Hej,
Har sökt runt på forumet och googlat utan att hitta något svar som gjort mig mycket klokare..
Har en källare på ca 74kvm som vi har för avsikt att renovera. Tvättstugan ska göras om, pannrum ska bli badrum och den klassiska gillestugan ska bli sällskapsrum.

För att få ett trevligt klimat där nere är golvvärme ett måste förstås och tanken är att bila ur hela skiten för att isolera och lägga värmeslingor.

Har kollat på ritningar som är i otroligt dåligt skick och blir inte mycket klokare. Jag ser i dokumentet vad de använt men förstår inte om det är "bara att köra på" eller om det finns risker i samband med bilning vid ytterväggar.

Tanken är inte att köra hela källaren i ett svep utan rum för rum. Kan ni tyda nedan och komma med tips om hur jag kan gå till väga?

Slitet dokument med byggteknisk information, inklusive grundläggning och väggkonstruktioner, för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en sida med byggteknisk text om grundläggning, väggkonstruktioner och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det skulle jag inte ge mig på utan att kontakta en byggnadsingenjör/konstruktör först.

Det står i beskrivningen "armerade bottenplattor" vilket skulle tyda på att väggarna står på egna bärande "betongfundament" och högst antagligen är golven i källaren gjutna efter att väggarna byggts. Det kan man ju dock inte vara 100% säker på och jordtryck/förskjutningar kan ha påverkat bottenplattorna/sulan under åren och då gjort golvet till en "bärande" del av konstruktionen utan att det var det från början.

Börjar du bila bort golvet då finns risken att väggen kommer in så därför bör en konstruktör titta på det och avgöra om ev. stöttning eller ny/kompletterande armering behövs.
 
  • Gilla
bsn
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det skulle jag inte ge mig på utan att kontakta en byggnadsingenjör/konstruktör först.

Det står i beskrivningen "armerade bottenplattor" vilket skulle tyda på att väggarna står på egna bärande "betongfundament" och högst antagligen är golven i källaren gjutna efter att väggarna byggts. Det kan man ju dock inte vara 100% säker på och jordtryck/förskjutningar kan ha påverkat bottenplattorna/sulan under åren och då gjort golvet till en "bärande" del av konstruktionen utan att det var det från början.

Börjar du bila bort golvet då finns risken att väggen kommer in så därför bör en konstruktör titta på det och avgöra om ev. stöttning eller ny/kompletterande armering behövs.
Ja, det är klart att en konstruktör skulle ge svar på tal. Tänkte om någon stått inför samma utmaning och hur det har lösts :)
Skulle gärna vilja kicka igång projektet med tvättstugan nu under ledigheten då man för en gångs skull har tid.
 
Det finns ju massor med trådar här om medlemmar som bilat ur källargolv och vissa har dragit igång bilmaskinen och matat på medan andra tagit det försiktigare. Det är förmodligen en rätt liten risk att något händer men har du ler/moränmark runt huset skulle jag ta det lite försiktigare...
Tar man rum för rum (eller halva år gången om det är större rum) och verkligen kontrollerar att det finns bottenplattor som ser stabila ut under väggarna (och att mark/sten under dem inte rör sig) ska det som sagt vara liten risk men inget jag rekommenderar innan någon kunnig tittat på det!
 
  • Gilla
bsn
  • Laddar…
Har du nåt undanskymt hörn du kan testa bila upp en bit, allra helst där en innervägg möter en yttervägg?

Skit i att blanda in konstruktörer, de vet lika lite som nån annan hur just ditt hus är gjort för att det står nåt på ritningen behöver det inte alls stämma med verkligheten, det fuskades och ändrades precis lika mycket förr som nu.

Om du bara ser till att inte gräva längre ner än understa betongkanten är det lungt, ska du längre ner får man slänta av.
 
  • Gilla
Kartit och 1 till
  • Laddar…
P Per_Eriksson skrev:
Har du nåt undanskymt hörn du kan testa bila upp en bit, allra helst där en innervägg möter en yttervägg?

Skit i att blanda in konstruktörer, de vet lika lite som nån annan hur just ditt hus är gjort för att det står nåt på ritningen behöver det inte alls stämma med verkligheten, det fuskades och ändrades precis lika mycket förr som nu.

Om du bara ser till att inte gräva längre ner än understa betongkanten är det lungt, ska du längre ner får man slänta av.
Provar imorgon :D
Om första lagret är tunt, hur mycket behöver jag slänta av för att fortsätta?
 
En tunregel som funkar i de flesta material förutom kanske extremt lös sand är 45 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.