Jag har fall mot golvbrunn i mitt snickeri/garage och det är inget jag rekommenderar. Flyttar man något tungt på hjul så slutar man alltid i golvbrunnen
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Jag har fall mot golvbrunn i mitt snickeri/garage och det är inget jag rekommenderar. Flyttar man något tungt på hjul så slutar man alltid i golvbrunnen
Ajdå!
Då har jag nog bara det utrymmet jag hade tänkt från början.
Handritad skiss av garage med planerat utrymme för maskiner och mätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I övre vänstra hörnet har jag tänkt att ställa maskinerna. Tyvärr så är det mattlim och färg på golvet. Gick på med barkspade idag men det lossnar inte! Funderar på att slå upp golvet och gjuta nytt men det känns ju ovärt. Bättre att göra det om man flyttar maskinerna nån dag. Den högra delen av utrymmet är det mycket bra fall i så det går jag bara över med vattenglas så det blir lätt att hålla rent. Tänker att jag plaskar det över den kassa utan också så får det vara så bra det blir.

Funderade även på utrymmet nedanför trappen. Men jag tror inte sambon uppskattar att passera igenom verkstan för att komma till tvättstugan.

Det plana utrymmet där jag tänkte ställa maskinerna är 2.3x3.3m så det är inte så stort. Men jag har ju utrymme att ta av i förrådsdelen även om jag inte ställer något tungt där .
Ritning av verkstadsutrymme med markerade områden för maskiner, förråd och problemområden på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag fick jag leverans av min Arboga u2508. Vikten på maskinen skall vara 270 kg men frakten var bokad om 500kg. Tyvärr har jag en ordentlig backe upp till garaget. Min plan var att lyfta an maskinen på släpan och sedan backa upp den, tippa släpet och dra av den...
Nu brukar turen drabba den skicklige. Frågade chaffisen om han hade en elektrisk palltruck och det hade han. Fick pallen inkörd i garaget.

Maskinen i sig uppfyllde tyvärr inte vad som utlovats. Den är renoverad för ganska länge sedan. Skulle tro att det är en sen 70talare.
* Bordet såg fint ut men någon har svetsat igen ett sår... måste kolla om det slagit sig.
* y-sliden är ok men x-sliten är glapp till tusen och det ser ut som trapetsskruven är krökt
* missljud från motorn troligen en fläktvinge som tar i

Får ta och lyfta in den till rätt plats och sedan renovera bordet och ta isär motorn.
Eller skall man satsa på ett nytt kordinatbord?
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog satsat först på att ta reda på om bordet är i skick. Om det inte slagit sig, låter resten som saker man fixa. Glappheten bör kunna fixas med justering av kilen, jag gissar det är en rak kill och man kan ställa med justerskruvar. Sen får man kolla hur slitet det är i rörelsen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag skulle nog satsat först på att ta reda på om bordet är i skick. Om det inte slagit sig, låter resten som saker man fixa. Glappheten bör kunna fixas med justering av kilen, jag gissar det är en rak kill och man kan ställa med justerskruvar. Sen får man kolla hur slitet det är i rörelsen.
Kanske kan funka med en planfräsning av bordet. Får mäta upp härligheten när jag lyft in den. Här är iallafall en bild på härligheten. Den ser ganska fånig ut när man har den så här låg
 
  • Grön fräs maskin med bord och olika handtag och rattar i en verkstadslokal med cykel och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Idag lånade jag hem en palltruck och en polare hjälpte mig att släpa in bandsågen och borr/fräsen. Krävde lite tankeverksamhet för att forcera alla trösklar . Förvånades igen över hur tung bandsågen är . Arbogans 270 kg känndes lätt och då har den inga hjul!

Nu måste jag renovera fötterna till Arbogan innan den når sin viloplats och vägs in!
 
  • En bandsåg och en borr/fräs i ett verkstadsrum, med verktygen inlagda i en ny placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktygsrum med en tung bandsåg till vänster och en grön borr/fräs-maskin till höger på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 5 till
  • Laddar…
Riktigt nice maskiner du skaffat!
 
