Nu har jag fått fiberanslutning till stugan så det är dags att skrota 4G-routern.

Stugan ligger rätt ödsligt i skogen, så jag har några kameror anslutna som skickar filmklipp upp i molnet vid rörelse.

Har fått 1 Gbit fiberanslutning men just nu har jag 100/100 tjänst och några prylar som värmepump styrning via nätverket och smart-TV samt en NAS jag vill nå med VPN hemifrån för att köra backuper på.

Kan bli några fler IOT-prylar framöver, ingen i familjen spelar online dataspel men Netflix är populärt.

Funderar på om Ubiquiti EdgeRouter kan vara något? Ska jag välja med 24 eller 48 volt PoE ?

Har även en gäststuga 50 meter bort, som jag har en kat 6 kabel dragen till. Tänkte ha en AP där också ,samt i garaget 20 meter bort.

Egentligen skulle jag även vilja ha möjlighet till redundans via 4G-nätet om någon saboterar min fiberkabel.

Och en liten batteribackup för strömavbrott, händer ju att tjuvar bryter strömmen innan påhälsning.

Kan detta paket vara något för mig?

209134,232278x3
 
Jag hade satsat på att köpa en unifi security gateway och en unifi switch istället för edgerouter. Det smidiga med unifi är att du kan styra alla nätverksenheter via samma gränssnitt. Funderat på ubiquitis kameror? Köper du en switch med poe kan du driva kamerorna med ström från nätverkskabeln.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
U
Kan inte skillnaderna utantill, men jag har lite-versionen (1 st) och trots tegelfasad har jag hygglig täckning en bra bit utanför tomten. Tre st känns onödigt mycket för ditt behov.
 
C
S Superrobban skrev:
Ska jag välja med 24 eller 48 volt PoE ?
Enda skillnaden är nätdelen, så du kan "uppgradera" en 24V-modell till 48V genom att byta nätdel.
Faktum är att Ubiquiti inte sålde någon 48V nätdel i början, så man fick på deras inrådan köpa någon av konkurrenternas nätdelar istället :thinking:
Men välj 48V. 24V är något icke-standard Ubiquiti-påhitt och funkar inte ens med alla Ubiquiti-prylar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag tror de du funkar bara fint med en accesspunkt. Eller rättare sagt en vanlig router med Wifi funkar nog bara bra. Jag antar att huset är inte och under 200kvm. Då funkar en router som är välplacerad
 
Ups som driver fibern och routern / larm är bra + en gsm enhet som larmar om Internet går eller om strömmen går
 
Det är ju bara att testa med en AP först, vilken täckning du får. Går ju att komplettera med fler vid behov.
kan ju med fördel köra 2.4Ghz som penetrerar objekt bra (bättre än 5Ghz) när du bor ute i skogen.
Välj enheter som drivs av riktig POE och inte passiv.
 
Sekundsnabb failover från fiber till 4G och tillbaka får du med routern AVM6890. Bortfall av fibernätet detekterar routern genom att DHCP faller bort (arp kommando). Funkar även när man ip adress som är mac-adressbunden.

Om det blir avbrott på fibern mellan fastigheten och fibernätets nod slocknar WAN-lampan i mediakonvertern (troligen en Inteno XG6846). Bortfallet kan detekteras med en fotoresistor (LDR) som man fäster direkt ovanpå WAN-symbolen på mediakonvertern. Trots att ljuset är svagt så kan man använda en Vellemanbyggsats för skymningsrelä MK125 som kostar 7 euro. Anslutningen för LDR förlängs från det lilla kretskortet. Det finns en enpolig växlande reläutgång. I mitt fall är det kopplat till en SMS larmsändare för att vara helt oberoende av internet. Sändaren och MK125 drivs med 12 volt med batteribackup. Stabil spänning är viktig för skymningsreläkretsen. Får du larm om avbrott testar du genast åtkomst till routern som då kommer att visa om den gått över till 4G. Enklast är att testa över VPN med routerns inbyggda VPN-funktion och iphone/ipad/android enligt AVMs instruktion.

