Behöver sätta in tilluft på ovanvåningen till två sovrum varav ett vänder mot en påfart/motorväg. Just nu öppnar vi fönsterna på glänt men buller smyger sig in och stör sömnen!:/

Har två stycken Fresh TL98F DB som kan sättas i väggen i sovrummet på gaveln (300 mm tjock).
Men tror ändå det kommer dåna in oljud.

Kan man borra hål i gaveln på vinden, bygga en ljudfälla med bullerdämpande flexirör ca 1,5-2 m på VINDEN som sedan leder ner till sovrummet?

Kan det bildas kondens i ventilationsröret med tanke på temperaturskillnaden och svårigheter att rengöra till-luftskanalen?

Tacksam för hjälp och svar!
 
Friskluftsintag på övervåningar får sättas så lågt som möjligt om man vill att det ska fungera som tilluft Diagram som illustrerar luftflödet i ett tvåvåningshus med friskluftsintag.
 
Ljud letar sig igenom små springor, så allt man kan göra, ska man göra. Problem kan det vara om huset har självdrag, då kan det bli frånluft istället och kondensproblem. har huset mekanisk frånluft är det lättare. Lättast är ju att bara ha dörren på glänt, men det släpper igenom andra inomhusljud kanske?
 
Sätt en kanal på vinden och ventilen på den tysta sidan av huset?
 
P Plutus skrev:
Ljud letar sig igenom små springor, så allt man kan göra, ska man göra. Problem kan det vara om huset har självdrag, då kan det bli frånluft istället och kondensproblem. har huset mekanisk frånluft är det lättare. Lättast är ju att bara ha dörren på glänt, men det släpper igenom andra inomhusljud kanske?
Just nu har vi fönstret öppet som tilluft. I huset finns frånluftavärmepump så den suger luft från rummen (något i alla fall) in i badrummet. Risken med att sätta till-luften in på vinden och ledas in via flexirör/ventilationsrör till sovrummets innertak kan vara risk med kondenseringen tänker jag.. om jag sätter ventilation direkt in i sovrummet bredvid fönstret får man möjlighet till att rengöra och ingen stor risk för kondens/regn MEN minskar chansen att ljuddämparinsats ordentligt.. En sommarmorgon kan vara pissejobbig bullermässigt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sätt en kanal på vinden och ventilen på den tysta sidan av huset?
Ja men måste jag inte ha möjlighet att rengöra osv? Och tänker att vägen blir för lång? Det blir ca 12 m ventilationsrör från den tysta delen.

Men hur är riskerna för kondens/vätskebildning när rören ligger på vinden och sedan ner i sovrummets innertak?
 
Minimal risk för kondens men visst man kan sätta isolering runt röret. Rengöra rören är inga problem, det blir likvärdigt tilluftskanal i ett FTX system
 
R rindler skrev:
Jag upplever att flimmerfiltrena dämpar ljud (och luftflödet) en del också.
Flimmerfilter fungerar utmärkt som ljuddämpare, också bra om man har en vindutsatt fasadsida. Billigt att prova för TS. Dock ska de ju bytas någon gång per år.
 
Frågan är hur mkt tilluft som blir i en kanal som är 12m utan fläkt. Samma problem uppstår med flimmerfilter (jag har provat), de ”bromsar” det handlar såklart om tryckfall även om det inte är mitt kunskapsområde.
 
På 12m får man nog sätta en fläkt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.