Kan nämnas att jag även råkade vinna in den här pelarborren för ett tag sedan. Det är en Arboga G2512 och något jag verkligen kan rekomendera för hemmabruk. Den är lite mindre än en fullstor Pelarborr men själva gapet är nästan det samma. Det är även utbytbara drev och en hög/låg växellåda vilket gör att den har 200 till 3500 varv i utväxling. Dreven är i fibermatreal så den går tyst.

När jag skaffade Arboga U2508 så frågade jag mina kollegor om någon var intresserad och den försvann direkt
 
  • Arboga G2512 pelarborr i en verkstadsmiljö, med utbytbara drev och hög/låg växellåda, bredvid en cykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Har haft något skumt elfel på Arboga U2508an. Ibland så är Motorn orkeslös, det surrar från motorskyddet (mer eller mindre) och ibland snurrar den baklänges. Kopplar jag in den med skarvsladd så funkar det oftare än om jag kör direkt i kontakten.

Började med att skruva isär motorskyddet och ena kabeln till nödstoppet satt löst. Men det blev ju naturligvis inte bättre. Sedan mätte jag mella faserna och fick 400V, 85V och 115V.
Närbild på ett öppnat motorskydd till en Arboga U2508 med lösa kablar och en hand som pekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då misstänker man ju att det är fel kopplat i handsken så jag öppnade den. Och det såg rätt ut förrutom att en av faserna är BLÅ (klåpar varning när man inte använder riktig kabel). Så jag provmätte handsken i väggen och den var skysst!
Närbild på en hand som håller en öppen elektrisk anslutning med synliga kablar och felaktig blå fasledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan drog jag i sladdarna i handsken och nån klåpare har definitivt varit framme! Inte konstigt att felet var intermittent
Elkontakt med öppet lock där en hand håller i den och en blå sladd syns bland de andra kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Tror du måste ställa sågen på en mer värdig plats, en sån fin och användbar maskin förtjänar väl inte att stå i skamvrån :)

Tänk om man kunde hitta en liknande i dessa breddgrader, törs man fråga i vilket prisspann du var tvungen att ge för den?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tror du måste ställa sågen på en mer värdig plats, en sån fin och användbar maskin förtjänar väl inte att stå i skamvrån :)

Tänk om man kunde hitta en liknande i dessa breddgrader, törs man fråga i vilket prisspann du var tvungen att ge för den?
Den borde stå på pedistal! Helt fantastiskt fin maskin.
Har tyvärr lite trångt och den står på hjul så jag tänkte ställa den så den är enkel att dra fram till mitten av rummet när det skall göras något större jobb.

Gav 2500 + moms. Finns en del i Tyskland till salu men så är priset i euro
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Idag var det vardag igen och elektrikern var på besök och intstallerade min andra 3-fas handske. Då tror jag att det finns tillräckligt mycket kräm för mina behov nu. Men för säkerhets skull så finns det möjlighet att ta ut två grupper till om det skulle behövas
 
  • Elektriker har installerat en 3-fas handske för en verkstadsmaskin i ett arbetsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Roade mig med att flytta in min Pelarslip till sin plats. Svärmor har lovat att sy nya dammpåsar då jag bara har en och den håller på att falla i bitar.
 
  • Pelarslipmaskin placerad i verkstad med en gul instruktionsskylt, nära eluttag och arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
schnyggve schnyggve skrev:
Roade mig med att flytta in min Pelarslip till sin plats. Svärmor har lovat att sy nya dammpåsar då jag bara har en och den håller på att falla i bitar.
Fin slip! Har en likadan. Har du hittat något flamsäkert tyg till uppsamlarna?

//Ulf
 
Det är canvastyg i påsarna, tänkte antingen använda jeans tyg, ta och slakta en arbetsjacka eller köpa canvastyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.