Hej!
Ska byta handfat med tillhörande skåp i vårt badrum. Väggarna är täckta i nån typ av stenplattor, ser ut som marmor men kan vara annat. ca 10mm tjocka (ungefär, tjockare än kakel iaf). Vet ej hur väggen ser ut bakom så kommer anpassa infästning utifrån vad som behövs. Min fundering är om de hål jag gör i stenplattorna ska vara större än skruven som ska igenom? Oavsett hur väl jag fäster lär det väl hänga ner sig lite med tiden och då tänker jag att risken är att skruven hamnar mot stenplattan med risk för sprickor? Ska man ha nån typ av stödhylsa? Verkar vara rejäla stenplattor som sagt men vill göra rätt från början.

Och om det visar sig bara vara gips, går det att använda vanliga gipsankare eller finns det special? Tänkte på kragen som de vanliga molly har, blir ett väldigt stort hål att borra om kragen ska ligga mot gipset.

Om ni skulle gissa, hur tror ni väggen är uppbyggd på en villa från slutet av 70-talet? Välbyggt trähus där man inte snålat vid byggnationen.
 
A Aderpale skrev:
Ska byta handfat med tillhörande skåp i vårt badrum.
Den avgörande frågan är ju hur det gamla handfatet var uppmonterat.
Det enklaste är ju att använda samma upphängning.
Och om t.ex. hålavstånd inte stämmer riktigt, kan du kanske sätta en tjock plywoodskiva emellan som kan "översätta" gamla till nya upphängningen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den avgörande frågan är ju hur det gamla handfatet var uppmonterat.
Det enklaste är ju att använda samma upphängning.
Och om t.ex. hålavstånd inte stämmer riktigt, kan du kanske sätta en tjock plywoodskiva emellan som kan "översätta" gamla till nya upphängningen.
Det gamla handfatet sitter fast i två punkter. Sitter med varsin gängad stav och mutter, minns inte vad dessa kallas. Hur det sitter fast i väggen bakom stenplattan vet jag tyvärr inte. Antar att själva skåpet under tar upp vikten av handfatet. Det nya skåpet sitter i fyra punkter, plus ett par till om man vill. Handfatet sitter inte i väggen alls. Ska enligt beskrivningen silikonas mot väggen och mot skåpet.
 
BirgitS
A Aderpale skrev:
Om ni skulle gissa, hur tror ni väggen är uppbyggd på en villa från slutet av 70-talet?
Står inte det i bygglovshandlingarna?
Om du inte har dem så ska de ju finnas hos kommunen.

Enligt nuvarande branschregler ska t.ex. kommoder fästas i stabilt trä (eller betong etc.), antingen att man har en OSB-skiva bakom gipsen eller att man kortlar med en regel precis där fästpunkterna ska vara. Bara fästa en kommod i gips är inte tillåtet, för stor risk för att tätskiktet inte förblir tätt med tiden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Står inte det i bygglovshandlingarna?
Om du inte har dem så ska de ju finnas hos kommunen.

Enligt nuvarande branschregler ska t.ex. kommoder fästas i stabilt trä (eller betong etc.), antingen att man har en OSB-skiva bakom gipsen eller att man kortlar med en regel precis där fästpunkterna ska vara. Bara fästa en kommod i gips är inte tillåtet, för stor risk för att tätskiktet inte förblir tätt med tiden.
gick igenom de gamla ritningar vi fick med huset men hittar ingen speciell info annat än att det är trästomme med gips.
 
BirgitS
Är badrummet renoverat någon gång?
Kommoder med fyllda lådor, handfat plus att någon kan ramla över det eller sätta sig på det så blir det en mycket stor last. Rekommenderas inte att fästa det i bara gips. Nuvarande handfat lär nog sitta fast i reglar eller kortling. Det finns instrument för att hitta dolda reglar så du kan se om du kan använda befintliga reglar för att sätta upp kommoden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är badrummet renoverat någon gång?
Kommoder med fyllda lådor, handfat plus att någon kan ramla över det eller sätta sig på det så blir det en mycket stor last. Rekommenderas inte att fästa det i bara gips. Nuvarande handfat lär nog sitta fast i reglar eller kortling. Det finns instrument för att hitta dolda reglar så du kan se om du kan använda befintliga reglar för att sätta upp kommoden.
Japp det är renoverat 2011. Han som utförde arbetet är tyvärr inte längre med oss. Det är han, tidigare ägare, som byggde huset och även renoverade. Var tydligen byggare och det märks på det mesta av utfört arbete. Hursomhelst, är jag det minsta osäker så kommer jag använda ben som säkerhet under kommoden. De beräkningar jag gjort på hobbynivå säger ju också att bara gipsankare inte kommer funka. Finns det nån regelsökare som man kan lita på? Letat lite själv och la ner den tanken efter ett tag.
Det kan ju klarna en del när det gamla handfatet och skåp är väck, men sen är det ju halvbråttom att få upp det nya ;) Vill förbereda så gott det går innan jag ger mig på detta.
 
BirgitS
A Aderpale skrev:
Finns det nån regelsökare som man kan lita på? Letat lite själv och la ner den tanken efter ett tag.
Fråga i underforumet för verktyg mm.

2011 har jag för mig att det skulle vara kortlingar, reglar eller träskiva för all fastsättning i branschreglerna, men man kan ju inte vara säker på att det är gjort enligt dem när det är en gammal byggare som gjort det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fråga i underforumet för verktyg mm.

2011 har jag för mig att det skulle vara kortlingar, reglar eller träskiva för all fastsättning i branschreglerna, men man kan ju inte vara säker på att det är gjort enligt dem när det är en gammal byggare som gjort det.
Nä går ju inte att veta utan att se med egna ögon. Det är ordentligt gjort, men det är ju efter vad nuvarande handfat och skåp behöver.
 
Någon som har tankar kring det här med själva håltagningen i marmor? Fanns en överbliven platta från renoveringen och jag skulle säga att den är mer än 10mm tjock. Säg att jag har tur och det finns trä i väggen, räcker det att borra ett något större hål än skruven och sen dra i skruven? Tänkte använda fransk skruv om det är trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.