ju mest ventilera mot dålig lukt och slippa få in den i resten av huset. Alla tips är välkomna
 
  • Gammal matkällare med trähyllor och synlig mögelbildning, ligger under marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal matkällare med trähyllor och betongväggar under en trätrappa, behöver ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för ventilation i resten av huset?
Hur är hela planlösningen?

Spirorör med frånluftsdon i änden (i rummet) samt en kanalfläkt någonstans på sträckan å utblås ute genom källarvägg.
 
A
Det var mycket trä o kontakt med golv och ytterväggar.

Beroende på hur lätt fukten kan komma in utifrån är det helt klart en riskkonstruktion och lukten kan fastna i bräderna.

Som tidigare nämnts, hål genom yttervägg, spirorör och exempelvis en PAX fläkt med kallrasskydd som går på lågvarv borde förbättra ventilationen. Dock kan inte dörren till rummet vara helt tät, måste finnas möjlighet för luften att komma in.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för ventilation i resten av huset?
Hur är hela planlösningen?

Spirorör med frånluftsdon i änden (i rummet) samt en kanalfläkt någonstans på sträckan å utblås ute genom källarvägg.
FTX
 
Eftersom ni har FTX i resten av huset så finns det ”bara ett alternativ”, att dra dit ett frånluftskanal med frånluftsdon.


Vi har FTX och har från- å tilluft i varje utrymme i hela huset inkl källaren, frånluft i kök, bad, toa, förråd, tvättstuga, även i små klädkammare/skjutdörrsgarderob.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom ni har FTX i resten av huset så finns det ”bara ett alternativ”, att dra dit ett frånluftskanal med frånluftsdon.


Vi har FTX och har från- å tilluft i varje utrymme i hela huset inkl källaren, frånluft i kök, bad, toa, förråd, tvättstuga, även i små klädkammare/skjutdörrsgarderob.
Jag har 2 från och 1 till i källaren för de gick inte att dra fler kanaler där nere. Kanske går att docka på en frånluft till detta rum då ett badrum är på vänster sida men får vänta tills det renoveras
 
Vi har två kanaler som går synligt längs med hela hjärtväggen uppe vid taket i källaren, dom kanaler så går tvärs hjärtväggen går i större delen i mellanbjälklaget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.