N
Hej igen, ritar mitt tappvattensystem för att beräkna materialåtgång o.s.v.
Vatten in, värmepanna, vattenpump o allt sånt sitter i bottenvåningen.
Det är ett nybygge så det måste bli Pex rörirör (+ fördelarskåp). Så långt allt OK.

Men nu ritade jag om lite och sparar ca 50meter rör på den nya dragningen, satte fördelarskåpet i tvättstugan nu.
När jag köpte golvvärmen fick jag bara med ett fördelarskåp för ovanvåningen eftersom det inte var /är ? krav på fördelarskåp med läck.indikator i våtutrymme/tvättstugan ? eller nåt sånt : )

Så om mina tappvattenfördelare sitter i tvättstugan nu då. behöver jag ett fördelarskåp då ?
Eller som snyggare och roligare alternativ- är det OK att ha golvvärmefördelarna och tappvattenfördelarna i samma skåp ? Bör ju vara OK, men man vet ju inte med alla dessa regler...
(Har bara 3 golvslingor i bottenvåningen och det blir en 4:a och en 5:a till tappvattnet. totalt 4 fördelare och 2 grövre matare/retur)
 
Nej det är inte okej att ha det i samma skåp.
Kallvatten i ett skåp, varmvatten i ett och värme i ett annat.
 
wildeside
S Saipala skrev:
Nej det är inte okej att ha det i samma skåp.
Kallvatten i ett skåp, varmvatten i ett och värme i ett annat.
Med stöd av vad?
 
  • Gilla
bhasslof
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Med stöd av vad?
Ja det brukar inte vara nån direkt höjdare att förvärma kallvattnet, är ju inte professor men det stimulerar legionellatillväxt bland annat.

Säker vatten säger ju även att om kv och vv/vs installationer sker i samma slutna utrymme får temperaturen ej överstiga 24gr c på stillastående kallvatten på 8h. Vilket jag tror blir svårt att uppnå med både en gv fördelade med matningar samt vv fördelade med tillhörande matning.
 
wildeside
Har du ingen vvc så lär inte varmvattnet hålla över 24 grader i åtta timmar i rören om du inte förbrukar ganska mycket varmvatten, så risken att stillastående kallvattnet skulle komma upp i en temperatur över 24 grader i mer en åtta timmar är nog marginell.
Kan hålla med att värmeanläggning och tappvatten ska separeras från varandra och helst inte monteras bredvid varandra för att minska risken för legionella.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Värme och tappvarmvatten kan köras i samma skåp. Sedan kallvatten i separat skåp.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
wildeside
F falkn skrev:
Värme och tappvarmvatten kan köras i samma skåp. Sedan kallvatten i separat skåp.
Vet jag inte om jag är sugen på!
Om man är bortrest så ökar risken att det kan bli legionella bakterier i varmvatten ledningen som går i samma skåp som värmen eftersom vattnet kommer att vara varmare en 24 grader i och närmast skåpet.
 
wildeside wildeside skrev:
Vet jag inte om jag är sugen på!
Om man är bortrest så ökar risken att det kan bli legionella bakterier i varmvatten ledningen som går i samma skåp som värmen eftersom vattnet kommer att vara varmare en 24 grader i och närmast skåpet.
Du hettar ju ändå upp vattnet när du kommer hem och använder ett tappställ. Denna lösningen är väldigt vanlig i nyproduktion idag. Nästa steg är ju att ha 3 separata skåp vilket också görs ibland, men det kräver en planlösning som medger det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.