Routern är extremt stabil men jag har ändå lagt in en rebootfunktion via SMS sändaren som kan bryta strömmen till routern tillfälligt,
 
Redigerat:
Rekommenderar en UniFi gateway & switch med Poe istället för deras router, har den uppsättningen hemma och funkar helt perfekt. Accesspunkterna växlar auto mellan 2,4 - 5 ghz beroende på mottagning och lite lagom avancerat att konfigurera och sätta upp. Du vill antagligen ha en cloud key oxå, kanske satsa på en med lagring så kan du komplettera med kameror senare.

Tror att deras AP-PRO funkar som switch också så om du vill ”fortsätta” sladdragning efter AP till exempelvis kamera så kan detta vara värt att överväga.
 
Jag har routern 6890 som beskrivet ovan och efter den en unifiswitch och åtta ubiquiti accesspunkter Pro alt. LR eftersom stället är stort. Administreras med cloud key. När jag byggde upp detta hade inte AVM mesh steering enligt nedan kommit ut, det skedde först med en uppgradering av firmware som berörde alla enheter som ska ingå i ett nätverk.

Att bygga med cloud key ser jag ingen vits med i trådskaparens situation. Huvudbyggnaden täcks av routern. Den har gigabitportar och accesspunkterna i sidobyggnad och garage förbinds trådat. Sidobyggnaderna torde vara så små att vilken accesspunkt som helst eller pensionerad router med wifi duger.

Man bör vara medveten om att det inte finns någon styrd roaming i ett vanligt ubiquiti-nät. En smartphone kopplar upp mot starkaste signal på samma sätt som i andra wifinät med flera accesspunkter. Handover bestäms av signalstyrka som kan behöva regleras ned för optimal cellstorlek.

Med tyska AVM kan man få WLAN handover som styrs via routern (t ex 6890), WLAN mesh steering. Då är det inte längre den rörliga enheten, t ex smartphone, som bestämmer att släppa en AP och koppla upp sig mot nästa utan övergången styrs från routern som i ett mobilnät. Routern håller koll på hur handenheten kan kommunicera mot de accesspunkter som finns i det trådlösa nätet.

De perifera accesspunkterna är med fördel anslutna med nätverkskabel men kan också kommunicera trådlöst med routern. Det finns ett antal olika enheter hos AVM som kan ingå i ett centralt styrt nät, även små repeatrar/accesspunkter.

https://en.avm.de/service/fritzbox/...t-is-Mesh-WiFi-steering-and-how-does-it-work/
 
Redigerat:
Tack för alla tips, nu upptäckte jag att min befintliga 4G router även har en WAN-port.

Det är en Huawei B315s-22 så jag bör kunna koppla in den mot fibernätet som är avslutat med en CTS tjänstefördelare.

Får kolla om det krävs några inställningar för att få den att välja fibernätet i första hand.

Stugan är 55 kvm i trä så det har inte varit några problem, med täckningen tidigare. Närmaste granne ligger drygt 200 meter bort, nästa stuga cirka 350 meter så borde inte vara något som stör.

Gäststugan nås inte idag, signalen droppar 2-3 meter innan stugan när jag mäter med app i mobilen. Kategori 6 kabel har jag redan dragen dit, men kanske duger med en pensionerad router där som gråsten föreslår. Men en Ubiquiti AP kanske är enklast. Borde ju få handower i gässtugan då signalen från den andra inte når ända fram.

Då är frågan hur jag enklast löser batteribackup för prylarna, routern och tjänstefördelaren kör 12 volt DC och kamerorna har USB-anslutning och är väl 5 volt?

Funderar på en sån här starthjälp, kan den ligga inkopplad med nätaggregatet året runt, och sedan funka som UPS vid elavbrott?

https://www.uteprodukter.se/transpo...MIh8Coza7T5gIVB6WaCh1NCgCOEAQYBCABEgJjX_D_BwE
 
Den där starthjälpen har nog ett litiumjonbatteri. Min erfarenhet av ett par boosters är att de förstörs av att stå på kontinuerlig laddning (hoppsan, kom just på att jag har en booster med laddning som jag därför fjärrstyr och att laddningen var på sedan två dagar så jag stängde av den nu).

Jag satsar på ett bilbatteri där en solpanel går in relästyrt om nätströmmen försvinner. Energieffektiv omvandling från tolv till fem volt fås med en tracopower dc/dc omvandlare. De finns för olika effektnivåer. Tracopower.com

Om din 4 G router även har en WAN ingång har den möjligen också inbyggt failover system mellan WAN och 4G.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.